Behöver råd

yasmineA

Trådstartare
Hej. Jag har ett sto som blir 4 i maj. Har haft henne i 3 år o hon har alltid varit tuff o envis, men nu sedan nyår har det eskalerat. har aldrig tidigare varit problem att ta henne i hagen men nu kan hon gå ifrån mig, bråkar fruktansvärt när vi gå på promenad o vill inte gå framåt när vi rider. Verkar brunstig hela tiden. Jag ser också att det äldre stoet i hagen får säga till mycket mer för att hon ska flytta sig.
Ni som har erfarenhet av detta. Skulle ni låta henne "vara", o få mogna till under våren, eller:confused:förslag mottages tacksamt. Mitt andra sto var också dryg under den här åldern men absolut inte lika hård o envis.
 
Sv: Behöver råd

Jag känner igen det där lite, fast då var det mest när jag skulle leda bara, med mitt treåriga (fyra i sommar) sto. Jag tog hjälp av en utbildad NH-tränare, eller hästcoach. Det hjälpte ENORMT mycket! Hon visade hur jag skulle göra och nu vet jag precis. Hade även en sköthäst för några år sedan som stannade i ridningen, även där tog vi hjälp av en NH-tränare och fick enorm hjälp, så det är ett stort tips! Om du bor i västra götaland skulle jag absolut ta hjälp av Lisbeth Johnson, annars går det säkert att hitta någon i närheten av där du bor på internet.
 
Sv: Behöver råd

Kanske är inne i en växtperiod? Har läst att de kan bli lite obstinata då, tappa humöret osv.
 
Sv: Behöver råd

Låt henne vila från allt jobb i ett par, tre veckor. Är hon fortfarande likadan då - åk till veterinär och ultraljuda. Att hon verkar brunstig hela tiden kan vara problem från livmoder/äggstockar/hormoner.
 
Sv: Behöver råd

Ja, jag ska nog låte henne vara ifred, förutom daglig hantering, nu o nån vecka framöver, o jag hade också tänkt kolla henne hos veterinär ang brunsten.
 
Sv: Behöver råd

Bara en tanke: Får hon kraftfoder och kan hon i så fall ha överskottsenergi? Vistas hon tillräckligt mycket i hage med hästkompisar för att göra av med energi och bli uppfostrad av dem?
 
Sv: Behöver råd

hon går på lösdrift i stor hage o får inget kraftfoder. Nu är de bara 2 sedan i december då jag tog bort det 29åriga "mammastoet" vilket säkert spelar in.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 126
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 682
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp