Bukefalos 28 år!

Behövs täcke?

_Eulalia_

Trådstartare
Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och rubba den naturliga funktionen. Har bara använt det vid riktigt dåligt väder(som nu 2 grader, regn och blåst = fleecefodrat regntäcke) och brukar slänga på ett fleecetäcke om hästen blivit svettig och ska stå kallt. Hästen i fråga är en connemara, oklippt. Visst har han mycket päls men det beror lite på vad man jämför med. Jämfört med en shettis så är han ju inte sååå luden. I vårat förra stall fanns det ingen värme och var ganska kallt, dock höll det för det mesta plusgrader då det var välisolerat och inte så högt i tak. Tänkte aldrig på att täcka hästarna då. I vårat nya stall är det betydligt kallare då det är HÖGT i tak(väldigt bra för luften) och inte så välisolerat och tätt. Jag är helt övertygad om att hästarna klarar kylan bra i hage/lösdrift då dom rör på sig men dock så tror jag att det är lite skillnad när dom står på box, eller? Då kan dom ju inte rör sig så mycket och på så sätt kanske det blir svårare att hålla värmen? Bör jag ha på ett täcke riktigt kalla, blåsiga nätter och i så fall vad för täcke? Behöver shettisen också kanske ha något? Om dom varit ute och blivit blöta och sen ska in i stallet för natten?
 
Sv: Behövs täcke?

Jag hade inte täcke på min gammeltant varken i box eller på lösdrift, hon satte björnpäls och fick enbart täcke på sig vid ihållande regn och då om hon var genomblöt och togs in. Så om hästen sätter päls och inte klipps brukar de allra flesta klara sig utan täcke, oavsett om de är ute eller inne:)
 
Sv: Behövs täcke?

Hihi, Tiger har precis gjort samma flytt :p Han fick täcke på inne och ett tjockare täcke ute. Han skulle säkert klara sig utan/med tunnare dock men känns inte för varm under dem så med den här blåsten (som han inte alls är van vid från Hallands skogar) så chansar jag faktiskt inte.

Dessutom är han missnöjd med så mycket annat så matte tycker det är synd att han dessutom ska behöva stå och frysa i sin vindpinade nya håla :p Kanske får han lättare täcken när hans kompis kommer så han rör sig lite mer och äter upp sitt grovfoder bättre, nu är han liksom mest bara sur och vill inte gå in i stallet :p
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att...
Svar
10
· Visningar
1 525
Senast: Pilot
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 057
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp