Behöver hästar ha hagar???

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Horsehead
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 160
  • Visningar Visningar 10 998
Sv: Behöver hästar ha hagar???

*kl*
Intressant fråga, lösdrift och hästars rätt att få vistas ute och som under de senaste åren har debatterats mycket vilket är positivt. Men till att börja med är det intressant att se vad som hänt sedan Djurskyddsmyndigheten (DM) instiftades. Till att börja med fick vi en myndighet som utgick helt från djurens perspektiv med en samlad kompetens inom olika områden inom djurvård. De intressen som representerar starkt kapital eller i första hand ser till lönsamheten inom djurföretagande fick kalla fötter. Tidigare var det ju Jordbruksverket som beslutade om djurhållningen. De hade både djurens väl och kapitalet att ta hänsyn till vilket gjorde att djuren ibland fick stryka på foten i kompromisser.
Visserligen gjorde DM en del misstag men de har ju utretts och bl.a. djuren på Revingehed får fortsatt vistas utomhus utan lösdriftstall samtidigt som det utreds vidare med lösdriftens regler. Vidare inkom det en del anmälningar som DM är skyldig att utreda även om det ibland var ganska löjligt. Men allt detta utnyttjades för att få bort DM genom att ställa dem i dålig dager och hävda att kompetens saknas, vilket är en skymf mot alla som arbetar där. Jag kan rekommendera att gå in och läsa de remisser som är utskickade för att se att det mesta som föreslagits är för djurens väl och ve och vettiga.

Nåväl, åter till lösdriftens fördelar. Utgångspunkten är hästen som är ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flocken. Det innebär att de rör sig upp till 23 timmar om dygnet och är konstruerade för det och har utvecklats till det under de senaste 50 miljoner åren. Det innebär att vi, för att de ska må bra mentalt och fysiskt, bör ge dem tillräckligt stora och varierande hagar så de kan röra sig fritt och inte behöva gå i lerhål. De äter under 14-18 timmar om dygnet och deras matsmältningssystem är anpassat efter det. Det innebär att vi bör se till att de hela tiden har tillgång till (grov)foder. Vatten dricker de 1 gång om dagen, ibland varannan dag i det fria. De dricker mellan 20-40 liter åt gången så vi får ge dem tillgång till det. De har trygghet i flocken och lever i grupper med hingst och en eller flera ston och ungdjur. Då hästar inte är revirhävdande kan de leva med andra grupper och bilda stora flockar där de brukar ha olika uppgiftar i flocken. Jag har funnit att ett antal mellan 7 och 15 st ger en stabil flock som har nytta av varandra. Inte minst på vintern då de ställer sig tätt i flocken för att hålla värmen, trots att det finns lästall att gå in i.
Jag kan förstå att folk som köpt "hästgård" med 20 boxplatser och 2 ha mark känner sig frusterade och försöker förtränga fakta och förneka fördelarna med lösdrift. Men förhoppningsvis slutar kastreringen av gårdar så småningom så man kan köpa gårdar med mark till. Stall kan man alltid bygga, inte mark;) Som det är nu börja lantbrukarna annonsera ut bete för hästar när nöten minskar och bete behövs för EU bidragen. Så det finns möjlighet för de som köpt gårdar utan mark också.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Det beror som sagt på var du bor. Här får du slanta upp 200-300 kkr per ha för åkermark och det blir dyra beten. I attraktiva områden, dvs där flest människor bor så tror jag inte vi kommer att se sänkta priser på mark, tvärtom.

Men visst givetvis skall hästarna ha betesmark men lösdrift på 20 ha är inte relevant att prata om för de flesta. Lösdrift är inte lämpligt på alla marker heller.

Och ekonomiska hänsyn måste vägas in i djurskyddsreglerna, i varje fall när det gäller de riktiga lantbrukarna. För inte hjälps väl djuren av att produktionen flyttar till ett land som nästan inte har någn djurskyddslag?

Men det jag stör mig mest på med DM är att de fokuserar så förbannat på detaljer och inte vågar ta kampen på riktigt om tex utegång. Det är enklare att diskutera galler i stallen och tvinga folk att ansöka om att få ha häst.

vad är så kul,
Citatet! Så fullproppat med överdrifter och felaktiga förutsättningar. Väntar på fler "dels".

jo du tycker att det bör vara krav på minst 12 timmars utevistelse.. annars bör du väl inte ha sagt just det antalet timmar i en tråd där det diskuteras vad man bör ha för tidsgränser enligt lagen..
Som sagt, läs igen och försök att förstå. Inte ska jag väl behöva förklara?

Att kalla 4 timmars utvistelse för förbättring och vara nöjd med det är verkligen att sätta ribban så lågt man bara kan. Jag finner det orimligt att du är tillfreds med 20 timmars instängning/dygn. :(

hur ska en ridskola överleva 1,5 mil utan för stadsgränsen? hur många har tid att ha häst då när det blir 30 min restid till stallet? och ska stadsbussarna gå dit ut?

och ridskolor på landsbygden, hur går de runt? finns det verkligen 600 ridande elever varje vecka på en ridskola som ligger 3-4 mil ifrån närmsta stad?
Varför detta ridskoletjat? "Hela hästverksamheten" är inte liktydigt med ridskoleverksamhet!
Merparten av landets ridskolor skulle säkert klara av att anpassa sig till en hästvänligare verksamhet, även om man skulle förlora en eller annan elev. Utanför de närmaste små städerna här finns ridskoleanläggningar som klarar sig galant och 1 mil utanför den stora staden ligger dess största ridskola, vilket bevisar att man inte måste bedriva den verksamheten inom tätbebyggda områden.
F ö kan jag berätta för dig att det finns andra komunikationsmöjligheter än stadsbussar. :)

nej, håller inte med..
varför ska man sätta så hårda minimikrav när hästarna som hålls över lägre minimikrav faktiskt inte alls vanvårdas utan mår bra, presterar bra, lever länge, inte skadar sig m.m..
Tänka sig, jag tycker inte alls att 12 tim/dygn utan instängning är hårda krav. Inte alls!
Dina påståenden om hästar som är instängda 20 tim/dygn får stå för dig. Dom stämmer inte med det man hör från dom som borde veta och avgjort inte med mina erfarenheter.

Slutligen ... varför är du så fixerad vid 4 timmar utan instängning? :confused: Märkligt, vad är skälet?

LIA

Men! Boxplats? Jag föredrar lösdrift. :(
Naturligare för hästarna också ju :O Hästarna är ju inte gjorda för att springa in och ut i boxar, utan dom är gjorda för att gå fritt. :smirk:
Men jag tycker man ska välja det själv, vad för sorts stall man vill ha hästen i, så länge det är bra för hästen. :idea:

Det beror som sagt på var du bor. Här får du slanta upp 200-300 kkr per ha för åkermark och det blir dyra beten. I attraktiva områden, dvs där flest människor bor så tror jag inte vi kommer att se sänkta priser på mark, tvärtom.

Nej, det tror inte jag heller, det är lika dyrt på södra Österlen medan det går att få billigare i skouböjjen i de norra delarna, mark är ju den egendom du inte kan skriva av eftersom den inte minskar ;) . Vad jag menade var att det kommer bli större möjlighet att arrendera/hyra bete

Men visst givetvis skall hästarna ha betesmark men lösdrift på 20 ha är inte relevant att prata om för de flesta. Lösdrift är inte lämpligt på alla marker heller.

Nä men på de flesta är de nog det, har du mager sandjord behövs större ytor medan det räcker med mindre med lermorän. Norra Österlen och uppåt är ett hett tips om du vill ha bra pris på mark. Gäller bara att fixa inkomst också;) Annars tar pågatåget från Tomelilla 63 minuter till Malmö :D Men bara medvetandet innebär att folk kommer att titta på marken först och antalet boxar sen vilket gör att man kräver lite mer mark vid avstyckningen. Eller att man går ihop med någon som har mark och hästintresse. Då har man också möjlighet at erbjuda hästen flockliv på ett bättre sätt när det gäller antal och yta ;)

Och ekonomiska hänsyn måste vägas in i djurskyddsreglerna, i varje fall när det gäller de riktiga lantbrukarna. För inte hjälps väl djuren av att produktionen flyttar till ett land som nästan inte har någn djurskyddslag?

Nä, men en viss press måste vi ju sätta, om inte vi i Sverige har råd att sköta djuren på ett humant sätt vilka har då? Frågan är vilket pris vår moral har?

Men det jag stör mig mest på med DM är att de fokuserar så förbannat på detaljer och inte vågar ta kampen på riktigt om tex utegång. Det är enklare att diskutera galler i stallen och tvinga folk att ansöka om att få ha häst.

Håller med att de ibland kunde vara lite tuffare men detaljerna är ju upp till den lokala djurskyddsinpektören att avgöra. Har talat med några jag känner och de säger att när de kommer ut är helhetsintrycket av hur de sköter djur och stallarnas skick som är avgörande. Är helhetsintrycket inte bra och det är något som behöver åtgärdas kommer anmärkningarna som då är enligt "boken" och kan upplevas som petitesser, men det är vad de kan gå på då, detaljer.

Men i det stora är vi nog överens, det är ett problem men det är bra att det börjar debatteras och folk börjar tänka, många i alla fall ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift, med lästall och akutboxar.....

Jag har lite frågaor till Er som har era hästar i stall.

Vad är det, som är så bra, med att ha hästarna i stall?

Om det fanns alternativ att ha hästarna ute dygnet runt, skulle ni då välja det?

Hej!

Jag har provat både att ha hästarna ute dygnet runt (fri tillgång till hö och vatten + vindskydd) och stall. Då det är så att jag har relativt små barn som rider (9 år) så föredrar jag stall åt hästarna. Vi kan på ett säkert sätt binda upp hästen vid skötsel och hantering, det är varmare i stallet (fast det är ett kallstall) när det är -10 grader ute, alltså lite skönare för barnen att stå och sköta om hästen. Jag erkänner villigt att det är mest bekvämt för oss människor med stall, hade det bara varit jag som vuxen hade jag helt klart valt ute dygnet runt för hästarna, men i detta fall får människans bekvämlighet gå före hästarnas! :angel:

Ps! Hästarna går ute minst 14 timmar varje dygn, ofta längre, och vi slipper bråk vid kraftfodring när de står inne, vilket vi hade stora problem med när de gick ute dygnet runt! Ds!

Ps! Har inte hästarna hemma hos mig utan är inackorderad. Ds!

Vi har också provat både lösdrift och stall och båda varianterna fungerar men på lite olika sätt.

Där vi bor nu är det verkligen slättlandskap med absolut inget naturligt skydd för väder och vind i hagen. Det är lerjord dessutom. Här tycker jag inte att lösdrif skulle funera speciellt bra så nu har vi hästarna på stall.

Att kräva lösdrift oavsett förutsättningar tycker jag låter verklighetsfrämmande men det är kanske ingen som vill gå så långt heller?

Att kalla 4 timmars utvistelse för förbättring och vara nöjd med det är verkligen att sätta ribban så lågt man bara kan. Jag finner det orimligt att du är tillfreds med 20 timmars instängning/dygn. :(
jag har inte sagt 20 timmars instängning, citera mig EXAKT.. 4 timmars utevistelse är en förbättring jämför med vad det är IDAG då det inte finns någon tidsangivelse alls utan bara "bör" ..

Varför detta ridskoletjat? "Hela hästverksamheten" är inte liktydigt med ridskoleverksamhet!
Merparten av landets ridskolor skulle säkert klara av att anpassa sig till en hästvänligare verksamhet, även om man skulle förlora en eller annan elev. Utanför de närmaste små städerna här finns ridskoleanläggningar som klarar sig galant och 1 mil utanför den stora staden ligger dess största ridskola, vilket bevisar att man inte måste bedriva den verksamheten inom tätbebyggda områden.
F ö kan jag berätta för dig att det finns andra komunikationsmöjligheter än stadsbussar. :)

majoriteten av ridskoleleverna är under 18, vilket automatiskt medför att dom inte har körkort.. alla föräldrar gillar inte att åka långt för en hobby..

Tänka sig, jag tycker inte alls att 12 tim/dygn utan instängning är hårda krav. Inte alls!
Dina påståenden om hästar som är instängda 20 tim/dygn får stå för dig. Dom stämmer inte med det man hör från dom som borde veta och avgjort inte med mina erfarenheter.

Slutligen ... varför är du så fixerad vid 4 timmar utan instängning? :confused: Märkligt, vad är skälet?

LIA

jag har inte sagt "20 timmars uppstallning".. jag har faktiskt sagt "max 12 timmars uppstallning i sträck" har du missat det totalt eller? det står bara någon rad under minst 4 h hagvistelse.. :smirk:

saken är den att om man sätter det kravet att det är max 12 timmars uppstallning i sträck så kommer det i sin tur att leda till ökade hagtider automatiskt.. utan att hästverksamheter eller hästägare kommer känna sig pressade..

jag har inte sagt "20 timmars uppstallning".. jag har faktiskt sagt "max 12 timmars uppstallning i sträck" har du missat det totalt eller? det står bara någon rad under minst 4 h hagvistelse..
jag har inte sagt 20 timmars instängning, citera mig EXAKT.. 4 timmars utevistelse är en förbättring jämför med vad det är IDAG då det inte finns någon tidsangivelse alls utan bara "bör" ..
Det var inget citat! Matematik!
Jag räknar fram att om du bara vill att hästarna ska vara ute 4 av dygnets 24 timmar, så blir det 20 timmar över inne. Tassen frågade vad som skulle hända med dom felande 8 timmarna, men du kunde inte svara på det, så jag förutsätter att dom också ska tillbringas instängda.

Här däremot kommer ett citat: :)
minst 4 h hagtid per dag,
max 12 timmar i sträck i box eller spilta

Den normalbegåvade kan inte förstå detta på annat sätt än att du är nöjd med att
1 hästen är ute i hage 4 tim/dygn.
2 hästen står instängd upp till 12 timmar i sträck.

Slutsats: Du vill att hästen ska vara instängd upp till 12 timmar, därefter komma ut upp till 4 timmar i hage, därefter stå instängd igen i upp till 112 timmar, därefter vara ute i upp till 4 timmar osv, osv. Detta är enda sättet jag får ditt förslag att gå ihop! Obs att du inte kräver minst 4 timmar sammanhängande utevistelse. Ett knep för att kringå tanken bakom hårdare regler?

majoriteten av ridskoleleverna är under 18, vilket automatiskt medför att dom inte har körkort.. alla föräldrar gillar inte att åka långt för en hobby..
Kom ut i verkligheten. Läs en gång till vad jag skrev. Hur tror du att dom ridskolor jag gav exempel på klarar sig om dina teorier skulla spegla verkligheten?
Nu undrar jag om du läst på vad jag skrev om 12 timmars utevistelse? Det här skrivandet känns meningslöst om du inte läser och förstår vad som står i inläggen.

Min inställning är att ha hästar instängda 0-4/365 är djurplågeri, både mentalt och fysiskt. Max 12/365 är inte heller tillräckligt, men ändå acceptabelt (tills vidare) om hästhållningen i övrigt är OK.
Om hästinnehavare inte klarar att erbjuda hästarna vistelse inom rimlig tid enligt detta minimikrav, är det bara att avveckla. Hästar ska inte behöva lida för att vi är snåla, dumma, okunniga, egoister eller annat.

LIA

Tack för svar!

Har funderat så på varför man väljer att ha hästar i stall.
Vad jag förstår/ förstått så är den största anledningen till att man vill ha sina hästar i stall, är på grund av bekvämlighet och att man har det ”för det alltid varit så”, samt inställningen att det inte går att ha en lösdrift, marken är för mjuk, vi har inga naturliga vindskydd eller att här finns inga förutsättningar.
Har lite svårt att ta det resonemanget, med uppfinningsrikedom och planering samt framförallt vilja är det inga problem att ordna en lösdrift till djuren, (med tillgång till tillfällig "sjuk" box och bra uppstallning under tak för att stå och hantera hästen på, såsom vid borstning, hovvård o.s.v).
Det kostar att anlägga, men anläggningen går att förbättra vartefter!

Det är ingen nyhet att hästar är friskare och mår bättre att vistas ute i flock dygnet om med fri tillgång på grovfoder.
Alla hästägares mål är väl att ha friska, trevliga och ibland högpresterande djur framförallt på elitnivå inom ridsporten!

Tycker det är banalt att prata om lagar på hagar, prata om lag på lösdrift istället!

Tycker det är banalt att prata om lagar på hagar, prata om lag på lösdrift istället!

Men det kanske är bra att BÖRJA nånstans... Nu finns det hästar som aldrig får gå i hage. Lös det problemet först o ta lösdriften sen. Dessutom mår hästar som går ute minst 12 h/dygn oxå bra. iaf min!

Visst skulle jag vilja ha lösdrift, men jag hyr stallplats hos ett äldre par som inte har hästar själva. Marken är utarrenderad... Vi har två vinterhagar. Jag kan tyvärr inte ordna det för tillfället :smirk:

Det var inget citat! Matematik!
Jag räknar fram att om du bara vill att hästarna ska vara ute 4 av dygnets 24 timmar, så blir det 20 timmar över inne. Tassen frågade vad som skulle hända med dom felande 8 timmarna, men du kunde inte svara på det, så jag förutsätter att dom också ska tillbringas instängda.

Här däremot kommer ett citat: :)
minst 4 h hagtid per dag,
max 12 timmar i sträck i box eller spilta

Den normalbegåvade kan inte förstå detta på annat sätt än att du är nöjd med att
1 hästen är ute i hage 4 tim/dygn.
2 hästen står instängd upp till 12 timmar i sträck.

Slutsats: Du vill att hästen ska vara instängd upp till 12 timmar, därefter komma ut upp till 4 timmar i hage, därefter stå instängd igen i upp till 112 timmar, därefter vara ute i upp till 4 timmar osv, osv. Detta är enda sättet jag får ditt förslag att gå ihop! Obs att du inte kräver minst 4 timmar sammanhängande utevistelse. Ett knep för att kringå tanken bakom hårdare regler?

nej, hästar motioneras också, men det kan vi inte sätta en lag på.. en häst som inte rids är lätt att ha i hage 12 timmar, en häst som rida hage 8 -12 timmar.. men det blir tufft för ridskolornaoch andra hästverksamheter om det är minimikrav på 12 timmars utevistelse då det kostar pengar med personal, marken måste underhållas mycket mer, det krävs större arbetsinsats och dessutom hinner man knappt ha lektioner, för att få samma antal ridande elever måste häsantaler tredubblas och samma sak med ridbanorna, även ridläraren behöver bli fler för att alla hästar ska kunna gå lektion samtidigt de där få timmarna som blir över på kvällskvisten efter "lagstadgat 12 timmars utevistelse"..

det kommer INTE att bli en lag om 12 timmars utevistelse hur mycket DU än vill, tänk realistiskt och inse att minst 4 timmar är bättre än 0 timmar som det är nu.. eller vill du hellre ha 0 timmar?

Kom ut i verkligheten. Läs en gång till vad jag skrev. Hur tror du att dom ridskolor jag gav exempel på klarar sig om dina teorier skulla spegla verkligheten?
Nu undrar jag om du läst på vad jag skrev om 12 timmars utevistelse? Det här skrivandet känns meningslöst om du inte läser och förstår vad som står i inläggen.

Min inställning är att ha hästar instängda 0-4/365 är djurplågeri, både mentalt och fysiskt. Max 12/365 är inte heller tillräckligt, men ändå acceptabelt (tills vidare) om hästhållningen i övrigt är OK.
Om hästinnehavare inte klarar att erbjuda hästarna vistelse inom rimlig tid enligt detta minimikrav, är det bara att avveckla. Hästar ska inte behöva lida för att vi är snåla, dumma, okunniga, egoister eller annat.

LIA

"Min inställning är att ha hästar instängda 0-4/365 är djurplågeri"
där skrev du väl ändå fel, du menar väl utsläppta och inte instängda..

men välj då, en lag på minst 4 timmars utevistelse eller som det ör nu, ingen lag alls..
du måste vara realistisk, man kan inte sätta lagar som många inte KAN följa.. man måste sätta lagar som alla kan följa med lite anpassning men som ändå sätter en tid på det..förstår du det? förslagen MÅSTE vara realistiska..

..med uppfinningsrikedom och planering samt framförallt vilja är det inga problem att ordna en lösdrift till djuren, (med tillgång till tillfällig "sjuk" box och bra uppstallning under tak för att stå och hantera hästen på, såsom vid borstning, hovvård o.s.v).
Det kostar att anlägga, men anläggningen går att förbättra vartefter!

Visst, har man möjlighet att ha sin/sina hästar hemma, gott om stora ytor, pengar och tid och inget annat intresse är det kanske enkelt, men om man står inackorderad kanske man är tvungen att anpassa sig till rådande omständigheter?
Jag tycker att vi i vår familj gör vad vi kan för att våra hästar ska ha det så bra som möjligt. De verkar inte må dåligt av att stå inne på stall ett antal timmar varje natt, de har stora hagar med varierad terräng och växtlighet, de har hagkompisar, fri tillgång till hö (analyserat) och vatten, bra kraftfoder, får allsidig motion (tränas för kompetent tränare varierat med skogsridning, tolkning, träningstävlingar etc.) och skötsel efter alla konstens regler, skos och vaccineras regelbundet, pysslas och gosas med.
Jag tänker inte ha "dåligt samvete" för att mina hästar inte går på lösdrift (för att det av vissa anses som naturligt) , utan jag gör vad jag kan och anser vara passande för varje häst så långt det är möjligt med utgångspunkt från min levnadssituation! :angel:

Visst, har man möjlighet att ha sin/sina hästar hemma, gott om stora ytor, pengar och tid och inget annat intresse är det kanske enkelt, men om man står inackorderad kanske man är tvungen att anpassa sig till rådande omständigheter?
Jag tycker att vi i vår familj gör vad vi kan för att våra hästar ska ha det så bra som möjligt. De verkar inte må dåligt av att stå inne på stall ett antal timmar varje natt, de har stora hagar med varierad terräng och växtlighet, de har hagkompisar, fri tillgång till hö (analyserat) och vatten, bra kraftfoder, får allsidig motion (tränas för kompetent tränare varierat med skogsridning, tolkning, träningstävlingar etc.) och skötsel efter alla konstens regler, skos och vaccineras regelbundet, pysslas och gosas med.
Jag tänker inte ha "dåligt samvete" för att mina hästar inte går på lösdrift (för att det av vissa anses som naturligt) , utan jag gör vad jag kan och anser vara passande för varje häst så långt det är möjligt med utgångspunkt från min levnadssituation! :angel:

Det jag menar är, att i dagens utveckling och med den kunskap och forskning som finns tillgänglig, så är det underligt att de pratas om att hästar ska vara ute "en viss tid" varje dag, Hästarnas självklara miljö, är att vara ute alltid!

Det handlar inte om "dåligt samvete", eller att man hanterar hästen enligt alla konsten regler, det finns mycket att ifrågasätt i dagens traditionella hästhållning!

Tror säkerligen att ni tar hand om Era hästar jättebra enligt alla ”konstens regler”, de här handlar inte om personliga aspekter utan som jag skrivit förut, hästar i stall får hov problem, luftvägsproblem, rörelseapparatproblem, magsår mm.

Hästar i lösdrift, active stable eller liknande är friskare, gladare och kan tillgodose sina naturliga beteenden hela dygnet 365 dagar om året!

Tycker det är banalt att prata om lagar på hagar!

Hästar i lösdrift, active stable eller liknande är friskare, gladare och kan tillgodose sina naturliga beteenden hela dygnet 365 dagar om året!
Beror ju helt på det! Någon som har häst på stall kan ju ha en friskare, gladare häst än en som har sin häst i lösdrift. Allt beror ju på hur hästen förövrigt sköts. Har sagt det tidigare.......bara för man har lösdrift eller "tycker" man låter sin häst leva så "naturligt" (bara för man har hästen ute mycket) så är det ingen........absolut INGEN garanti för att hästen mår bra. Fysiskt eller psykiskt.
Och här pratas bara små stall,lösdrifter. Om man har över hundra hästar i träning då? Hur ska det lösas???? Om man antar att ett sådant storstall har ca 50 könsmogna hingstar.........alla de ska ha en lösdrift var eller ska de ochså leva naturligt i grupp?
gulan

Menar du att hästar ska användas 8 timmar/dygn? Vilka hästar talar du i så fall om? Både Tassen och jag har frågat hur du menar...

Jag upprepar:
Slutsats: Du vill att hästen ska vara instängd upp till 12 timmar, därefter komma ut upp till 4 timmar i hage, därefter stå instängd igen i upp till 112 timmar, därefter vara ute i upp till 4 timmar osv, osv. Detta är enda sättet jag får ditt förslag att gå ihop! Obs att du inte kräver minst 4 timmar sammanhängande utevistelse. Ett knep för att kringå tanken bakom hårdare regler? Är det så här du tänkt dig?

Då är mitt övergångsförslag mycket mer realistiskt och enklare att efterleva än ditt.
Max 12 tim/dygn instängda i stall. (Box eller spilta= egalt.)
Minst 12 tim/dygn i hage, verksamhetstid (ridning, körning, hovis, hantering osv) avräknas.

Du verkar trots allt inte förstå det (med tanke på dina konstiga uträkningar och påståenden), så om du vill, förklarar jag gärna. :)

"Min inställning är att ha hästar instängda 0-4/365 är djurplågeri"
Ja, det var mycket riktigt fel. Det lilla ordet "utom" försvann spårlöst. Det skulle alltså stå: "Min inställning är, att ha hästar instängda utom 0-4/365 är djurplågeri"

Nej, jag väljer inte mellan 0 eller 4 timmar. Båda alternativen är djurplågeri. Rekommenderar du djurplågeri?
Jag kan inte förstå att det finns något problem med en bestämmelse likt den jag skissat ovan. Har du något realistiskt argument mot det?

LIA

Kanske AB lund menar att vettig utevistelse i vettiga hagar borde vara en självklarhet för varje hästinnehavare? Det borde inte behövas diskuteras eller argumenteras om.
Ex med tanke på trådrubriken?

LIA

Kanske AB lund menar att vettig utevistelse i vettiga hagar borde vara en självklarhet för varje hästinnehavare? Det borde inte behövas diskuteras eller argumenteras om.
Ex med tanke på trådrubriken?

LIA

Tack LIA för att du förstod och hjälpte till att förtydliga!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 869
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 492
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 018
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har min häst står själv i hage men med andra hästar bredvid i andra hagar som går bra. Men nu ska hästen i hagen bredvid på...
Svar
7
· Visningar
1 310
Senast: Ärtan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31