Behöver råd!

Velig

Trådstartare
Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3 veckor. Jag tycker det är skönt men kan inte sluta kolla på nya hästannonser. Inbillar mig att jag ska ha en ny häst men samtidigt vill jag inte det. Får ångest av att behöva bli uppbunden igen i 20 år. Har funderat på foderhäst men vill inte rida så mycket. Känner inte som att något är kul längre. Jag kan åka och rida och hjälpa till med kompisens hästar men känner inte för det heller. Är det någon som känner igen sig i min situation? Jag har pengar och tid men det känns som jag är i ett limbo eller vakum. Hur ska man kunna gå vidare och skaffa sig ett nytt liv?
 
Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3 veckor. Jag tycker det är skönt men kan inte sluta kolla på nya hästannonser. Inbillar mig att jag ska ha en ny häst men samtidigt vill jag inte det. Får ångest av att behöva bli uppbunden igen i 20 år. Har funderat på foderhäst men vill inte rida så mycket. Känner inte som att något är kul längre. Jag kan åka och rida och hjälpa till med kompisens hästar men känner inte för det heller. Är det någon som känner igen sig i min situation? Jag har pengar och tid men det känns som jag är i ett limbo eller vakum. Hur ska man kunna gå vidare och skaffa sig ett nytt liv?
Ge dig tid att landa i det och känn efter. Oftast är saker ju blivit en vana, om du känner det är skönt så låt det gå en stund och låt dig andas. 3 veckor är ju inte lång tid, och sen är det ju en sorg att förlora sina älskade djur.
Jag fick ta bort min förre häst och va hästlös i 7 år (ungefär) efter det. Under perioden började jag med att vara medryttare på häst i stallet jag hade hästen och även rida lite olika hästar vid behov hos ägarna. Dock kändes det inte alls som samma sak för mig, även fast jag gillade min senaste medryttarehäst, så är känslan inte samma (inte för mig iaf). Jag flyttade sedan och testade lite här, men ingen medryttarehäst föll i min smak alls. Jag hade faktiskt bestämd mig för att inte ha häst igen, då jag va helt jävla slut mentalt, ekonomiskt och känslomässigt med skadad häst. Men sen så köpte jag min drömhäst ändå. Det är tufft att äga häst, men jag har inte ångrat mig en sekund. Men jag behövde dom åren att läka min själ, för det va så otroligt hårt för mig att ta bort min förre häst, fast det va så mycket problem. Min nuvarande häst har inte alls haft bekymmer på samma sätt och vi har sluppit att åka till klinik jämt, vilket underlättar mycket!
 
Ge dig tid att landa i det och känn efter. Oftast är saker ju blivit en vana, om du känner det är skönt så låt det gå en stund och låt dig andas. 3 veckor är ju inte lång tid, och sen är det ju en sorg att förlora sina älskade djur.
Jag fick ta bort min förre häst och va hästlös i 7 år (ungefär) efter det. Under perioden började jag med att vara medryttare på häst i stallet jag hade hästen och även rida lite olika hästar vid behov hos ägarna. Dock kändes det inte alls som samma sak för mig, även fast jag gillade min senaste medryttarehäst, så är känslan inte samma (inte för mig iaf). Jag flyttade sedan och testade lite här, men ingen medryttarehäst föll i min smak alls. Jag hade faktiskt bestämd mig för att inte ha häst igen, då jag va helt jävla slut mentalt, ekonomiskt och känslomässigt med skadad häst. Men sen så köpte jag min drömhäst ändå. Det är tufft att äga häst, men jag har inte ångrat mig en sekund. Men jag behövde dom åren att läka min själ, för det va så otroligt hårt för mig att ta bort min förre häst, fast det va så mycket problem. Min nuvarande häst har inte alls haft bekymmer på samma sätt och vi har sluppit att åka till klinik jämt, vilket underlättar mycket!
Tack för ditt svar💚
 
Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3 veckor. Jag tycker det är skönt men kan inte sluta kolla på nya hästannonser. Inbillar mig att jag ska ha en ny häst men samtidigt vill jag inte det. Får ångest av att behöva bli uppbunden igen i 20 år. Har funderat på foderhäst men vill inte rida så mycket. Känner inte som att något är kul längre. Jag kan åka och rida och hjälpa till med kompisens hästar men känner inte för det heller. Är det någon som känner igen sig i min situation? Jag har pengar och tid men det känns som jag är i ett limbo eller vakum. Hur ska man kunna gå vidare och skaffa sig ett nytt liv?
Inte rida så mycket eller inte rida alls? Börja på ridskola? Går säkert att rida flera gånger i veckan för pengarna det kostar att ha egen häst och då blir du ju av med mer tid också.
 
Jo jag har funderat på det faktiskt.
De kanske rent av har sköthästar, det kanske känns mindre som att sköta om någon annans häst (eftersom den inte har en mycket mer egen person). (Om man vill slå ihjäl mycket tid har vissa stall ideellt arbete som arrangeratävlingsgruppen och sådant.)
 
Vad kostar det att rida på ridskola nuförtiden? Får man välja häst eller blir man tilldelad en efter sin kunskap? Har inte varit inne på en ridskola på 35 år.
Det är olika för olika tror jag. Mellan 5 000 och 6000 för en hösttermin i en tiogrupp?

Olika stall har olika system för om man väljer häst eller om man får en tilldelad och vidare om man har samma häst 4 gånger 5 gånger, en termin eller byter varje gång. (vår har att ridläraren väljer häst och man får ha den 4-5 ggr, (om inte ngt händer) om inte ridläraren väljer samma häst åt en många gånger i rad (för att den inte ska byta ryttare så mycket) har fått uppfattningen att man kan be att få en viss häst. Men föredrar överaskningsmomentet och de är alla mysiga.)
 
Jag inbillar mig att om jag skulle behöva ta bort min häst framöver så skulle jag tycka att det var jättekul att börja rida på ridskola en gång i veckan istället. Testa olika hästar, ha sällskap i stallet och bara rida. En period, sen skulle jag förmodligen sakna pysslet och att skritta ut barbacka i skogen helt själv, kanske skaffa medryttarhäst om ny häst inte kändes aktuellt.

Men att testa ridskola tycker jag låter som en jättebra idé!
 
Det är olika för olika tror jag. Mellan 5 000 och 6000 för en hösttermin i en tiogrupp?

Olika stall har olika system för om man väljer häst eller om man får en tilldelad och vidare om man har samma häst 4 gånger 5 gånger, en termin eller byter varje gång. (vår har att ridläraren väljer häst och man får ha den 4-5 ggr, (om inte ngt händer) om inte ridläraren väljer samma häst åt en många gånger i rad (för att den inte ska byta ryttare så mycket) har fått uppfattningen att man kan be att få en viss häst. Men föredrar överaskningsmomentet och de är alla mysiga.)
Har funderat på att hjälpa till hos någon som föder upp hästar. Miljöträna o hantera unghästar ligger mig varmt om hjärtat.
 
Har funderat på att hjälpa till hos någon som föder upp hästar. Miljöträna o hantera unghästar ligger mig varmt om hjärtat.
Det låter helmysigt! Svårare att hitta kanske. Kolla galoppstall! om du bor i Stockholmsområdet till exempel, de tror jag gärna har volontärer som fixar och sköter men inte rider och lär ju ha unghästar ofta.
 
Har funderat på att hjälpa till hos någon som föder upp hästar. Miljöträna o hantera unghästar ligger mig varmt om hjärtat.

Innan jag köpte min häst red jag på ridskola som också har fodervärdskoncept, oftast som delfodervärd men jag hade en på helfoder, när jag sökte medryttarhäst i området (Gbg) fick jag massvis med svar och de flesta som ville ha hjälp hade unghästar eller vad jag kunde läsa mellan raderna någon problematik som gjorde att de inte själva kände att de kunde klara av hästen (också ponnys med unga ryttare som gärna ville ha en vuxen att rida hästen ”ordentligt” regelbundet), dessa ville inte ha någon betalning heller. Så har man intresse för hästar under utbildning tror jag det finns goda chanser att hitta någon som mer än gärna tar emot hjälp.
 
Vad kostar det att rida på ridskola nuförtiden? Får man välja häst eller blir man tilldelad en efter sin kunskap? Har inte varit inne på en ridskola på 35 år.

Jag har egen häst och rider på ridskola ändå... Vi betalar drygt 5000 kr/termin men är då max åtta personer i gruppen. Man byter häst varannan gång, men man kan önska häst om man vill och en i min grupp har ofta samma häst. Jag älskar verkligen att rida på ridskola och få testa många olika hästar.
 
Jag har egen häst och rider på ridskola ändå... Vi betalar drygt 5000 kr/termin men är då max åtta personer i gruppen. Man byter häst varannan gång, men man kan önska häst om man vill och en i min grupp har ofta samma häst. Jag älskar verkligen att rida på ridskola och få testa många olika hästar.
Hur funkar det då? Har du nytta av det när du rider din egen häst? Eller har du en unghäst?
 
Hur funkar det då? Har du nytta av det när du rider din egen häst? Eller har du en unghäst?

På nåt vis tror jag att man alltid har nytta av att rida lektioner. Jag kanske inte kan översätta allt rakt av till min egna häst, men om vi tex har svårt för nåt och det funkar på ridskolehästen, så vet jag att det inte är nåt fel, utan bara jag och min häst som behöver träna lite mer på det (tex sluta fick jag inte till förrän jag red ridskolehäst och insåg hur det skulle kännas).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: yamyam
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 772
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp