Behöver hjälp... :confused:

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minime
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 837
M

Minime

Nu kanske det här ligger på fel ställe men... det passar lite överallt :smirk:

Har ett varmblodsto på 10 bast som jag har haft i 3 år snart... Hittills har vi väl mest lunkat på i skogen o byggt o stärkt etc.. men nu på sistonde har vi börjat med detaljerna, finslipat på dressyren. Både i paddock och ute efter skogsvägar, bara det att nu har jag märkt att hon inte alls "fungerar" i vänster sida i munnen. Alltså, hon känns inte alls, jag kan inte styra åt vänster utan att ta ledande. Om jag bara tar ett 'vanligt' tygeltag så drar jag bara bettet ur munnen, och om jag då håller emot med höger tygel så kröker hon bara halsen och hamnar bakom handen... Höger är det inget fel på, hon är inte hård eller, hur mjuk och fin som helst, fingertoppskänsla är allt som behövs. Och eftersom vi bara luffsat i skogen tidigare, har vi ju liksom bara följt vägen... Och nu när jag är uppmärksam på det har jag märkt att jag mest bara släpper på höger för att hon ska gå åt vänster, men så kan vi ju inte hålla på i all evighet :crazy:
När jag började med dressyren hade jag en stång, (Vaquero) och då har jag inte märkt av det alls...men nu när vi har gått tillbaka till vanligt 2- delat så jah, blir det som sagt helt tokigt... Men saken är den att jag vill inte rida på stången ute, eftersom hon är snubblig så är jag rädd att jag inte ska hinna med att ge eftergift och att hon knäcka käken :crazy:
  • Vad kan det beror på att hon är så här i munnen?
  • Finns det nåt bett som jag skulle kunna använda ist?
  • Fundrar på att köpa ett skarpare, inte bara pga av detta utan för att hon kan bli lite stark när hon blir less eller tvärtom :smirk:
  • Kan det hjälp med häv? För jag märker inte av det på stången, och den har ju ganska kraftig häv. (5 cm överskänkle och 14 cm underskänkel)

Känns fel att ta ett starkare bett när hon är så känslig redan i högersida men vad ska jag göra... :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver hjälp... :confused:

Rent spontant skulle jag vilja säga att hon har ont någonstans. Ta ut en massör och/eller veterinär som får gå igenom hästen.

Min mor är dipl. hästmassör så nåt sånt är det inte... grejjen är ju inte den att hon är ovillig...hon verkar bara inte känna nånting i vänster sida av munnen... Tycker att om hon skulle haft ont någonstans så skulle hon visa det. VET att hon skulle visa det, har hon ont nånstan så vill hon att alla ska veta det, jag känner min häst så pass bra så...

Hon hade varit hos tandläkaren alldeles innan vi tog hem henne och det vra inget då och jag har kikat själv o känt efter, men jag känner inget. Har jämnför med hur dom andra hästarna känns men..inget. Men jag ska höra med tandläkaren och se vad han säger.
Jag har hakat upp mej på att det skulle vara något med häven. Är det omöjligt att det skulle vara så att hon vill ha lite xtra stöd över nacken, är ju som sagt inget när jag använder stången...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 072
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av... 2
Svar
27
· Visningar
4 251
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 180
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG... 2
Svar
25
· Visningar
5 510
Senast: Maaddeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår