Behöver sista utvägen tips på Kronisk Gastrit

Nominous

Trådstartare
Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig så ledsen. Det måste finnas någonting man kan göra?

Hunden är 10.5 år gammal med som sagt kronisk gastrit sedan han var ung. Troligen pga allergi. Han är ordentligt utredd av veterinär, tom buköppnad bara för att kolla på organen och tarmarna för att se hur de ser ut då UL inte var tillförlitligt pga mycket gasklockor. Han har haft mycket sjukdomar hela livet.
Han blir aldrig dålig i magen med diarré utan han kräks och får kramper i magen när han har sina skov. Han kan vara jättebra i flera månader och sedan kommer det skov då han blir jättedålig. Blir illamående och vill inte äta, får ont i magen för att han inte äter, kräks när han väl äter och får ännu mer ont i magen. Det verkligen skriker i magen för den krampar så. Han blir jättehängig och man ser verkligen att han mår jättedåligt!

Antibiotika har haft jättebra inverkan på magen och han har mått jättebra i några månader efter han fått antibiotika.
Senast han var dålig (cirka 4 månader sedan, och då var rejält dålig) ville veterinären testa kortison på väldigt höga doser och planen var livslång behandling. Vi fick avbryta efter ca 4 veckor för det kändes som kortisonet höll på ta livet av honom. Efter vi tog bort kortisonet (samtidigt behandlade vi med omeprazol, pimperan och fortiflora) så vart han så pigg och fick en helt otrolig aptit. Så pigg och bra har han varit nu i 3 månader. Efter kortisonet fortsatte vi med omeprazol ett tag till, fortiflora samt loppfrön.
Han går ständigt på allergidiet - äter Acana lamm och äpple. Han får aldrig något annat att äta förutom morötter vilket är ok enligt veterinären. Allt för att inte utsätta magen eller allergin för något.

Men nu är han dålig igen. Utan att vi vet varför. Han har jätteont i magen och mår illa. Det blir en så ond cirkel när han får ont i magen när han inte äter men vill ju inte äta för att han får ont i magen.
Så fort han äter spyr han upp maten och magen krampar ännu mer. Är noga med att bara ge några få kulor i taget men dom kommer upp. Har gett han pimperan och andapsin nu på morgonen och efter det har han börjat äta och magen börjar lugna sig. Ska åka och hämta ut omeprazol igen.

Men vad gör man? Har ni något mirakeltips som funkat på era hundar? Funderar då på något understödjande för magen förutom det vi redan gör. Tex är det någon som provat magbalsam (örtblandningen)? Eller något annat?

Det enda vi vet att vi ändrat på under denna tid han mått bra är att vi börjat ge nypon då han har lätt artros i bogleden och den har börjat knäppa lite men han är inte halt. Kan nypon ha dålig inverkan på magen? Innan vi började ge så gjorde jag en rejäl analys och jag kunde inte komma fram till att det var någon risk. Men vi har tagit bort den för att minimera allt som kan orsaka problem.

Efter vi avslutade kortisonkuren så sa vi ju att han får vara med så länge vi kan lyckas få honom att må bra och sen får han avsluta om vi inte lyckas utan kortison. Så vi är ju medvetna om att vi är på sluttampen. Men man vill ju verkligen ha provat allt. Vi ska såklart ringa veterinären på måndag för diskussion om vad vi gör för att lösa skovet han är i nu.
Det känns så tråkigt om man måste avsluta pga det här när han i övrigt är så otroligt pigg och glad. Men han ska inte må dåligt.
 
Undrar om hundar kan få den där bakterien människor kan få som orsakar magsår?
På mig gick dom ner i magen och tog prover, sen fick jag en veckas kur med 3 olika mediciner som kom i en box.

Trodde medicinen skulle ta död på mig, fy vad magen mådde...
Men sen blev jag bra!

Aldrig hört något om att hundar får den bakterien, men det kanske dom får?
 
Undrar om hundar kan få den där bakterien människor kan få som orsakar magsår?
På mig gick dom ner i magen och tog prover, sen fick jag en veckas kur med 3 olika mediciner som kom i en box.

Trodde medicinen skulle ta död på mig, fy vad magen mådde...
Men sen blev jag bra!

Aldrig hört något om att hundar får den bakterien, men det kanske dom får?

Helicobacter pylori förekommer inte hos hund. Andra helicobacter-arter förekommer däremot ganska frekvent hos både hund och katt, det är dock inte alls klarlagt än om de kan orsaka sjukdom eller inte.
 
Undrar om hundar kan få den där bakterien människor kan få som orsakar magsår?
På mig gick dom ner i magen och tog prover, sen fick jag en veckas kur med 3 olika mediciner som kom i en box.

Trodde medicinen skulle ta död på mig, fy vad magen mådde...
Men sen blev jag bra!

Aldrig hört något om att hundar får den bakterien, men det kanske dom får?
Campylobakter?
 
Undrar om hundar kan få den där bakterien människor kan få som orsakar magsår?
På mig gick dom ner i magen och tog prover, sen fick jag en veckas kur med 3 olika mediciner som kom i en box.

Trodde medicinen skulle ta död på mig, fy vad magen mådde...
Men sen blev jag bra!

Aldrig hört något om att hundar får den bakterien, men det kanske dom får?
Veterinärerna har aldrig pratat om några bakterier utan det har alltid varit självklart att det är inflammation. När dom buköppnade var hela magsäcken och i princip hela tarmen kraftigt inflammerad, samt levern. Levern var alldeles gulprickig med gropar. Biopsier togs på flera olika delar av tarmen. Detta var ca 5 år sedan. Samma symtom idag men lättare och betydligt mer sällan.

Är det någon som har erfarenhet av Entero-Chronic? Det står att det ska vara typ same same som Fortiflora men om man läser deras produktbeskrivning så låter den ju mycket bättre. Men Fortiflora kanske gör samma sak bara det att dom inte skrivit ut det?
 
Vår hund har också problem i perioder med magen. Vanligen stressrelaterat, vilket gör att vi undviker alla stressmoment vi kan (vilket gör att vi blir väldigt isolerade men men vad gör man inte). Ibland vet vi dock inte varför det kommer. Det vi gör är att vi behandlar med omeprazol 20 mg, en morgon och en kväll i nån vecka. Därefter en gång i veckan. Ger även primperan samt andapsin när det är nödvändigt. Fortiflora kan man ge som "förebyggande" behandling, även en omeprazol om dagen kan man ge "livet ut". Min svägerska har en hund som får en tablett om dagen.

När de inte vill äta så blir det en ond spiral som man behöver bryta. Vi handmatar med kokt ris och fisk många gånger per dag tills han äter själv. Tar han inte maten ur handen så får man stoppa in litegrann i munnen. Vi fortsätter med ris och fisk tills han mår bättre. Han får mat varannan till var tredje timme. Lite glesare på natten. Vi använder oss av en foderautomat med timer där vi kan lägga i ris och fisk.

När han börjar må bättre så lägger vi till lite torrfoder och håller på och byter ut ris och fisk mot torrfoder under några dagar tills vi ser att han mår bra igen. Vi fortsätter med medicinen ytterligare någon vecka eller två.

Hunden får torrfoder 6 ggr/dygn med 4 timmars mellanrum, även på natten. Där har vi en annan foderautomat för torrfoder som vi även använder när vi inte är hemma vid ett mattillfälle så att han inte blir utan mat i magen.

Vid de tillfällena då det varit riktigt illa så har det tagit minst 2 veckor innan han mått helt bra igen. Nu kommer det inte så ofta längre när vi "vet" varför och att han får mat ofta.
 
Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig så ledsen. Det måste finnas någonting man kan göra?

Hunden är 10.5 år gammal med som sagt kronisk gastrit sedan han var ung. Troligen pga allergi. Han är ordentligt utredd av veterinär, tom buköppnad bara för att kolla på organen och tarmarna för att se hur de ser ut då UL inte var tillförlitligt pga mycket gasklockor. Han har haft mycket sjukdomar hela livet.
Han blir aldrig dålig i magen med diarré utan han kräks och får kramper i magen när han har sina skov. Han kan vara jättebra i flera månader och sedan kommer det skov då han blir jättedålig. Blir illamående och vill inte äta, får ont i magen för att han inte äter, kräks när han väl äter och får ännu mer ont i magen. Det verkligen skriker i magen för den krampar så. Han blir jättehängig och man ser verkligen att han mår jättedåligt!

Antibiotika har haft jättebra inverkan på magen och han har mått jättebra i några månader efter han fått antibiotika.
Senast han var dålig (cirka 4 månader sedan, och då var rejält dålig) ville veterinären testa kortison på väldigt höga doser och planen var livslång behandling. Vi fick avbryta efter ca 4 veckor för det kändes som kortisonet höll på ta livet av honom. Efter vi tog bort kortisonet (samtidigt behandlade vi med omeprazol, pimperan och fortiflora) så vart han så pigg och fick en helt otrolig aptit. Så pigg och bra har han varit nu i 3 månader. Efter kortisonet fortsatte vi med omeprazol ett tag till, fortiflora samt loppfrön.
Han går ständigt på allergidiet - äter Acana lamm och äpple. Han får aldrig något annat att äta förutom morötter vilket är ok enligt veterinären. Allt för att inte utsätta magen eller allergin för något.

Men nu är han dålig igen. Utan att vi vet varför. Han har jätteont i magen och mår illa. Det blir en så ond cirkel när han får ont i magen när han inte äter men vill ju inte äta för att han får ont i magen.
Så fort han äter spyr han upp maten och magen krampar ännu mer. Är noga med att bara ge några få kulor i taget men dom kommer upp. Har gett han pimperan och andapsin nu på morgonen och efter det har han börjat äta och magen börjar lugna sig. Ska åka och hämta ut omeprazol igen.

Men vad gör man? Har ni något mirakeltips som funkat på era hundar? Funderar då på något understödjande för magen förutom det vi redan gör. Tex är det någon som provat magbalsam (örtblandningen)? Eller något annat?

Det enda vi vet att vi ändrat på under denna tid han mått bra är att vi börjat ge nypon då han har lätt artros i bogleden och den har börjat knäppa lite men han är inte halt. Kan nypon ha dålig inverkan på magen? Innan vi började ge så gjorde jag en rejäl analys och jag kunde inte komma fram till att det var någon risk. Men vi har tagit bort den för att minimera allt som kan orsaka problem.

Efter vi avslutade kortisonkuren så sa vi ju att han får vara med så länge vi kan lyckas få honom att må bra och sen får han avsluta om vi inte lyckas utan kortison. Så vi är ju medvetna om att vi är på sluttampen. Men man vill ju verkligen ha provat allt. Vi ska såklart ringa veterinären på måndag för diskussion om vad vi gör för att lösa skovet han är i nu.
Det känns så tråkigt om man måste avsluta pga det här när han i övrigt är så otroligt pigg och glad. Men han ska inte må dåligt.

Är bukspottkörteln kollad? Tänker att Acana Lamm och Äpple kanske ligger för högt i fett för din hund och särskilt om bukspottkörteln är inflammerad.
Annars tänker jag kortison men i lägre dos. Finns kortison som dessutom verkar mest i mag-tarmkanalen men inte lila mycket systemisk.
Att hålla på med ovetenskapliga tillskott kommer inte fungera.
 
Finns det inte specialfoder för hundar med magproblem?

Min hund fick nåt sånt efter en riktigt jobbig magsjuka. Magiskt.
 
När det gäller foder så finns det lite olika. Vår hund har ätit Specifik Digestive Support CID tidigare samt Prescription Diet Canine i/d Digestive Care, idag kör vi på Prescription Diet Canine i/d Stress Mini som fungerar väldigt bra för honom.
 
Är bukspottkörteln kollad? Tänker att Acana Lamm och Äpple kanske ligger för högt i fett för din hund och särskilt om bukspottkörteln är inflammerad.
Annars tänker jag kortison men i lägre dos. Finns kortison som dessutom verkar mest i mag-tarmkanalen men inte lila mycket systemisk.
Att hålla på med ovetenskapliga tillskott kommer inte fungera.
Vet faktiskt inte om bukspottkörteln är kollad. Han är ju grundligt genomgången då han led av anemi i flera månader som förvärrades utan att man vet varför samtidigt som han hade gastriten. Men sista åren är inte bukspottkörteln kollad. Ska kolla med veterinären om den är det sedan tidigare.

Han är allergiker och lamm är det enda han funkar riktigt bra på. Gick innan på Nutra Nuggets lamm och ris men vi bytte till Acana när vi satte in kortisonet då veterinären trodde det skulle passa bättre att få bort riset och andra tillsatser. Han funkade bra på Nutra annars.

Han får ju dom mediciner som behövs när han får sina skov men tanken är att när han är bra försöka stödja magen det som går genom tex fortiflora och psyllium för att få så bra tarmflora som möjligt. Därav frågan om det finns några tips på andra huskurer som stöttar magen till vardags.

Även då låg dos kortison var han väldigt dålig. Han rasade hela hunden och började dra sig undan och ville inte vara med varken oss eller de andra hundarna. Han satt ensam i ett annat rum i ett hörn och gömde sig. Magkänslan var inget vidare. Först fick han Prednisolon och efter det Medrol. Medrolet något bättre men nä inget vidare.
Vilket kortison tänker du på? Kanske kan lyfta det med veterinären.
 
Finns det inte specialfoder för hundar med magproblem?

Min hund fick nåt sånt efter en riktigt jobbig magsjuka. Magiskt.


RC har ett foder för maghundar. Innehållet är skit, men många hundar blir bra i magen, men man lär få gå över helt till det fodret.

När det gäller foder så finns det lite olika. Vår hund har ätit Specifik Digestive Support CID tidigare samt Prescription Diet Canine i/d Digestive Care, idag kör vi på Prescription Diet Canine i/d Stress Mini som fungerar väldigt bra för honom.

Svarar alla: han är allergiker och funkar bara på lamm eller vilt. Därav lammfodret. Så alla magfoder vi testat från tex RC och Hills blir han ännu sämre av och får jätteinflammation då han inte tål innehållet.

Vi har provat Anallergenic och Hypoallergenic och han blir tvärdålig på dom. Magen blir tom efter någon timme och krampar. Så de fodren funkar inte.

Acanan funkar han bra på. Har nog aldrig varit så pigg och med god aptit som senaste 3 månaderna. Har ingen aning om varför det kraschade nu :(
 
Testa att ta bort morötterna, vår veterinär menar att de kan vara allergisk mot allt, även morötter. Antar att även man kan vara allergisk mot äpple, har ni testat något med bara lamm en period? Typ Pure Natural har väl något sånt? Även om det inte skulle vara ett helfoder kan det vara värt att prova just för att köra så rent som möjligt.

Läste annars just om en pudel som haft såna otroliga hemska magproblem och som blev superbra på Zylkene, man gissar att det var stressrelaterat. Kanske kan vara något att fundera på?
 
Testa att ta bort morötterna, vår veterinär menar att de kan vara allergisk mot allt, även morötter. Antar att även man kan vara allergisk mot äpple, har ni testat något med bara lamm en period? Typ Pure Natural har väl något sånt? Även om det inte skulle vara ett helfoder kan det vara värt att prova just för att köra så rent som möjligt.

Läste annars just om en pudel som haft såna otroliga hemska magproblem och som blev superbra på Zylkene, man gissar att det var stressrelaterat. Kanske kan vara något att fundera på?

Under två år åt han enbart lammkött från VoH och det var ingen skillnad. Han är snarare bättre nu. Har inte märkt att han är bättre utan morötter och äpplen. Det är ju något vi lagt till eftersom och han har absolut inte blivit sämre med det. Sen vet man ju aldrig om dom lyckas äta i sig nåt ute som kan trigga igång inflammationen eller om folk ger han saker i smyg fast man klart och tydligt sagt NEJ. Folk verkar ha en jäkla tendens att glömma bort att han inte får äta annat än morötter. Jag blir så sjukt irriterad på det. Folk verkar känna sig så bra av att få smyg-ge hundar ost, korv, skinka och allt vad det är, hundarna vill ju ha det!

Han har iafl blivit bra nu efter vi började ge omeprazol och fortiflora igen. Han ska få stå kvar på fortiflora konstant nu men ge underhållsdos varannan dag.

Intressant med Zylkene! Han är typ den minst stressade hunden i mina ögon men man vet ju aldrig om det kan ligga någon underliggande stress där under någon stans! Ska absolut forska lite i det. Tack för tipsen! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
524
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 211
Senast: zelma123
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 332
Senast: monster1
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
621
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp