Behöver hjälp -Vad har ELMSHORN gett ???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare taskmört
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 655
Sv: Behöver hjälp -Vad har ELMSHORN gett ???

Jag hade en inackordering i mitt stall som var E: Elmshorn- Curaqao. Var inte tung i modellen (men nu var det ju fullblod på "mammans" sida...) En otroligt duktig hopphäst som kvala in till Breeders på flyinge som fem eller sex åring (hade haft föl så hon var ju ett år äldre...). Men hon hade humör men aldrig elak och humör tycker jag de måste ha för att komma till de "stora" klasserna....

Jag skrev ju att hon ej var tung i modellen men hon var ju inte helt korrekt i sin modell för det..... Visst hon kunde vara snygg att titta på men fall inte riktigt mig i smak i typen....

Har en 3- årig hingst efter Elmshorn, en riktig snygging! Snäll för att vara hingst (kan kanske komma en del från mamma) snygg och med bra gång och hopp....:)

Har även en Cortus-avkomma här, och Elmshornhästen är helt klart en roligare pålle. :smirk: Fast båda gillar transporten!!:) :banana: :bump:

Vet inte om Elmshorn står hos Helena eller i Holland i år....Ta honom om han är hemma! Mkt bra station som får pållarna dräktiga oxå.:)

Nu har jag visserligen bara sett en avkomma till elmshorn, vet inte heller vad som fanns på mödernet!
Men jag gillade inte alls vad jag såg, ett grovt sto på ca 1,65, med ett väldigt fult huvud:crazy:
Dålig skritt och trav, men dock bra galopp, hoppade väl medelmåttigt....
Var dum att rida ut på också, väldigt oberäknelig om man säger så...
Ville gärna sticka iväg och springa åt ett helt annat håll än ryttaren...
Hård i skallen skulle jag nog kalla henne, absolut ingen fin eller bra häst i mina ögon iaf...:crazy:

Jag har en valack efter Elmshorn. Han är stor (1.74) men inte direkt tung. Han rör sej bra men är ganska så tuff och har mycket humör. Går i princip inte att rida ut på och har ganska mycket åsikter om hur mycket man ska arbeta.... Han tycker inte direkt om att åka transport heller. Jag vet inte vad som finns på mödernet så man vet ju inte vad som kommer därifrån..

Jag har varit i kontakt med totalt 8 Elmshorn-avkommor och jag gillar samtliga av dem MYCKET. Är rakt igenom ädlare än sina mödrar (även om jag inte skulle kalla honom för förädlare trots sitt höga fullblodinslag och skulle passa mig för att lägga honom på ett för tungt möderne) med genomgående bra gång och MYCKET hoppning. Dock är de generellt precis som H.H brukar säga oftast inga "skogsmullehästar" utan tävlingsindivider med massor av arbetsvilja och mycket i huvudet utan att vara dumma, "mycket häst" för många hobbyryttare m a o och kanske framförallt på fel sto men med rätt sto skulle jag inte tveka en sekund att använda honom utifrån de avkommor jag sett då jag gillat samtliga mycket, plus att han själv har både stammen, meriter i internationell GP-hoppning och avkommor i världscupen... tycker det är synd och skam att han inte är använd mer!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka