Klinik vägrar lämna ut journal

nexxa

Trådstartare
Hej!

Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än behandlade bekräftat är fullt möjlig är orsaken.

Ringde behandlande klinik och undrade hur länge de sparar journal varpå de svarar att den alltid finns kvar oavsett hur längesedan besöket var. När jag ber om journalkopia vill man inte lämna detta. Anledningen var att veterinären på kliniken i fråga har bestämt att ingen någonsin ska få ut journal från dem.

Min fråga är nu: får man verkligen göra såhär? Om inte, hur gör jag för att kunna få ta del av journalen?
 
Hej!

Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än behandlade bekräftat är fullt möjlig är orsaken.

Ringde behandlande klinik och undrade hur länge de sparar journal varpå de svarar att den alltid finns kvar oavsett hur längesedan besöket var. När jag ber om journalkopia vill man inte lämna detta. Anledningen var att veterinären på kliniken i fråga har bestämt att ingen någonsin ska få ut journal från dem.

Min fråga är nu: får man verkligen göra såhär? Om inte, hur gör jag för att kunna få ta del av journalen?
Du har rätt att få en sammanfattning av ditt/dina besök, men tyvärr har man inte rätt att få ut hela journalen.
Du kan höra av dig till veterinära ansvarsnämnden.
 
Du har rätt att få en sammanfattning av ditt/dina besök, men tyvärr har man inte rätt att få ut hela journalen.
Du kan höra av dig till veterinära ansvarsnämnden.
Tack för svar!
Har man rätt att få reda på läkemedel och mängd de behandlat med under besöket? Ska kontakta veterinära ansvarsnämnden och hoppas de klan hjälpa mig :)
 
Tack för svar!
Har man rätt att få reda på läkemedel och mängd de behandlat med under besöket? Ska kontakta veterinära ansvarsnämnden och hoppas de klan hjälpa mig :)
Om du misstänker att de inte behandlat din häst korrekt, så måste ansvarsnämnden kunna ta del av hästens behandling.

Jag tycker du skall stå på dig. Jag har aldrig haft problem att få ut min hästs journal.
 
Tyvärr har kliniken ingen skyldighet att lämna ut journalen, men det är ju ibland lite att skjuta sig själv i foten att inte lämna ut, eftersom djurägaren ofta blir mer misstänksam då. Är det du som betalade för besöket i fråga?

Jag hade tagit hjälp av ansvarsnämnden. Skriv till dem om vad du misstänker, så kan de begära in redogörelser och journal från veterinären och fatta beslut om huruvida man ska gå vidare eller om allt verkar ok. Det är nog det enda sättet att komma vidare om du vill få någon slags klarhet i det hela.
 
Tack för svar från samtliga. Jag har skrivit ett mail till ansvarsnämnden och inväntar återkoppling. För mig rent spontant låter det alltid som man döljer något när man vägrar visa journaler.
Dum fråga kanske men är journaler något alla veterinärer kommer åt eller är det bundet till om det är en privat klinik, beroende på län eller liknande? Tänkte om annan veterinär kan se journaler för att journalen "följer" hästen så att säga?
 
Tack för svar från samtliga. Jag har skrivit ett mail till ansvarsnämnden och inväntar återkoppling. För mig rent spontant låter det alltid som man döljer något när man vägrar visa journaler.
Dum fråga kanske men är journaler något alla veterinärer kommer åt eller är det bundet till om det är en privat klinik, beroende på län eller liknande? Tänkte om annan veterinär kan se journaler för att journalen "följer" hästen så att säga?

Det är bundet till kliniken. Jag begärde ut från AniCura för att kunna visa på mindre klinik. Samma län. Däremot kan vissa skicka mellan varandra, jag vet att AniCura på min tillåtelse kunde begära ut min katts journal (eller nått) från Evidensia då Evidensia tagit röntgenbilder som AniCura-veterinären ansåg borde duga istället för att ta egna bilder.
 
Tack för svar från samtliga. Jag har skrivit ett mail till ansvarsnämnden och inväntar återkoppling. För mig rent spontant låter det alltid som man döljer något när man vägrar visa journaler.
Dum fråga kanske men är journaler något alla veterinärer kommer åt eller är det bundet till om det är en privat klinik, beroende på län eller liknande? Tänkte om annan veterinär kan se journaler för att journalen "följer" hästen så att säga?
AniCura, Evidensia och andra kedjor/systerkliniker delar system, annars behöver även klinikerna djurägarens tillåtelse och mailar journalkopior manuellt till varandra vid behov.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 146
Senast: QueenLilith
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
898
Senast: Saile
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 837
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp