Behöver hjälp -Vad har ELMSHORN gett ???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare taskmört
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 655
T

taskmört

Nu är det dags att betäcka vårt gammelsto, e: Hubertus-Falstaff som tidigare gett en fin avkomma efter Dammen. Relativt liten dock (160 omkring) Vill ha en ädel hushoppande :D avkomma. Stoet är av gammal god svensk modell-d.v.s. inte helt i linje med dagens avelsmål direkt men med en del fullblodsinslag verkar hon lämna bra avkommor.
(Hon har ockå arab i sig i tredje led bakåt)

Är lite inne på Elmshorn, (magkänsla/intuition), men vet inte ett skvatt egentligen om vad han lämnat för något.
Cornetto står också på listan över tänkbara kanditater.
Någon som har något att berätta?

Sv: Behöver hjälp -Vad har ELMSHORN gett ???

Fissur
E: Elmshorn, UE: Ganesco
ser ful ut på bilden men har mycket bra och stor trav, hoppar allt med bra teknik.. dock är han fortfarande bara 8 år och står på ridskola så han blir inte topputbildad. Lugn och snäll är han oxå, lite het på uteritter bara :)
bodyfissur.jpg

Elmshorn anses vara av det lite tyngre slaget, om jag inte missminner mig. (mina barn har "städat bort" mina ingstkataloger :crazy: ) Så är det en avkomma av lättare modell så kanske inte kombinationen mellan Elmshorn och ditt stos gammalsvenska stam är den mest intressanta...
Jag har dock ingen aning om vad han har lämnat, utan detta var mest en spontan reaktion...

Själva typen på Elmshorn kan väl inte anses som lätt.Men däremot så både rör han ej bra och hoppar excellent bra.Äkta hoppglädje!Som de kallar honom på stationen "kejsaren"...ja det stämmer nog rätt bra med hans pondus.

Kejsaren. ja det låter ju det :-) Hoppglädje och förmåga, det vill vi ju ha. , ett litet frågetecken för typen alltså..Kanske måste jag tänka om-vad jobbigt...
Frågan är hur hans avkommor blir, vad nedärver en kejsare tro ?

Var själv inne på att betäcka mitt ena sto med Elmshorn men det blev inte så av olika anledningar. Jag ringde o pratade med Helena Hugosson om på station där Elmshorn står och fick mkt bra svar på de frågor jag hade om honom. Det hon sa till mig var att han ganska genomgående ger relativt ädla avkommor (mkt beror givetvis på ditt sto) och dessutom betonade hon att hans avkommor till stor del är utpräglade tävlingsindivider med mkt huvud, som inte tvekar i något läge. Hans avkommor som jag har hört om har "hoppat hus" men som sagt var, mkt beror ju på vad du har i ditt sto. Mitt tips är att slå en signal till stationen där han står så får du rätt info från rätt håll. Ett tips från mig, trots att jag inte sett ditt sto eller vet mer än va du har skrivit är, Cortus, har själv fött upp två avkommor efter honom båda med ett underbart temperament. Har den ena avkomman, ett sto kvar på gården hon är ue:Krevad. Ser mkt lovande ut så här långt och de avkommor som jag sett efter honom har övervägande varit mkt trevliga. Kanske han kunde vara något till ditt sto? Lycka till!

Jag har varit i kontakt med hingsthållaren, och fått samm info som du beskriver.
Men jag vill gärna ha mer fakta, de är ju part i målet s.a.s. och det är klart att de vill få ston till sin hingst. Det skulle jag också vilja.

Därför är jag intresserad av att få det bekräftat och/eller kompletterat med andras erfarenheter, som inte har ett egenintresse i det.

Är det inte Splittan här på forumet som har en Elsmhornavkomma alternativt att hon känner en på nära håll, jag har för mig det. Kolla med henne (Skjut mig inte om jag har fel !)

tar mig friheten att putta upp tråden...

Xeline skrev:
Är det inte Splittan här på forumet som har en Elsmhornavkomma alternativt att hon känner en på nära håll, jag har för mig det. Kolla med henne (Skjut mig inte om jag har fel !)
Det är hennes syster Leyla som har en avkomma e. Elmshorn-Bernstein så det var ju delvis rätt ;)
Är 2 år i år och ser mkt trevlig ut, Leyla eller Splittan berättar säkert gärna mer..
F.ö sägs det att Elmshorn ger transportglada hästar :D

transportglada?? kan du utveckla det där ;)

Att dom i regel inte är svårlastade utan gillar att åka, stämmer tydligen på 2-åringen så eg. skulle jag kanske betäckt mitt sto med honom istället :D

Leyla här =)
Jag har en 2-åring efter Elmshorn, super nöjd med henne.
Fin extriört och vädigt bra steg. Har även varit och löshoppat henne lite i våras och hon tyckte det var super kul med en bra inställning och bra teknik.
Hon fick 39 poäng som föl med 9 i trav och som 1-åring blev hon klass 1.
Älskar att åka transport, springer in själv :rofl: :D
Hon är lugn men väldigt bestämd dam, men det är även hennes mamma.
Mamman är efter Bernstein och hon är rätt stor (172) men inte så tung i modellen.
Vi blev så nöjda att vi har även betäkt ett annat sto i år med honom som är konstaterat dräktig.
Min syster har en hemsida där det finns bilder på Henne - Leading Elms Lady (Lena) och även på henns mamma Leyla.
Tryck på gården hästar så hittar du henne- 2 :a hästen
http://hillan.t35.com/hastar.html

http://community.webshots.com/photo/78242117/94333010MUzeKw
Bild på Lena från Riks.

Mvh Leyla

Senast ändrad av en moderator:

tackar och bugar.
Er "Onge "ser ju kanonfin ut...

Jag är då syster till Leyla!
Och det är min pålle som är dräktig med Elmshorn. Hon har aldrig varit dräktig förr (är 11 år), och vissar absolut ingen tydlig brunst.
Men det tog sig på första försöket, och på onsdag så ska jag in och kolla hjärtat på fostret (54 dygn).

Vi har ju en avkomma som sagt efter honom, men i år åkte vi endå dit för att titta på honom en gång till!
Han är inte en tung typ, högrest, väldigt bra bakbensaktivitet (som bla våran 2 åring även har), väldigt fin trav. Hoppa kan han ju.
Han kom ju tvåa i tyska hingstprovet på dressyren, etta i hoppningen!

Om du inte har allt för långt att åka till Rydebäck så åk dit och titta på Elmshorn och bilda dig din egna uppfattning!
Själv så har han allt det som min pålle saknar!

kan det kanske vara värt att köpa en Elmshorn avkomma som är 8 år men otävlad?:confused:

har flb mamma och mkt fin i typen, dock ganska skarpt temperament men har hart talas om att han tenderar att lämna hästar med skarpt temperament...:o

Jag vet två avkommor till Elmshorn, ett sto och en hingst ( numera valack), mamman är e. Krocket. Stoet vann kvalitetshoppningen på sin tid och valacken tävlas med vinster upp till 1,40. De är inte så stora, lite drygt 1,60 båda två, mamman var 1,62. Valacken har ett mycket skarpt humör, stoet är också tuff, men inte riktigt lika skarp som valacken.

Eleiy (stavning?) e. Elmshorn - Robin Z (tror jag) var trea i fyraårschampionatet 2005. En mkt fin och spektakulär häst med otroliga bakben.

Jag har haft ett sto E: Elmshorn i stallet.
Jättesnäll, gilla att jobba under ryttare, snäll att lasta,
hoppade otroligt jättebra!!
Väldigt okomplicerad och trevlig häst!!:)
Kunde dessutom röra sig bra!
Exteriören var det väl lite si och så med.

Mvh B!

Vad jag har hört så åker Elmshorn tillbaka till Holland denna säsong så nog bäst att du kollar upp det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka