Bukefalos 28 år!

behöver hjälp!om ensilage

W

wookien

Min häst ska byta stall på nyårsafton,och där kommer han få ensilage.Jag kan ingenting om detta hö.Är rädd att min häst ska få botulism i fall han äter utav det.
Hur säkert är en vaccinering?
Hur märker jag fall det är dåligt?
Hur länge klarar sig en öppnad bal? hyresvärden säger att dom har en öppnad bal upp till en 6-7 dagar.
Då vågar inte jag ge hö till min häst om det är så länge en bal är öppnad.Jag vet inte hur jag ska göra i detta fall .
Är väldigt rädd för att jag ska göra fel så att min häst blir svårt sjuk.Det bästa är att ingen annan än jag packar mitt eget hö varje dag i hans påse men jag kan inte lukta mig till i fall det är dåligt.Hur gör jag för att jag inte ska behöva oroa mig i onödan.Svara fort :confused:
 
Flera utav vara hastar ater ensilage. Vi har aldrig haft nagra problem, och vi har allting fran fullblod till Connemaror, och havlblod som ater ensilage. Vanj in din hast pa ensilage. Borja med 50% ho, 50% ensilage. Oka hela tiden mangden ensilage och i slutet pa veckan har du enbart ensilage. Sa gor jag om jag byter fran ho till ensilage. Hall koll, och se till att din hast inte blir alltfor los i magen.

Ensilage i sej lukar ganska illa...men "fuktigheten" pa ensilage kan variera mycket....ju torrare ju mer hallbart ar det. Pa vintern nar det fryser, och ensilaget ar ute blir det inte daligt sa snabbt.

Varat ensilage ar iofs ganska torrt, men en bal racker ca 1 vecka. Om det finns nagra daliga "bitar" i ensilaget sa tas de givetvis bort - det tror jag nog att alla i ditt nya stall ocksa gor.
 
En tanke: Är det såsmart att flyttta till nytt stall på nyårsafton då det smälls smällare och raketer? Det låter som en dålig tidpunkt. Kan du inte vänta till någon dag efter?
 
Ensilage är ett utmärkt fodermedel och hästarna tycker att det är väldigt gott. Min häst äter ensliage med stort välbehag och hon har inte gjort det tidigare i sitt liv så vitt jag vet. Beträffande botulismvaccination så rekommenderas det å det bestämdaste till alla hästar som äter ensliage eller hösilage. Hästar är mycket känsliga för botulism, men en vaccination är mycket effektiv. Grundvaccinationen är tre sprutor med fyra veckors mellanrum och sen en gång per år.

Att en bal är öppen i 6-7 dagar är inte alls någon fara. Särskilt inte såhär års. Du känner på lukten om balen är dålig! Dessutom på konsistensen. Dålig ensilage luktar skämt. Verkligen illa. Friskt ensilage har en väldigt karakteristisk lukt och det kanske lönar sig att lära känna lukten av friskt hö och frisk ensilage i allmänhet.

Vaccinera din häst och ge ensilage om det bjuds. det är billigt, dammfritt och smakfullt. Tänk dock på att ge några kilo extra per dag då torrsubstansen är lägre än i hö.

Lollo och Meyah
 
I de fall botulism KONSTATERATS i sverige har det varit fråga om hösilage ELLER hö som trampats ner i smuts och lera under foderhäckar utomhus, och som ranglåga hästar i flocken fått hålla tillgodo med. Vilka rekommenderar vaccination? Veterinärer? Medicinförsäljare?
Vi har fodrat 50 häst med hösilage sen 1996, ovaccinerat. 0 skador, problem med halshästar/hosthästar borta.
Hållbarhet; 3-5 dagar säkert, nedbrytning börjar när balen öppnas, och tar fart efter en tid. Det känns inte på lukten förrän svampar och bakterier tagit överhanden. "Safe" hantering; 3 dagar, men det kan funka fint även efter en vecka, särskilt vid sval förvaring.

Risken för botulism i silage är kopplad till:
Jordinblandning
+kadaver
+hög vattenhalt.
 
Tack till er alla som svarat på mina frågor om ensilage.Ang flytta hästen på nyår:Han ska flyttas till ett privatstall i angränsning till en ridskola,så där smälls det inga smällare.Han är inte heller ljud känslig.I dag fick han sin första spruta och så får jag ge honom hö tills han är fullt vacc.Jag får lära mig under tidens gång hur man hanterar ensilage.Hästarna får ju lunch i hagen med ett kilo var,det kan vell inte vara farligt eftersom hästarna äter upp det på några minuter?Jga känner mig lite lugnare nu TACK WOOKIEN
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 230
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 487
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp