Behöver goda råd om halm/permanentbädd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jutta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 964
J

jutta

Hej! Jag ska flytta hem mina hästar och funderar på att lägga in permanentbädd med halm. Tyvärr har jag ingen som helst erfarenhet av halm. Vänligen kom in med alla era goda råd ;) /jutta

Sv: Behöver goda råd om halm/permanentbädd

Jag hade det i fjol men jag hade dock torv i botten och det rekommenderas eftersom man måste ha något som suger upp urinen. Det blir så geggit annars tycker jag. Lägg in (beroende på box storleken) 3-4 torvbalar så du får ett bra bottenlager.

I senaste Ridsport var det nån som rekommenderade att man bara ska ha halm, alltså varken torv eller spån.

Jag har nu tjockt lager torv, kalk och halm över. Det blir ganska geggigt ibland, så nästa år ska jag pröva med bara kalk, liiiite torv och sen halm.

jag tycker det funkar men bara halm om man har en häst som är renlig och inte grisar ner, hade det till min förra häst och det funkade. nuvarande hästen står på spånbädd + lite halm på toppen, det blir för blött annars.
bästa är ju att få en bra grundbädd av spån eller torv eller varför inte blandat (min favorit) och mycket halm över.

Okej, jo, jag har hört att man ska lägga spån eller dyl. i botten och halmen över. Men hur mycket ska man lägga in när man så att säga startar bädden? Sedan fick jag höra att permanentbäddar kräver kallstall för att inte fara illa/börja lukta. Vad jag är lite orolig för är att jag bor i norrbotten och det kan ju bli rätt kallt här periodvis... Finns det någon som läser detta, bor i norrbotten och har kallstall? Är intresserad av alla olika åsikter..!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Anna-Bella
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår