Behöver tips på doppresent

Ja du. Andra meningen i startinlägget.
Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan tycka sagoböcker är en dålig present - oavsett om man som förälder gillar böcker eller ej. Och oavsett vilken färg böckerna har. Är man ingen storläsare som förälder är det väl typ om möjligt ännu viktigare med böcker! Det är ju bevisligen jätteviktigt för barn att läsa och bli lästa för - det tänker jag att man måste försöka ge sina barn oavsett om man själv är intresserad eller ej.
 
Jag håller med om att böcker varit en väldigt bra doppresent, mina barn fick en sagosamling av Jan Lööf som de alltid drar fram på morgnarna, och en av Elsa Beskow som de också älskat. De fick också en bok med melodier från Astrid Lindgren som är populär.
 
Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan tycka sagoböcker är en dålig present - oavsett om man som förälder gillar böcker eller ej. Och oavsett vilken färg böckerna har. Är man ingen storläsare som förälder är det väl typ om möjligt ännu viktigare med böcker! Det är ju bevisligen jätteviktigt för barn att läsa och bli lästa för - det tänker jag att man måste försöka ge sina barn oavsett om man själv är intresserad eller ej.
En ålderslämplig bok. Ja. Många böcker som inte ska läsas förrän år senare. Njä.
 
En ålderslämplig bok. Ja. Många böcker som inte ska läsas förrän år senare. Njä.
Jag ser fortfarande inte problemet med lite för svåra böcker. Eller mer än en bok. Barnet ska väl ganska snart bli äldre? Eller? Jag tycker verkligen det är ett icke-problem. Förstår om det var något man aldrig skulle kunna ha användning för men en bok lämplig för en 4 åring till en 4 månaders har jag svårt att se problemet med :)

Hade nog tyckte det var tråkigare om mina barn fått 25 pekböcker var i doppresent.
 
Jag ser fortfarande inte problemet med lite för svåra böcker. Eller mer än en bok. Barnet ska väl ganska snart bli äldre? Eller? Jag tycker verkligen det är ett icke-problem. Förstår om det var något man aldrig skulle kunna ha användning för men en bok lämplig för en 4 åring till en 4 månaders har jag svårt att se problemet med :)

Hade nog tyckte det var tråkigare om mina barn fått 25 pekböcker var i doppresent.
Och alla är olika. En del inreder ett 45 kvm stort babyrum. Med tre m bokhylla. Andra bor i en tvåa med förråd i källaren. Som sagt. Måååånga dopresenter ser aldrig dagens ljus igen. Så kolla läget så presenten funkar för just den familjen. Det är ju ingen egotripp i syfte att ge den finaste pedagogiskaste presenten. Doppresenter toppar nog ligan i aldrig använda grejer.
 
Och alla är olika. En del inreder ett 45 kvm stort babyrum. Med tre m bokhylla. Andra bor i en tvåa med förråd i källaren. Som sagt. Måååånga dopresenter ser aldrig dagens ljus igen. Så kolla läget så presenten funkar för just den familjen. Det är ju ingen egotripp i syfte att ge den finaste pedagogiskaste presenten. Doppresenter toppar nog ligan i aldrig använda grejer.

Det är ju just därför jag tycker att böcker för lite äldre barn är en så bra present! Alla barn behöver böcker och att bli lästa för!
 
Och alla är olika. En del inreder ett 45 kvm stort babyrum. Med tre m bokhylla. Andra bor i en tvåa med förråd i källaren. Som sagt. Måååånga dopresenter ser aldrig dagens ljus igen. Så kolla läget så presenten funkar för just den familjen. Det är ju ingen egotripp i syfte att ge den finaste pedagogiskaste presenten. Doppresenter toppar nog ligan i aldrig använda grejer.
Ser inte böcker som nån egptripp och som ”den finaste och mest pedagogiska presenten” - varför skulle det vara det? Om doppresenter toppar listan över aldrig använda grejer tycker jag anledningen att köpa böcker är ändå större - det är ju verkligen något som behövs.
Och jag har bott trångt med två barn, jag har dock alltid haft plats för böcker till dem, det är väl både något som verkligen behövs och inte särskilt skrymmande.
 
Ser inte böcker som nån egptripp och som ”den finaste och mest pedagogiska presenten” - varför skulle det vara det? Om doppresenter toppar listan över aldrig använda grejer tycker jag anledningen att köpa böcker är ändå större - det är ju verkligen något som behövs.
Och jag har bott trångt med två barn, jag har dock alltid haft plats för böcker till dem, det är väl både något som verkligen behövs och inte särskilt skrymmande.
Egotrippen är att du köper vad du tycker är lämpligt. Och det kan visa sig att det gjorde alla andra också - alla köpte böcker. Utan hänsyn till att föräldrarna kanske redan har köpt böcker eller har tänkt att ta fram sina gamla sagoboksklenoder. Kolla läget. Det är det jag menar.
 
Egotrippen är att du köper vad du tycker är lämpligt. Och det kan visa sig att det gjorde alla andra också - alla köpte böcker. Utan hänsyn till att föräldrarna kanske redan har köpt böcker eller har tänkt att ta fram sina gamla sagoboksklenoder. Kolla läget. Det är det jag menar.
Haha, hur kan det vara en egotripp att ge bort en present? Jag tänker att man faktiskt inte behöver göra värsta utredningen innan man går på kalas och köper present. Visst kan man fråga, men ser det inte som ett krav - kan inte heller se problem i att få för många böcker. Då får man väl skänka/sälja när man läst sig nöjd om man inte får plats.
Tycker för övrigt du skrivit att flera böcker som inte passar barnets ålder är en dålig present. Men strunt samma.
 
Egotrippen är att du köper vad du tycker är lämpligt. Och det kan visa sig att det gjorde alla andra också - alla köpte böcker. Utan hänsyn till att föräldrarna kanske redan har köpt böcker eller har tänkt att ta fram sina gamla sagoboksklenoder. Kolla läget. Det är det jag menar.

Jag tycker att folk köper mycket fluff. Söta tavlor som barnet kommer växa ifrån på nolltid, kläder som är urväxta om 2 veckor, gosedjur nr femtioelva. Böcker är ju nåt riktigt. Inte bara fluff.
 
Egotrippen är att du köper vad du tycker är lämpligt. Och det kan visa sig att det gjorde alla andra också - alla köpte böcker. Utan hänsyn till att föräldrarna kanske redan har köpt böcker eller har tänkt att ta fram sina gamla sagoboksklenoder. Kolla läget. Det är det jag menar.

Jag tänker ju inte köpa nåt jag tycker är olämpligt!
 
Brukar ge det tipset i diverse presenttrådar (obs - stäm av med familjen först), men när jag tog studenten fick jag en gästbok som skickades runt bland gästerna som skrev hälsningar. Den boken vårdar jag ömt när många som deltog nu inte finns i livet längre.
 
Och alla är olika. En del inreder ett 45 kvm stort babyrum. Med tre m bokhylla. Andra bor i en tvåa med förråd i källaren. Som sagt. Måååånga dopresenter ser aldrig dagens ljus igen. Så kolla läget så presenten funkar för just den familjen. Det är ju ingen egotripp i syfte att ge den finaste pedagogiskaste presenten. Doppresenter toppar nog ligan i aldrig använda grejer.
Alltså vi bodde i en tvåa men en liten hög böcker till babyn (eller ok, stor hög böcker för babyn och många hyllmeter till oss själva), och senare en liten rad i bokhyllan till treåringen, hade vi i alla fall plats med. En liten hög böcker går ju in under soffbordet, kan ligga i ett skåp i köket, vara i en korg i lekhörnan bredvid babygymmet.

(Tycker inte man ska se ned på personer som bor i en liten tvåa med källarförråd som icke kunna hantera böcker. Fråga doktorander från 90-talet med barn... (numera är de nog täta nog att ha villa och vittvitt och ointresserade av böcker, men från min uppväxt av idel doktorandbarnkompisar och akademikerungar kan jag säga att litet, mysigt, bohemiskt och fullt med bokhögar var legio.) Skulle snarare säga att det är många med 45 kvm babyrum som tycker att böcker är fula och inte platsar i den rosa/vita, ljusblå/vita ekande överdesignade inredningen. Om man får delge antagligen alltför surmulna fördomar. Erkänner, öm tå (föraktet för folk i tvåa hyresrätt) trampad på här. Vi flyttade till villaområde och då även till total könsuppdelning och bokundvikande mammapappabarn, pojkarärpojkaroflickorärflickor från ett mer pluralistiskt område med böcker, doktorander, mammor som var brandmän och pojkar som var lucia. Ganska chockartat.)
 
Senast ändrad:
Alltså vi bodde i en tvåa men en liten hög böcker till babyn (eller ok, stor hög böcker för babyn och många hyllmeter till oss själva), och senare en liten rad i bokhyllan till treåringen, hade vi i alla fall plats med. En liten hög böcker går ju in under soffbordet, kan ligga i ett skåp i köket, vara i en korg i lekhörnan bredvid babygymmet.

(Tycker inte man ska se ned på personer som bor i en liten tvåa med källarförråd som icke kunna hantera böcker. Fråga doktorander från 90-talet med barn... (numera är de nog täta nog att ha villa och vittvitt och ointresserade av böcker, men från min uppväxt av idel doktorandbarnkompisar och akademikerungar kan jag säga att litet, mysigt, bohemiskt och fullt med bokhögar var legio.) Skulle snarare säga att det är många med 45 kvm babyrum som tycker att böcker är fula och inte platsar i den rosa/vita, ljusblå/vita ekande överdesignade inredningen. Om man får delge antagligen alltför surmulna fördomar. Erkänner, öm tå (föraktet för folk i tvåa hyresrätt) trampad på här. Vi flyttade till villaområde och då även till total könsuppdelning och bokundvikande mammapappabarn, pojkarärpojkaroflickorärflickor från ett mer pluralistiskt område med böcker, doktorander, mammor som var brandmän och pojkar som var lucia. Ganska chockartat.)
Förakt?! Respekt tycker jag. Och du läser verkligen in någon sorts underlig känsla av att folk i tvåor - vilket väl är en NORMAL standard i städer när en skaffar sitt första barn - skulle vara mindre lärda. Din tolkning är bananas.
 
Förakt?! Respekt tycker jag. Och du läser verkligen in någon sorts underlig känsla av att folk i tvåor - vilket väl är en NORMAL standard i städer när en skaffar sitt första barn - skulle vara mindre lärda. Din tolkning är bananas.
Citat
En del inreder ett 45 kvm stort babyrum. Med tre m bokhylla. Andra bor i en tvåa med förråd i källaren.

Eftersom du satte ett motsatsförhållande här.

En del inreder 45 kvm babyrum med tre m bokhylla (vilket är lite lite kanske, inte ens en hel liten bokhylla)

andra bor i en tvåa med förråd i källaren.

Så uppfattade jag det som att du menade att om man bodde i en tvåa med förråd i källaren kunde man inte ha tre meter bokhylla och därför inte heller skulle vilja ha böcker till sitt barn, ens som doppresent och om man använde sina gamla klenoder till böcker skulle man absolut inte vilja ha fler böcker än det. Utan det var bara aktuellt om man inredde 45 kvm babyrum med 3 meter bokhylla.

Min fördom är ju typ tvärtom, intreder man noga ett 45 kvm babyrum är man mest intresserad av inredning och förvarar böckerna i källaren eller i en låda under sängen möjligen, om man alls läser (och eftersom typ 30% av befolkningen ens läser saga för sitt barn numera så). (så som varit mode de senaste 10 åren, tills det nu kommer smygande att det är ok att ha böckerna bakvända i hyllan så att fägerna inte klaschar med inredningen)

Men det blev ju ännu konstigare om tycker att det normala boendet i städer är omöjligt att få plats med böcker i.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 488
Senast: Unafraid
·
Gravid - 1år Min bästa kompis och hans fru ska få sitt första barn när som helst nu. Jätteroligt! Tänkte köpa en present till dom och barnet, men har...
2
Svar
31
· Visningar
2 748
Senast: mandalaki
·
Övr. Barn Visste inte vart jag skulle vända mig men kom att tänka på gamla Bukefalos och gör ett försök, har fått så kloka ord härifrån på...
2
Svar
32
· Visningar
3 832
Senast: Sofie_B
·
Övr. Barn Jag är på jakt efter en present till en flicka som fyller 1 år nästa vecka. Jag själv kan inget om barn :p Vad uppskattar man som...
Svar
7
· Visningar
945
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp