Behöver hjälp eller förslag

Golden_Heart

Trådstartare
Min lilla tös har fruktansvärd magknip, speciellt kvällar. Vi har haft miniform en period och det hjälper delvis, men inte fullt ut. Prövade med Sempers magdroppar. Funkar nästan en hel dag.
Hur många kombinerar dessa två produkter?
Hur löser ni era babys magknip?
Finns det någon annan produkt som tar bort magknip helt?
Vad anser ni om Miniform respektive Sempers Magdroppar?
Tacksam för era svar! :bow:Vill bara hjälpa min älskade lilla tös, så hon slipper gråta så fruktansvärt. Hon bajsar regelbundet, oftast en gång dagligen. Hon blir i slutet av denna månad, två månader.

Sv: Behöver hjälp eller förslag

Det som funkade bäst för oss var antingen att bära flygplan eller att gå i sjal. Inte inomhus utan det skulle vara kraftiga utomhussteg. Massera mage och cykla med benen hjälpte också ibland. Förstår att du känner dig maktlös, det är hemskt när de har ont. För det mesta går det över efter ett par veckor.

Det bästa är att försöka ta reda på varför de har magknip, ammar du eller ger ersättning? Mjölk kan vara boven i båda fallen. Prata med BVC, prova att utesluta mjölkprodukter i den kost om du ammar, eller prova mjölkfri ersättning om du ger ersättning.

Jag tror på massage!! Vår flicka är 3 mån o 1 vecka... har masserat henne rätt mycket. Provade också miniform ett tag, tyckte inte det gjorde nån nytta alls! Så då fick jag lära mig "kolik"-massage, gör det numera 2-3 ggr varje dag vid blöjbyte! + att vi gått på spädbarnsmassage och lärt oss mer än "bara" kolikmassagen... lillans mage fungerar nu kanon och man får dessutom en väldigt bra kontakt när man masserar också =)
kan tillägga att vi inte haft några jätteproblem med magont nån gång... men jag började med massagen för att hon fick det och vi fick inga vettiga svar från BVC, bara "vissa barn är si o andra är så"..... inte det jag vill veta när min lilla är lessen!!
Lycka till!!

Kan ju svara på vad vi anser om miniform resp sempers magdroppar...
Miniform har ju ingen vetenskapligt bevisad effekt! Men tycker man det hjälper så ska man ju givetvis använda den, det skadar ju inte! Tyckte själv det var bökigt att hålla på o ge före varje amning..

sempers magdroppar har vi inte provat. vad jag har förstått så kan de först bli sämre några dagar när man ger den, innan det blir bättre. Eftersom lillans magont inte var så allvarligt så ville jag inte prova det för jag ville inte att hon skulle bli sämre.....

Jag som då har ett liten kolikgosse av det svårare slaget (upp till tolv timmar långa skrikpass som värst) har nog snart provat allt.

Kolik vet man inte varför eller hur det uppstår säkert man tror att det kan bero på att barnet

1. sväljer luft och får luftbubblor i magen/tarmen som gör ont och det är här Minifom ska hjälpa och bryta ner luftbubblorna. MMen om det inte är orsaken till magknipet gör minifom heller ingen nytta.

2. Mjölkproteinallergi (ca 25% av kolikbarn har inte kolik utan allergi) och då måste man bli STRIKT mjölkfri alltså inte bara låta bli laktosfria produkter utan allt som innehåller mjölk överhuvudtaget (ger man ersättning finns det komjölksfri ersättning att köpa på apoteket)

3. Outvecklad tjocktarm och då finns inte så mkt att göra mer än att "stå ut" för riktigt svåra fall finns det en medicin som heter Merbentyl som skrivs ut av barnläkare på barnkliniken MEN den har en del otrevlig bieffekter så det är mycket restrektiva med den.

Semper magdroppar har jag aldrig hört att man kan bli sämre av innan de hjälper de är ungefär som hälsofil dvs goda bakterier som ska hjälpa magfloran i balans för bebisen.

det finns en särskild kolikmassage man kan ge (be din bvc-sköterska visa) fungerade inte alls på Isak.

Akupunktur har haft bra effekt för många men finns inte här uppe i norr men ska finnas i stockholm, malmö och på västkusten.

Avstå från viss mat trodde inte vår barnläkare alls på och vi har då inte märkt någon skillnad när jag började äta ex lök igen, han tyckte att om jag inte smällde i mig ett kilo lök ska det mkt till innan bebis reagerar. (undantag komjölk då)

Det finns en speciell vagga som har viss dokumenterad effekt då den gungar upp och ner. Baby-ro vagga den fungerade inte heller på Isak men kan ju fungera för andra? Vi hyrde våran via bvc då den är ganska dyr att köpa.

http://www.mamamiashop.se/15/page.asp?page_id=3593&type=ecom3&page_nr=1&sub_nr=105&id=18331

Det man fått höra i alla fall är att i nästan alla fall går det över vid 3 månader (som om det hjälper ens hjärtegryn nu) och därför kallas det ofta 3-månaders kolik.

Min lille kille får ont i magen när han har ätit. Jag masserar och sen får han ligga på sidan och sova, då går de mycket bättre. Han skriker inget alls. kanske kan vara värt och prova. Mvh Hanna och Edvin

Det som funkade bäst på dottern var daglig kolikmassage och att ligga mycket på mage när hon var vaken. Missade jag massagen en dag blev hon genast värre.
Troligtvis svalde hon en del luft, eftersom hon bara fick ersättning.

Sempers magdroppar provade vi aldrig och minifom kräktes hon av.
Dessutom har man väl kommit fram till att minifom inte alls är så nyttig??

Hittade denna.

Så det var inte farligt som jag minns. Vet att larmrapporten kom när dottern var runt 2 månader. Så det är väl därför jag mindes det som värre. ;)

*kl*
Hon är lugn dagtid, men sedan kommer magknipet på kvällarna. Vet någon hur lång tid det tar för dem tex efter att de ätit att det kan komma eller mjölken har bearbetas. Hon ammas, då hon ratar allt vad napp eller flaska heter. Visserligen verkar hon vara en liten natt och helg uggla, för då är hon mest aktiv eller vill vara uppe och nära och det är då man främst märker av magknipet. Sempers magdroppar funkar faktiskt bättre på henne än Miniform och idag har hon varit lugnare. Kanske är bara att ge det tid och det lättar med tiden. Hon är speciell i sig älskade lilla tös!

Du är helt säker på att hon inte är hungrig? Blir hon gladare om hon får äta menar jag?

Nej, jag prövar. Hon får magknip när hon äter för ofta. Jag försöker hålla henne så hon inte äter för ofta utan mer längre när hon äter, men just kvällar är hon lite mer kinkig. När hon äter större (dvs minst 15-20 min) och typ 3-4 timmar mellan, då är hon bättre med magknipet och då syns det när hon skriker att hon bara är sällskapssjuk. Det syns på henne när hon har magknip och bara skriker för annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka