Vad tar upp plats i mobilen?

Wille

Trådstartare
Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen i princip knökfull. Vad är det som tar plats i mobilen? Jag skulle behöva installera ytterligare en app, men vet inte om den får plats. VAD ska jag ta bort från mobilen för att frigöra plats?
 
Vad är det för modell? Om du går in under inställningar, och tittar vad som står under lagring?

På en av mina är det tyvärr mycket som ligger under den mycket diffusa rubriken "annat" (dvs inte operativsystem, appar, bilder eller filmer) :confused:. Med tanke på storleken så funderar jag på om det är där nerladdningar i vissa appar hamnar, men det får jag väl aldrig reda på.

Tänk på att om du tar bort filer och foton kan det hända att de hamnar i karantän en månad innan de raderas permanent, kolla om du har en full papperskorg?

Ibland kan det vara bra att helt enkelt göra en backup på det man vet att man ska ha kvar, tömma och återställa telefonen helt, och börja om från början.
 
Vad är det för modell? Om du går in under inställningar, och tittar vad som står under lagring?

På en av mina är det tyvärr mycket som ligger under den mycket diffusa rubriken "annat" (dvs inte operativsystem, appar, bilder eller filmer) :confused:. Med tanke på storleken så funderar jag på om det är där nerladdningar i vissa appar hamnar, men det får jag väl aldrig reda på.

Tänk på att om du tar bort filer och foton kan det hända att de hamnar i karantän en månad innan de raderas permanent, kolla om du har en full papperskorg?

Ibland kan det vara bra att helt enkelt göra en backup på det man vet att man ska ha kvar, tömma och återställa telefonen helt, och börja om från början.
Det är en Samsung SM-A520F.

Hur gör man en backup på en mobil?

Var hittar jag papperskorgen?
 
Det är en Samsung SM-A520F.

Hur gör man en backup på en mobil?

Var hittar jag papperskorgen?

Under inställningar hittar du en rubrik som heter "batteri och enhetsvård" (inte så lätt att lista ut att det är där man hittar lagringen också). Gå in på "lagring" så finns papperskorgen en bit ner.

Där kan du också se om du har några specifika filer som är stora, eller dubletter.
 
Under inställningar hittar du en rubrik som heter "batteri och enhetsvård" (inte så lätt att lista ut att det är där man hittar lagringen också). Gå in på "lagring" så finns papperskorgen en bit ner.

Där kan du också se om du har några specifika filer som är stora, eller dubletter.
Jag hade ingen papperskorg där. Där finns bara Dokument 7,84 MB, Bilder 189 MB, Ljud 122 MB, Videoklipp 104 MB, Appar 7,2 GB.

En del av apparna går inte ens att avinstallera.
Hur mycket lagringsutrymme har telefonen?
32 GB.

Det finns möjlighet att sätta i ett extra minneskort, men det har jag aldrig kommit mig för att göra.
 
Jag hade ingen papperskorg där. Där finns bara Dokument 7,84 MB, Bilder 189 MB, Ljud 122 MB, Videoklipp 104 MB, Appar 7,2 GB.

En del av apparna går inte ens att avinstallera.

32 GB.

Det finns möjlighet att sätta i ett extra minneskort, men det har jag aldrig kommit mig för att göra.

I Appar 7,2GB ingår nog också apparnas data och den kan för vissa appar samlas på i extremt stor mängd. Ofta kan man resetta både cache och/eller data (men det senare gör att man måste logga in igen och tappar all lokal data man eventuellt hade).
 
Jag hade ingen papperskorg där. Där finns bara Dokument 7,84 MB, Bilder 189 MB, Ljud 122 MB, Videoklipp 104 MB, Appar 7,2 GB.

En del av apparna går inte ens att avinstallera.

32 GB.

Det finns möjlighet att sätta i ett extra minneskort, men det har jag aldrig kommit mig för att göra.
Jag tänker att 32 GB nog är rätt lite? Min nuvarande mobil, som jag har haft i ca 1 år nu, har 128 GB. Och då är det verkligen ingen dyr, flott modell jag har.
 
Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen i princip knökfull. Vad är det som tar plats i mobilen? Jag skulle behöva installera ytterligare en app, men vet inte om den får plats. VAD ska jag ta bort från mobilen för att frigöra plats?
Har du ngn app för podcasts?

Jag hade samma problem och nästan inget hände hur många appar jag än slängde. Tills jag insåg att min Podcast hade laddat ned alla avsnitt på alla shower som jag följer allteftersom de kom in och sedan inte slängt dem när jag lyssnat. När jag ställde in att den inte fick ladda hem (går lika bra lyssna oavsett) och slängde allt så gick jag från typ 96% full telefon till 30% full telefon..
 
Var hittar jag papperskorgen?
Nu har jag en iPhone men i den finns papperskorgen där jag går in i bilder - och då i "mappen" innan jag går in i kamerarullen eller andra album. Rullar jag ner på sidan finns det en rubrik för "senast raderade", den rensas efter 30 dagar men jag brukar gå in och tömma ibland ändå.
 
Har du ngn app för podcasts?

Jag hade samma problem och nästan inget hände hur många appar jag än slängde. Tills jag insåg att min Podcast hade laddat ned alla avsnitt på alla shower som jag följer allteftersom de kom in och sedan inte slängt dem när jag lyssnat. När jag ställde in att den inte fick ladda hem (går lika bra lyssna oavsett) och slängde allt så gick jag från typ 96% full telefon till 30% full telefon..
Nej. Jag lyssnar aldrig på poddar.

Tycker också 32GB låter lite? Jag har 64GB och min mobil är rätt kass.
Telefonen är nästan 7 år gammal. Och jag tänker försöka hålla liv i den så länge det går. Dels för att jag avskyr slit och släng och dels för att jag faktiskt inte har råd med en ny telefon.
 
Telefonen är nästan 7 år gammal. Och jag tänker försöka hålla liv i den så länge det går. Dels för att jag avskyr slit och släng och dels för att jag faktiskt inte har råd med en ny telefon.
Ja alltså jag säger inget om det. Min mobil är också gammal och skärmen är lagad i flera omgångar. Men då får man ju också leva med att den är lite kass med dagens mått mätt.
 
I kombo med så lite lagringsutrymme ger svaret på frågan varför så lite ryms. Bara att leva med tills du antingen försöker lösa det med att flytta media till minneskort (tvivlar dock på att bilder,filmer,musik är boven) eller tills tfn totalhavererar och byts ut.
Fast när telefonen var ny så fick det plats massor. Så det är ju något som tar upp plats nu.
 
Fast när telefonen var ny så fick det plats massor. Så det är ju något som tar upp plats nu.

Apparna är betydligt mer avancerade och operativsystemet själv tar mer plats.

Men börja med att kolla upp vilken app som tar mest data, det ska gå att komma åt i inställningarna. En lista på hur mycket varje app tar.

Avinstallera varenda app du inte verkligen behöver.

7 år är en gammal mobil, och det går att hålla dom vid liv, men du får pyssla lite. Sätta alla foton på externt minneskort är en jättebra idé.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Motvillig macanvändare här (the Sigificant Other i nöjesbranschen hade ett systäm när vi slog våra påsar ihop... efter 3 år föll jag...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Murphy
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Myrten
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 675
Senast: Badtz Maru
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
1 980
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp