Bukefalos 28 år!

Behöver nytt modem router

sussisus

Trådstartare
Jag är rätt säker på att familjens modem routern är trasig (skriver detta med min surfplattas mobila bredband), men jag har ingen aning om vilken modell vi kan köpa istället.
Har just nu TP-Link TD-8610 Modem Router ADSL2+, som krånglat lite nu och då (den senaste månaden kanske) och har hittills lyckats få igång det, men i kväll... ADSL-lampan har blinkat och sedan lagt av. LAN-lampan slutade ett tag också. Sedan försvann ström-lampan också, men vårt andra modem "påstod" att routern fanns där ändå. Sedan gick allt igång - enligt modem routern, men min stationära dator hade ingen internetåtkomst - och nu ligger allt nere igen.
Jag har googlat på TD-8610 men den är borta från marknaden, så jag behöver en annan modell till vårt trådbundna nätverk.
Tyvärr vill vissa andra inte ha trådlöst nätverk av olika anledningar, så det måste vara med sladd.
 
Jag är rätt säker på att familjens modem routern är trasig (skriver detta med min surfplattas mobila bredband), men jag har ingen aning om vilken modell vi kan köpa istället.
Har just nu TP-Link TD-8610 Modem Router ADSL2+, som krånglat lite nu och då (den senaste månaden kanske) och har hittills lyckats få igång det, men i kväll... ADSL-lampan har blinkat och sedan lagt av. LAN-lampan slutade ett tag också. Sedan försvann ström-lampan också, men vårt andra modem "påstod" att routern fanns där ändå. Sedan gick allt igång - enligt modem routern, men min stationära dator hade ingen internetåtkomst - och nu ligger allt nere igen.
Jag har googlat på TD-8610 men den är borta från marknaden, så jag behöver en annan modell till vårt trådbundna nätverk.
Tyvärr vill vissa andra inte ha trådlöst nätverk av olika anledningar, så det måste vara med sladd.
Men vad ska du med router till om du inte ska ha trådlöst??
 
Jag är rätt säker på att familjens modem routern är trasig (skriver detta med min surfplattas mobila bredband), men jag har ingen aning om vilken modell vi kan köpa istället.
Har just nu TP-Link TD-8610 Modem Router ADSL2+, som krånglat lite nu och då (den senaste månaden kanske) och har hittills lyckats få igång det, men i kväll... ADSL-lampan har blinkat och sedan lagt av. LAN-lampan slutade ett tag också. Sedan försvann ström-lampan också, men vårt andra modem "påstod" att routern fanns där ändå. Sedan gick allt igång - enligt modem routern, men min stationära dator hade ingen internetåtkomst - och nu ligger allt nere igen.
Jag har googlat på TD-8610 men den är borta från marknaden, så jag behöver en annan modell till vårt trådbundna nätverk.
Tyvärr vill vissa andra inte ha trådlöst nätverk av olika anledningar, så det måste vara med sladd.

Jag försökte läsa på internet och läste om diverse dyra routrar, slutade iaf. med att jag gick till en butik och berättade hur snabbt internet jag hade enligt leverantören och vilken typ, och berättade hur långt wifin skulle räcka i m. ca. och fick då rekommenderat en router som var en av de billigaste :) Så den räckte för mig, min gamla hade helt enkelt blivit för gammal i specsen och därför kopplade mitt internet ned titt som tätt och var segt. Så jag behövde inte köpa en av de allra "bästa", men iaf. jag fick bra hjälp i en (jättestor.. ;) ) butik där de kunde svara enkelt på alla mina frågor :).
 
Senast ändrad:
Vill reda ut begreppen lite bara så att det inte blir fel. Det är alltså inte modemet från er internetleverantör som krånglar? Den från leverantören är den du kallar ert "andra modem"? Om den krånglar måste man nämligen höra av sig till sin internetleverantör.

Tipset som @vanillin gav låter bra om det gäller routern.
Det är fortfarande standard med LAN-portar så inga problem där.
ASUS verkar ha kopplat ett järngrepp om marknaden de senaste åren och alla modeller jag hittar får goda betyg. Har själv en och är nöjd. Jag gillar inte deras gränssnitt så himla mycket men då är min några år gammal nu så det kan ha ändrats. D-Link skulle jag hålla mig borta från, de har tappat rejält i kvalitet senaste tio åren. Allt annat ligger typ och flyter där emellan.

Men vad ska du med router till om du inte ska ha trådlöst??
För att oavsett om man kör trådlöst eller använder sladd så krävs en router för att kunna koppla in flera enheter samtidigt.
 
Den som krånglar är den med knapparna LAN, ADSL, Alarm, ACT och power på (och på bl.a. Google så står det "modem router" när jag söker på modellbeteckningen).
Det andra modemet (jag är inte så insatt i detta, ska jag villigt erkänna, men har fått det förklarat för mig att det är ett modem) har ström/power, en jordglob och just nu två lampor som lyser (1:an är datorn i källaren och 2:an är min stationära dator). Så fort jag stänger av TD-8610:an så slocknar jordgloben.
Nu lyser jordgloben men inga lampor på TD-8610:an lyser.
Igår efter jag skrev mitt inlägg så hoppade routern igång igen...

Så i princip så är det "bara" att köpa router så länge den är trådbunden, och inte är från D-Link?
 
Jag försökte läsa på internet och läste om diverse dyra routrar, slutade iaf. med att jag gick till en butik och berättade hur snabbt internet jag hade enligt leverantören och vilken typ, och berättade hur långt wifin skulle räcka i m. ca. och fick då rekommenderat en router som var en av de billigaste :) Så den räckte för mig, min gamla hade helt enkelt blivit för gammal i specsen och därför kopplade mitt internet ned titt som tätt och var segt. Så jag behövde inte köpa en av de allra "bästa", men iaf. jag fick bra hjälp i en (jättestor.. ;) ) butik där de kunde svara enkelt på alla mina frågor :).

Jag vet inte hur gammal routern är, men det skulle inte förvåna mig om den är för gammal.
Jag skulle gärna vilja ha trådlöst (har ju det på plattan), men vi är inte överens i familjen så det därför vi kör på trådbundet.
 
Den som krånglar är den med knapparna LAN, ADSL, Alarm, ACT och power på (och på bl.a. Google så står det "modem router" när jag söker på modellbeteckningen).
Det andra modemet (jag är inte så insatt i detta, ska jag villigt erkänna, men har fått det förklarat för mig att det är ett modem) har ström/power, en jordglob och just nu två lampor som lyser (1:an är datorn i källaren och 2:an är min stationära dator). Så fort jag stänger av TD-8610:an så slocknar jordgloben.
Nu lyser jordgloben men inga lampor på TD-8610:an lyser.
Igår efter jag skrev mitt inlägg så hoppade routern igång igen...

Så i princip så är det "bara" att köpa router så länge den är trådbunden, och inte är från D-Link?
Lättast är nog att berätta i vilken ordning sakerna sitter. En bör vara kopplad till väggen i "ena änden" och sedan till den andra i "andra änden". Den andra sitter då i den första i "ena änden" och är i "andra änden" inkopplad i enheter som har trådbundet nätverk. Den första kan också vara inkopplad i enheter om den är kombinerad modem och router. Krångligt va ;)

Den som sitter i väggen är den som avkrypterar signalen och gör att ni kan använda er av nätet. Den andra är bara en förgrenare.
Avkrypterare = Modem
Förgrenare = Router
En kombination = Modemrouter

Jag vet inte hur gammal routern är, men det skulle inte förvåna mig om den är för gammal.
Jag skulle gärna vilja ha trådlöst (har ju det på plattan), men vi är inte överens i familjen så det därför vi kör på trådbundet.
Jqg älskar trådlöst men skulle aldrig vilja ha det på stationära datorerna där jag spelar onlinespel. Alldeles för opålitligt. Så jag har en standardrouter med några LAN-portar dit datorerna kopplats medan alla andra enheter körs trådlöst. Inga problem att kombinera utan det är vanlig standard idag. :up:
 
En del bredbandsleverantörer "äger" routern. Dvs om det är problem så hör man av sig och de skickar en ny och vill ha tillbaka den gamla. Samma om man säger upp abonnemanget så vill de ha tillbaka routern.

Jag har precis haft en routerhaveri. Comhem sände en ny router. Det är i min värld självklart att leverantören står för routern.

När jag pga fiberinstallation behövde lämna Bredbandsbolaget begärde de tillbaka routern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp