Bukefalos 28 år!

Behöver PEPP

Sv: Behöver PEPP

Räckte det att en annan satt upp??Har funderat över det då mina systrar är mkt duktiga+modigare.

Tror jag hade blivit tuffare om jag fick se hur hon reagerar under annan ryttare, jag har aldrig sett henne riden.

Är hästen redan rädd osv, så tror jag att det är bäst med en och samma person som rider i början så att den får någon att lita på. Men då måste det vara en stark ledare som är lugn och vänlig emot hästen. Och som gärna har hållit på med den ifrån marken först.

Kanske någon av dina systrar kan "ta över" hästen ett tag?
Min syster skickade iväg sin häst då hon blev rädd då han stack hela tiden. Men tyvärr blir han inte bättre och hon kommer att sälja honom :(
 
Sv: Behöver PEPP

hästar är otroligt känsliga , dom känner direkt på vilket humör du är.
är jag stressad och bara börjar borsta med ryckiga rörelser så är han på helspänn en stund.
är jag lugn och seg så blir han likadan, letar godis i stallgången står och drar i höbalarna.
är jag riktigt ilsk och riktigt kokar, tex när han inte vill komma direkt i hagen. det räcker sen med att grimman åker på och jag leder som vanligt .
alltå inget skrik eller något bara tyst ilska.
när vi kommer till stallet så är det bara att ställa honom utanför stallet, han står kvar obunden snäll som ett lamm medan jag mockar och gör ordning honom. en dröm att rida, så uppmärksam och superlydig.
nu kan man ju inte gå omkring och vara arg när man skall rida, men dom känner helt klart när det inte är läge att mucka med matte.
lugn, sansad och bestämd funkar bäst.
det är som en tränare sa, om din häst inte respekterar dig, varför skall den då lyda och göra sitt bästa för dig.
 
Sv: Behöver PEPP

:)Syrran var ute och testade idag!!Trots att hon hade stått två dagar, longerade före och sen red dom ut.
Samma runda som vi haft problem, hon red med spö också.
Hon travade förbi allt som jag sagt var läskigt men behövde aldrig använda spöet för Kaela var jätteduktig!

Sedan red jag ut samma runda, provade som hon sa att trava förbi allting, gick jättebra!!:D
Så imorgon rider jag ut själv.
Tror problemet är att jag inte ridit innan, utan bara åkt häst.
 
Sv: Behöver PEPP

Får hoppas att det fortsätter att gå bra! :) Lycka till!
 
Sv: Behöver PEPP

Tror problemet är att jag inte ridit innan, utan bara åkt häst.

Ofta är det så! Men skönt att du har din syster som kan stötta och hjälpa dig med ditt sto! Roligt att det redan börjat fungera bättre med ridningen.
 
Sv: Behöver PEPP

Idag red jag ut igen, longerade innan(gör alltid det).
Hon försökte vända och springa hem, vägra gå, sparka efter spöet tills jag röt till på henne och gav henne en smäck sedan var hon som ett ljus hela rundan, vi töltade tom lite:angel::D

Tror aldrig hon känts så bra att rida som nu, är så stolt att jag inte gav mig och lät henne vinna den här gången.
Hoppas på att det kommer bli bättre nu så att man slipper kiva, vill ju att hon ska tycka det är roligt!!
 
Sv: Behöver PEPP

Tror problemet är att jag inte ridit innan, utan bara åkt häst.


En av mina första ridlärare (som egentligen var FÖR bra när man var nybörjare och inte klarade så höga krav :p ) sa något mycket klokt: "Sysselsätt hästen, annars sysselsätter den dig!" Vilket verkar stämma in extremt bra på vissa hästar... :idea:
Själv vill jag dock inte sitta och fiffla för mycket på uteritter eftersom jag anser att det är vår vilopaus från dressyrarbete, så istället för att "rida" i den bemärkelsen rider jag mycket i skogen tills hästen coolat ner, eventuellt att man börjar dressyra om hästen stressar upp sig för att den ska få något annat att tänka på.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: yamyam
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Coras star
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp