Behöver hästar ha hagar???

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Horsehead
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 160
  • Visningar Visningar 10 995
Sv: Behöver hästar ha hagar???

Hur vet du att det inte skulle passa dina hästar om du inte testat ? :confused: (för jag antar att du inte har det?!)
Jag tror nog att hästarna skulle må alldeles utmärkt, vare sig du vill eller inte.

Och anledningen till att vissa stuterier har lösdrift är för att fölen blir mer hållbara om de får vistas ute i sin uppväxt.
Det borde väl ändå du veta, som väl rider på hög nivå..(?)

Jag tror inte heller elitryttare kommer börja ha sina hästar på lösdrift, men förhoppningsvis kommer de i framtiden öppna upp ögonen och förstå att det är bra för hästarna med mycket utevistelse.

Och ja jag tror på att dina hästar är friska.
Pigga är ju självklart att de är om de går ute så lite. Min häst blir galen nu på vintern när hon går ute lika mycket som dina.
Jag har sett friska och pigga hästar som stått inne 22 timmar om dygnet.

Det skulle inte passa eftersom jag inte anser att det passar hästar som ändå ska prestera. tar för mkt energi och ork. Mina hästar går ute dygnet runt ca 3 veckor på sommaren och då blir de sega och slöa. Mindre kul om man ska tävla med dem.
Ni måste förstå att många tävlingshästar får sin stimulans på annat sätt än att gå och skrota i en hage dagarna i ända. Dock inte sagt att de inte ska få vara ute för det tycker jag.

Och nej...för tillfället rider jag inte på särskilt hög nivå faktiskt eftersom jag har två svåra skador i nacken. Fast det beror ju på vad man räknar till hög nivå. Jag är absolut ingen elitryttare på något sätt men jag håller träning och tävling seriöst.

Pigga är mina hästar eftersom de gillar sitt jobb och inte pga att de står inne. Jag tycker inte de står inne särskilt mkt iaf. De leker och busar i hagen och får social kontakt eftersom de går två tillsammans.

Hästar ska inte bli galna för att de får stå inne. Då stimulerar man inte dem tillräckligt när man arbetar dem.

Det skulle inte passa eftersom jag inte anser att det passar hästar som ändå ska prestera.
Hur får man folk som dig att förstå, att det är högstående djur vi talar om och inte idrottsredskap? :cry:

LIA

Jag håller med om att kräva lösdrift är att gå väldigt långt. Och skulle medföra att många inte kan ha hästar på ett bra sätt, ibland är förutsättningarna helt enkelt inte där. På sikt måste man då åtminstone IFRÅGASÄTTA huruvida man ska ha häst, om det inte finns förutsättningar för en god djurhållning. Nu menade jag inte i perspektivet lösdrift eller inte utan tänkte framförallt på storstadsnära ridskolor som inte har tillgång till någon mark alls för utevistelser. Då kanske ridskolorna får flytta ett par mil för att uppnå en rimlig djurhållning.

Att lagstifta om minst 12 timmars utevistelse per dag och lagstifta mot ensamhästar vore en rimlig kompromiss.

Menar du att hästar ska användas 8 timmar/dygn? Vilka hästar talar du i så fall om? Både Tassen och jag har frågat hur du menar...

Under arbetstoppar kan man använda skogsbrukshästar ganska många timmar per dag, även om mycket av tiden då är stilleståndstid vid lastning m.m. Något annat exempel kan jag inte komma på... Att hänvisa till ridskolor är absurt, en ridskolehäst kan INTE användas 8h/dag.

Vi använder våra hästar som mest på dagstur som tar i tidsomfång 6h, varav 5h ritt. Det är ungefär deras kapacitet att ridas med halvvana ryttare och efter en sådan tur får de minst en hel vilodag. I andra fall går de aldrig mer än 4h/dag. Allt handlar inte heller om fysiska begränsningar, min upplevelse är att det först är psyket som tar mest stryk vid överbelastning och vem vill rida på "utbrända" hästar? Glada och arbetsvilliga hästar tycker jag är viktigare än mycket annat.

Hur får man folk som dig att förstå, att det är högstående djur vi talar om och inte idrottsredskap? :cry:

LIA

Du är välkommen och komma och titta på mina tävlingsredskap. Du kommer se välmående och glada hästar som älskar sitt jobb. Min 15-åring skulle dö om han inte fick tävla utan bara gå ute. Han är en utpräglad tävlingsindivid som verkligen lever upp då.

Du är välkommen och komma och titta på mina tävlingsredskap. Du kommer se välmående och glada hästar som älskar sitt jobb. Min 15-åring skulle dö om han inte fick tävla utan bara gå ute. Han är en utpräglad tävlingsindivid som verkligen lever upp då.

Det tror tusan att han älskar sitt jobb och lever upp de tillfällen när han slipper stå ensam i en box 18h i sträck.

Jag vill erbjuda mina hästar ett bra liv 24/7/365 både som hästar och som anställda i verksamheten.

Vissa hästar är avlade för de kalla ökennätterna ja: vad är varmblod avlade till för klimat? Självklart nu finns det ju de som har MÄNGDER med päls men om vi säger att lagstiftningen inrättas och alla måste ha sina hästar på lösdrift imorgon (ja jag överdriver)- vissa av dessa hästar har världens tunnaste päls och måste gå runt med typ tre täcken minst.
Lösdrift må vara mer eknomiskt och mer skonsamt/naturligare mot hästen men inte alla hästar klarar av att ständigt äta heller utan blir enorma när de äter silage- eller som travhästar- underviktiga. (Nu har jag uppfattningen att de måste ha fri tillgång under lösdrift- rätta mig om jag har fel).

Vem har dessutom all denna mark som kan erbjuda hästarna utevistelse 24/7? Sen när alla måste gå över till lösdrift lär priserna bli skyhöga där istället. Om man själv påstår att man tycker om hästar måste man väga in varenda individ. Min häst t. ex. måste ridas mycket (dåligt ben) och visst ger lösdriften henne stimulans men ändå inte 100 %. Har hon fet päls kan jag nog glömma att rida igenom henne och sedan släppa ut henne i kylan igen (stall är bra på det sättet). Sen kan hon inte äta konstant heller för hon blir dålig.

Nu kanske jag tog de mest enkla "problemen" som finns men jag vill bara påpeka att lösdrift är nog inte den ultimata lösningen för alla heller. Lag krav på daglig utevistelse över 8-9 h är ett bra förslag (även om det är lite knapert- skulle själv vilja säga minst 10-14 h men ridskolorna skulle inte gå runt då).

Det tror tusan att han älskar sitt jobb och lever upp de tillfällen när han slipper stå ensam i en box 18h i sträck.

Jag vill erbjuda mina hästar ett bra liv 24/7/365 både som hästar och som anställda i verksamheten.

Dumheter.

Vet du hur tävlingshästar fungerar?

Mina hästar trivs utmärkt och den dagen man måste ha lösdrift flyttar jag till Danmark.

Det är nog knappast hagen som är problemet. Hästar blir inte slöare för att de går i hagen. (Om det inte är att de inte är vana vid mycket gräs, och äter gräös dygnet runt dessa tre veckor, då säger det ju sig självt att de kan bli slöare!)

Okej, jag hade för mig om att du red på hög nivå :p

Hästar kan visst bli "galna" om de står inne för mkt. Man ska inte behöva rida stenhårt varje dag för att hästen ska hålla sig lugn.
Anser jag. Sen är det ju olika från häst till häst.

Kan ju påpeka att jag inte tycker det är fel som du gör, jag bara ifrågasätter hur du tänker lite.. ;)

Vissa hästar är avlade för de kalla ökennätterna ja: vad är varmblod avlade till för klimat? Självklart nu finns det ju de som har MÄNGDER med päls men om vi säger att lagstiftningen inrättas och alla måste ha sina hästar på lösdrift imorgon (ja jag överdriver)- vissa av dessa hästar har världens tunnaste päls och måste gå runt med typ tre täcken minst.

Om man istället från sommarbetet alldrig tog in hästen och struntade i att täcka dom, så garanterat får alla hästar en sådan päls att den klarar sig ute hela dygnet året om!
Man avlar inte fram hästar för kalla ökennätter eller vanlig svensk vinter!

En häst kan inte leva för att tävla. En häst kan inte känna så. En häst lever för att vara häst och den följer sina drifter och instinkter. En häst kan uppskatta att umgås med människan för att den har ett bra förhållande till densamma.

måste säga att jag håller med dig fullständigt . lösdrift till tävlingshästar ?

Då hade de ju inte varit tävlingshästar längre..

men visst vi kan ringa runt till alla elitryttare och fråga dem hur många av deras hästar som lider av att inte går på lösdrift..

Mina hästar blir iaf hur slöa och sega som helst om de går ute i hagen hela dagarna. 6-7 timmar är lagom för mina. Blir ibland mindre och ibland mer.

Men idag fick de tom gå utan täcken i ca en timme på eftermiddagen. Jäklar vad det blev liv i dem då...bockade och rullade sig om vartannat. Men det är sådant man får ta. :)

Men snälla!! Hur ska man kunna arbeta sina hästar om de ska gå ute och få hur lång päls som helst. Du måste förstå att det inte funkar.

En häst kan uppskatta att tävla, en häst kan älska att tävla, en häst kan leva för att få visa upp sig och tävla. Du har inte haft mkt med utpräglade tävlingsindivider att göra va?

Oj. Jag skulle verkligen inte ta av täcket på min häst just nu :angel:
Så du är nog snällare än mig.. ;)

En häst kan inte leva för att tävla. En häst kan inte känna så. En häst lever för att vara häst och den följer sina drifter och instinkter. En häst kan uppskatta att umgås med människan för att den har ett bra förhållande till densamma.

Där håller jag faktiskt inte redigt med dig.
Visst, en häst som aldrig blivit riden/skött skulle ju aldrig kunna "leva för att tävla"..
Men det finns ju en hel del hästar som rids, som faktiskt tycker det är underbart kul att få hoppa en bana inför publik, eller visa upp sitt vackra steg för många människor.

Om man istället från sommarbetet alldrig tog in hästen och struntade i att täcka dom, så garanterat får alla hästar en sådan päls att den klarar sig ute hela dygnet året om!
Man avlar inte fram hästar för kalla ökennätter eller vanlig svensk vinter!

Känner en travare som var ute på bete mestadels av sommaren och hade inga täcken och tjafs. Pft vilken mespäls den hade efteråt- som om någon hade rakat hästen i smyg på kvällarna. Hela vintern fick jag krångla med minst tre täcken på hästkräket för att ägaren tyckte hon frös >_>

Tillägg: Vissa tävlingshästar står enbart inne i box med få timmar ute i hagen- dem blir skvatt galna! Jag tror aldrig att man någonsin kommer kunna ha en svindyr tävlingshäst (mest för ägarnas skull- dock också för att det medför vissa risker som de kommer att klaga på) på lösdrift men lite mer hagvistelse kan man väll få hoppas på?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 858
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 016
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har min häst står själv i hage men med andra hästar bredvid i andra hagar som går bra. Men nu ska hästen i hagen bredvid på...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: Ärtan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025