Behöver råd ang. sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 879
M

Mie

Jag har en medryttarhäst att ta hand om i sommar och höst.. eller man kan nog kalla det foderhäst. Nåja, jag tänkte i alla fall försöka komma ut på några små ridturer ett par/tre ggr i veckan men problemet är att det inte finns någon sadel till hästen. Barbacka är uteslutet så nu funderar jag på vilket alternativ som är bäst. Att skaffa en bomlös sadel som jag sen kan sälja eller ev. behålla ifall jag i framtiden träffar en annan häst att ta hand om. Eller är det bättre att försöka få tag i en ”riktig” sadel, vilket kanske inte är helt enkelt eftersom jag inte har någon alls koll på vad som kan tänkas passa. Hur hade ni gjort, vad är bäst och skönast för hästen?
Tacksam för råd.

Sv: Behöver råd ang. sadel

Känner du att du inte kan passa ut en sadel själv måste du ta ut en sadelutprovare. Detta blir nog antagligen dyrt och jag tror inte du får igen pengarna när du ev. säljer sadeln igen. Dock så behöver ju bomlösa sadlar också viss inpassning men jag hade valt det alternativet om det jag var jag själv som skulle skaffa sadel till min sommarhäst. Jag är så noga med inpassningen så en halv ok sadel skulle inte funka för mig. Och jag tycker det blir för dyrt att lägga så mkt pengar för ett par månader. Men du ska ju välja själv hur mycket du är villig att lägga.

Det låter som om en beg bomlös i soffkuddmodell skulle kunna vara ett alternativ. Då kan du sälja den senare utan att förlora så mycket på det. Tänk på att köpa med en bra pad.
Har hästen hög och lång manke så kan det bli besvärligt att passa in en sån sadel.
// Linda

En wintec sadel med utbytbara järn..kan det funka?

Är i precis samma situation som dej. Ska också låna en häst i sommar och har ingen sadel och har ingen lust alls att lägga ut en massa pengar på en sadel som jag bara ska använda ett par månader. Men då kom jag på att jag ju ha tillverkat en egen "barbackasadel". Det finns en hel lång tråd om hur man gör detta här på forumet. Det blev ju nästan som en "trend" bland bukefolket, att alla skulle tillverka sej en.
Så då tänkte jag använda den. Det är ju iallafall bättre än inget :)

Hmm..barbackasadel är nog inget för mig.
Hur vet man vilken tumstorlek det skall vara i sitsen då? Har väl en ganska "normal" rumpa skulle jag tro.

Sadeln jag haft ett tag nu, en bomlös kändes väldigt bra dom första gångerna men sist tyckte jag att jag for omkring väldigt i den, speciellt i galoppen. Kändes stor med andra ord. Tycker det är jättesvårt att avgöra om en sadel är i rätt storlek. Nåt som kommer ju mer erfaren man blir kanske?

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 088
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 006
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Råd ang hundvakt önskas! Vi har en liten tik på två år som är rätt så känsligt och nervöst lagd. Hittills har hon bara varit bortlämnad...
Svar
5
· Visningar
1 023
Senast: Jensa75
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka