Behöver lite hjälp! Häst på väg...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 237
D

Dee

Hej! :D
Detta låter säkert helt konstigt och galet.. :o
Men det är såhär att jag bor utomlands (Turkiet) tillsammans med en kompis.
Min kompis är hästkunnig och har ridit i många år i Norge när hon var yngre, innan hon flyttade till Turkiet.
Nu har hon köpt häst och eftersom hon köpte den så snabbt så fick hon en till häst jättebilligt som jag då ska få!!
Jag är inte så hästkunnig så jag har några frågor som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig :)..
Iaf, jag ska då få ett engelskt fullblod (valack)!! Ungefär i samma storlek som en arabhäst.
Jag undrar vilken sadelstorlek jag ska ha, är 17" okej tror ni? (Jag är 171 cm om det har någon betydelse) och storlek Full på träns borde väl vara bra?
Tränsbett, Vilken storlek borde va ok?

Jag är i Sverige och hälsar på nu en vecka och tänkte köpa med mig lite hästgrejer till hästen hehe!!! :)

Jättetacksam för svar!!

Mvh
Denise

Sv: Behöver lite hjälp! Häst på väg...

Du väljer ju inte sadel efter den sitsstorleken du behöver. Du måste prova olika sadlar (och ta hjälp av någon kunnig) för att se vilken sadel som passar hästen och sedan kollar du vilka av dessa som passar dig och vilken sitsstorlek du behöver.
Att säga vilken storlek i övrigt passar på träns och bett är ju helt omöjligt att säga. Normalstora fullblod kan ju lika gärna ha cob som full i storlek, och bettstorlek kan också skilja sig mycket.

Jag hade väntat med sadel tills jag hade fått hem hästen så ja kunnat prova. Så länge hade jag nog köpt en barbacka gjord som man kan sätta i stigbyglar i så man kan rida i början. Men med träns och bett hade jag köpt ett bettlöst träns i storlek full (ett sånt från h**ks) så man inte behöver köpa något bett som kan vara i fel storlek.

17" är endast sätestorleken, den väljer du utfrån storleken på din rumpa ;) Och om hästen har kort rygg kan du inte ha en för lång sadel (för stort säte).

Om du ska chansa med lite utrustning från sverige skulle jag köpa ett 11,5 cm tränsbett, ett träns i stl full (du kan göra mer hål både uppe och nere på sidostyckena) en sadel med normal bomvidd och plats för ev. hög manke. Köper du en för vid kan du iofs lägga en padd emellan (men sadeln får absolut inte ligga på manken!!)

Sen undrar jag hur man utfodrar hästarna där nere? Kanske man skulle ta och köpa med sig en säck lucern pellets som tar mindre plats än hackad strå och packa ner i resväskan? ;)

Tack så mycket för svar!! :D
Jag var på H**ks och kollade, hittade ett träns med tyglar för 189 kr, tyckte jag var riktigt billigt ;) En bra början iaf.

Vi har en hästfoderbutik precis bredvid stallet som har rätt bra foder faktiskt (någon blandning av korn, torkad majs, havre och allt vad det är). Det enda som är dåligt i Turkiet är att dom inte har sånt här grönt hö.. Utan de har bara vanligt gult hö, typ halm.. Så det äter hästarna där.. Saltstenar har dom också.
Min kompis häst var jättesmal när hon fick henne och han med butiken blandade ihop något foder som de brukar ge till kor.
Hon har ökat i vikt och blivit normal"tjock" på bara 3 veckor. Så de får bra mat tror jag..

:)

Misstänkte bristfällig hö kvalité och dessutom mängd kanske. Lucern räknas som grovfoder, alltså samma kategori som hö tillhör. Gult hö (;)), lucern och lite typ müslifoder som du beskriver, saltsten och vatten så kanske du har en bra grund :)

Hur länge ska du bo i turkiet och vad gör du där? nyfiken bara :) vad händer om du flyttar hem, kan du importera hästen till sverige då? Har du sett hästen?

Hehe jag har bott där i 1½ år nu, har pojkvän där nere också. Jag jobbar på sjukhus i receptionen för skandinaviska turister :)
Vet inte hur länge jag hade tänkt att bo där, länge antar jag :) Trivs hur bra som helst och har en hel del vänner från skandinavien m.m. som också bor där.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar med att importera hästen, får kolla upp det om det blir aktuellt..
Jag har faktiskt inte sett hästen haha.
Men han här mannen som vi köper hästarna av känner vi sedan innan för vi brukade rida hos honom för han har en stor ranch.
Han sa att han har beställt 2 engelska fullblod (valacker) från en annan stad, den ena är svart och den andra är brun.. Men så fort jag kommer ner igen till Turkiet så ska jag åka och titta på hästarna och välja :D :D :D

Får du se någon rida alt. rida den själv innan du väljer? Så himla kuuuuuuuul! kan du inte ta bilder och försöka lägga upp i den här tråden sen?

Pushar igen också för att köpa lucern :)

Ja jag ska åka dit och provrida hästarna när jag åker ner :) min holländska kompis som har jobbat som professionell hästtränare ska följa med mig och se hästarna! så det är bra!!
ska ladda upp bilder när jag får hästen! :D

vad kostar en säck lucern då? och vad väger den? hehe

den väger ju tyvärr typ 20 kg? Ta en sån där stor rull-drag-väska som du kan ha som handbage och häll pellets i ;) jobbigt om du blir ombett att öppna det bara, hehe! Är väl olika kostnad för olika märken, men ca 200 kr kanske?

en sadel med normal bomvidd och plats för ev. hög manke. Köper du en för vid kan du iofs lägga en padd emellan (men sadeln får absolut inte ligga på manken!!)

Jag hade väntat med att köpa sadel tills du sett hästen och kan prova. En padd tycker inte jag är någon bra lösning för det gör inte att sadeln sitter bättre, enligt min åsikt iallafall. Bättre att köpa en sadel som passar utan att man behöver sätta en padd under, en padd kan ibland göra mer skada än nytta.

Lycka till med hästen och hoppas att allt kommer gå bra! :)

Tack :)

Grejen är att jag måste nästan köpa en sadel här eftersom att närmaste hästaffär är några timmar från där vi bor..
Har jag en sadel med mig ner och den inte skulle passa så kan jag bara byta den mot någon av sadlarna som han som säljer hästen till oss har.. Så det löser sig nog :) Fast jag hoppas ju att den jag köper passar hehe..

Men kan inte han som säljer hästen till dig även sälja sadel/utrustning till dig då? :)

Haha jo det kan han säkert men då får jag betala typ dubbelt så mycket än vad det kostar här :P och det vill jag inte...Då bytar jag hellre grejer med honom!
För hästutrustning är asdyrt i Turkiet, tro det eller ej.

Aha, jodå, jag tror dig :p

Om han säkert vill byta så är det ju en sak, men tråkigt om du betalat för en sadel som du ej har möjlighet att byta.

Angående sadel så kan du väl i såna fall köpa en med ändringsbar bomvidd :idea: exempelvis thorowgood å allt vad dem heter, där du bara kan byta järn i för att ändra sadeln, då har du ju iaf några alternativ, köp padd med är bra om den är lite för vid. Men vad som sagt vääldigt noga med att sadeln sitter bra. Som någon annan nämnde köp gärna barbacka pad/sadel/gjord så kan du använda de i värsta fall om sadel inte passar.

Vill också se bilder sen, gärna på hur stallen å allt sånt ser ut där nere :d

KL
Wintec har ju ändringsbar bomvidd också helt ok sadlar för pengen man betalar tror dom kostar ca 4000 nya.. begagngade kan man hitta billigare. Men då får man inte glömma att köpa med sig några järn också=)

*kl*

Ett annat alternativ skulle ju vara att köpa en bomfri sadel, en som förväntas passa lite tunnare hästar med manke. Den anpassar sig efter hästen när den musklar ner/upp och är lite mer anpassningsbar. En sån funkar som bas-sadel så kan du ju skaffa något bättre när du vet hur hästen ser ut och vad du behöver. Beroende på vilken sort du väljer kan du behöva en padd under också.

Ett annat plus är att de är lätta och mjuka och blir enklare och billigare att transportera.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 462
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
2 021
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 984
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka