Bukefalos 28 år!

Behöver råd! hur får förtroende?

F

Fredrika77

Hej alla hästälskande människor. Jag är i stort behov av vägledning. Jag har precis börjat arbeta med ett par hästar som är nya för mig. Att rida ut och hantera går bra när deras vanliga människor är med, men jag klarar inte av dem på ett bra sätt när jag är själv.

Hur skulle ni göra när ni kommer själv de första gångerna för att lära känna hästen, få den att känna förtroende etc.?

Hur närmar man sig hästarna i hagen? Kroppspråk?

Hur gör ni om hästen vid ridning ute i naturen trotsar?

Mycket tacksam för svar...
 
Sv: Behöver råd! hur får förtroende?

Hej alla hästälskande människor. Jag är i stort behov av vägledning. Jag har precis börjat arbeta med ett par hästar som är nya för mig. Att rida ut och hantera går bra när deras vanliga människor är med, men jag klarar inte av dem på ett bra sätt när jag är själv.

Hur skulle ni göra när ni kommer själv de första gångerna för att lära känna hästen, få den att känna förtroende etc.?

Hur närmar man sig hästarna i hagen? Kroppspråk?

Hur gör ni om hästen vid ridning ute i naturen trotsar?

Mycket tacksam för svar...

För att hästen ska få förtroende för dig måste du vara den självklara ledaren, hästen ska känna sig trygg med dig. Du måste vara konsekvent, det gäller i all hantering av hästar.
När jag närmar mig hästen i hagen brukar jag helt enkelt gå fram mot den. Ser jag att hästen börjar röra sig bortåt stannar jag. när hästen själv stannar börjar jag röra mig mot den igen. Annars blir det lätt att man får springa efter hästen.
förstår inte riktigt din sista fråga?
 
Sv: Behöver råd! hur får förtroende?

Hej!
Stort tack för svar. Med sista frågan menae jag hur gör man om hästen vägrar gå framåt, bara vill äta i dikeskanten etc. Jag blir osäker på hur jag ska få hästen att göra som jag vill när den uppenart trotsar mig och inte respekterar mig. Eftersom det ät ute i naturen vill jag inte driva¨på så att den börjar skena eller dylikt. Problemet är att jag ännu inte har den naturliga säkerhet som krävs... Tacksam för alla råd!
 
Sv: Behöver råd! hur får förtroende?

Frågor knepiga att besvara utan att skriva romaner.
Generellt vill jag säga att de tre viktigaste vid hanterandet av djur är,
självförtroende, självförtroende, självförtroende!
Självförtroende beror förutom på ens egna egenskaper, på kunskap och erfarenhet.

1 Beror på hästen. Läser den och anpassar mig. Har en vänlig och trygg attityd men har också med gränser och krav. Tillit kommer för den du är, inte så mycket vad du gör.

2 Slappt och inbjudande. Förutsätter att hästen och jag ska ha en mysig stund och att hästen också vill det. Med rätt inställning i hjärna och hjärta, visar även kroppen det.
Jaga en häst i hagen? Aldrig!

3 Trotsar? Som du själv är inne på, hänger det på dig. Du kan få den att sluta äta gräs om du rappar till den med spöt, men det är ju inte vad vi vill. Lydnad och acceptans för dina önskemål skaffar du på marken, via ditt hanterande av hästen och din egen person. Se nr 1.
Se det som en självklarhet att hästen lyder dom signaler du lärt den, liksom dom vanliga kraven vi brukar ha. Var säker på att hästen kan och förstår!

LIA
 
Sv: Behöver råd! hur får förtroende?

Jag har samma problem ( att hästen äter och stannar ) , fast vid promenader. Läs tråd längre ner.
 
Sv: Behöver råd! hur får förtroende?

Hej och tack för dina mycket goda råd. Ska se hur det funkar. Jag upplever att det är jättelätt att tänka ut i huvudet hur man ska göra men utan rutinen riskerar alla strategier att falla platta till marken när hästen gör motstånd.
 
Sv: Behöver råd! hur får förtroende?

Ta det lugnt. Bättre att det fungerar bra, än att det fungerar snabbt.

LIA
 
Sv: Behöver råd! hur får förtroende?

Hur funkar det med ätning i dikeskanter om du promenerar med hästen? För, det man inte kan göra på marken ska man inte göra på ryggen, börja från botten. Det gäller all hantering av hästar. Lär hästen när du promenerar att den inte får äta i dikeskanter så kommer den inte göra det när du sitter på heller. Om den inte verkar bry sej om du drar eller rycker i grimskaftet om den kör ner huvet så tar du ett grimskaft med kedja istället. Funkar inte det så kan du trä kedjan under käken, funkar inte det, trä kedjan över nosryggen, funkar inte det, trä kedjan genom munnen. Börja ALLTID med det mildaste! Dra emot när den försöker köra ner huvet, släpp efter genast om den avbryter nerkörningen av huvudet, gör den det ändå och struntar i att du drar emot så kan du rycka i grimskaftet ist, först försiktigt och sen öka tills den tar upp huvudet. En häst är aldrig mer känslig än vad den visar. Men kom ihåg, milt från början och öka tills den fattar. Lycka till!
 
Sv: Behöver råd! hur får förtroende?

för att få förtroende måste du ge förtroende.
förtroende är ett givande och tagande.
precis som med människor.

men ledarskapet är ju A och O innan förtroende kan komma in i bilden.
 
Sv: Behöver råd! hur får förtroende?

Tycker inte att det är värt att köra med kedjor eller andra plågoredskap. Hör det hemma på NH?
Var mycket med hästen, geg den chansen att lära känna dig, var lugn, om den inte gör som du vill kan det bero på att den behöver tid att acklimatisera sig på ett nytt ställe.
Ta hjälp av NH-instruktör, om du vill nå snabba resultat.
 
Sv: Behöver råd! hur får förtroende?

Krångla in till det är mitt råd. Förtroende växer fram med tiden om du vet vad du pysslar med. Lägg upp fasta regler och kör med dem. Vet hästen vad som gäller så kommer den att få förtroende för dig. Bli inte arg på den, men var tydlig i vad du vill. Acceptera t.ex inte att den äter gräs när ni tränar om du inte vill det. Bli hellre stor en gång istället för att småtjata.

Niklas
 
Sv: Behöver råd! hur får förtroende?

Hur bygger man ett förtroende?
Börja med att tro på dig själv. Svårare än så är det eg inte. Var tydlig, var vänlig och var ärlig. Visa att du är en trygg individ. Glöm inte att för att visa det måste du vara det.

Kroppsspråket lär man sig bäst genom att använda det. Aldrig kan du lära dig tala utan att använda munnen. ;) Hur man bemöter en häst i hagen beror alltid på individen. Men försök att inte tänka så mycket på vad du gör. Var dig själv. Observera hästen hur den reagerar på dig. Verkar den reagera negativt kan du börja fundera på om du ska välja en annan riktning, hållning, etc.. Men som sagt, försök att inte tänka så mkt på det.

En sak som hästar sällan gör mot varandra är att gå rakt emot en annan häst. Ofta gör de detta när de vill valla undan den andra. Kan vara något att ha i bakhuvudet kanske.

Personligen ber jag hästen komma till mig istället oftast.

Om hästen trotsar så är det anledning nog för mig att sluta med det jag gör. Jag har inte roligt med en häst som inte vill. Mitt mål är då att få honom att vilja. Att göra det roligt. Ibland går det inte att göra på plats (läs: ibland kan jag inte göra det på plats ;)), och då måste jag försöka jobba på problemet hemma. Varför vill inte hästen? I de flesta fall handlar det om att hästen inte känner sig trygg i det hela. En del hästar vill inte vara ifrån gården och dom andra hästarna. Då är det där man får börja. Skapa en bättre relation.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 972
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 238
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp