Bekräftelse

Tycker du inte? Jag tycker att det kan vara det.
Nä, det tycker jag inte. Är ju heller inte bortskämd med bekräftelse som barn så jag är väl helt enkelt inte van vid det.

Fast om du aldrig fick bekräftelse, var inte det ett större lidande?
Tänkte inte så då.

Du söker väl rätt ofta bekräftelse här? I dina inlägg och i dagboksinläggen?

Tänker att du får mycket bekräftelse på nätet.
Jo, jag får det numera. Det har inte alltid varit så.
 
Men @Wille kan du förstå att nära relationer utan bekräftelse lätt skapar en känsla av att den andra personen inte riktigt bryr sig?

Orsaken till att man vill bekräfta andra personer är ju för att man bryr sig om dem, och vill dem väl.
Jo, jag kan förstå det.

Jag saknar dock erfarenhet av det från mina relationer. Och jag har också gått när jag inte känt mig respekterad eller att min åsikt inte har betytt något.

Fick ingen bekräftelse som barn heller.
 
Som en del varit inne på i tråden så är ju bekräftelse inte enbart verbal, utan alla former av positiva reaktioner på det vi gör är ju bekräftelser. En del har ett omättligt behov av dem och andra ett mindre, men ja, vi alla behöver dem. Jag tänker att en stor del av det här forumet bygger på det. Man snackar, delar med sig av sin dag, får ett hjärta eller en tumme upp. Vi ser varandra och bekräftar varandras känslor. Det är fint!
 
Om du vill ha en relation behöver du nog lära dig det. Det är nog få som vill leva i en relation där man inte bekräftar varandra.
Börja träna på dig själv. För det kommer att göra dig gott, det är jag säker på.
Den sista jag var ihop med gnällde över att jag inte uppskattade honom och gav honom beröm så jag tänkte aktivt på det och gav honom mycket uppskattning. Det var inget han märkte utan han fortsatte gnälla. Då gav jag upp. Varför ska jag anstränga mig när det ändå inte märks?
 
Jag tror det är viktigt för de flesta. Både jag och sambon är bra på att bekräfta varandra, även för små saker som att städat kattlådan 😁

Som arbetsledare är jag väldigt noga med att berömma och uppmuntra mina kollegor. Jag tycker själv att det är jätteviktigt att få bekräftelse från min chef och därför vill jag själv ge det. Avslutar varje dag med bra jobbat samt extra personlig bekräftelse under dagen när de gjort bra saker, stora som små 🌟
 
Är inte det att ha för höga krav?

Jag har som sagt aldrig förväntat mig bekräftelse av de partners jag har haft och har inte fått det heller. Har väl på min höjd fått veta att jag är duktig på att fotografera. Typ så.

Det är helt rimliga krav och förväntningar att få bekräftelse från människor man har runt sig och allra helst från de man har valt och blivit vald av.

Det behöver inte vara så stort eller komplicerat. ”Vad kul att se dig!” eller ett spontant leende kan vara lika mycket värt som ett ”jag är så tacksam över att vi träffades”.
 
Min man är för övrigt kass på verbala bekräftelser. Jag kan ha gjort iordning mig en halv dag för en kväll ute och han säger typ "Har du sett mina nycklar?" när vi ska gå. Så då får jag peta på honom och bara.. "Hallå?! Är jag inte snygg eller?!" och han svarar "Ja, jättesnygg!" 😆 Men han är inte så verbal överlag, så ibland får man också lära känna folks kärleksspråk. Med tanke på hur han är mot mig så har jag svårt att se att han skulle finna mig något annat än både attraktiv och fantastisk.
 
Det är helt rimliga krav och förväntningar att få bekräftelse från människor man har runt sig och allra helst från de man har valt och blivit vald av.

Det behöver inte vara så stort eller komplicerat. ”Vad kul att se dig!” eller ett spontant leende kan vara lika mycket värt som ett ”jag är så tacksam över att vi träffades”.
Det är en nyhet för mig. Kanske inte så konstigt att jag alltid känt mig så oönskad. Eller att känslan utvecklats tidigt och hängt med sedan dess.
 
Den sista jag var ihop med gnällde över att jag inte uppskattade honom och gav honom beröm så jag tänkte aktivt på det och gav honom mycket uppskattning. Det var inget han märkte utan han fortsatte gnälla. Då gav jag upp. Varför ska jag anstränga mig när det ändå inte märks?
Han kanske hade omättligt behov av uppskattning och det kan ingen annan ge honom. Det är därför man behöver kunna ge bekräftelse till sig själv också. Ingen annan kan stå för all bekräftelse.

Det finns de som förväntar sig att någon annan ska ge dem allt - men det funkar inte så. De brukar oftast framstå som just gnälliga, missnöjda och omöjliga att tillfredsställa.
 
För mig är bekräftelse främst att bli sedd och lyssnad på. Att någon lägger märke till hur man mår eller vad man tycker om.
Eftersom jag jobbar med barn och unga funderar jag mycket på det här. Det handlar om att lära mig allas namn, komma ihåg saker de berättat, beställa hem en bok utan att de bett om det för att jag tror att just hen kommer att tycka om den, uppmärksamma och lyfta dem på de sätt de behöver, sätta biblioteksetikett på egentillverkade böcker och skylta med dem bland andra nyheter osv osv.
 
Han kanske hade omättligt behov av uppskattning och det kan ingen annan ge honom. Det är därför man behöver kunna ge bekräftelse till sig själv också. Ingen annan kan stå för all bekräftelse.

Det finns de som förväntar sig att någon annan ska ge dem allt - men det funkar inte så. De brukar oftast framstå som just gnälliga, missnöjda och omöjliga att tillfredsställa.

Ja jösses! En del människor är helt omöjliga. Det _går inte_ att fylla det behovet. Och det är nog egentligen lika jobbigt för den personen som för omgivningen.
 
Kan man ge sig själv bekräftelse? Om man inte har någon partner, inga vänner och inget jobb så är man ju rätt ensam.
Prova att säga något fint högt till dig själv. Det känns urlöjligt, ffa i början, men det kan bli ganska trevligt när man lärt sig hantera den löjliga känslan man ofta upplever i början. Ett "vad fint det blev i rabatten", "snygg outfit!", "vad bra att du tog tag i det här" eller något annat som passar in i sammanhanget. Eventuella flugor på väggen kan säkert tycka att jag är jättekonstig men jag pratar även med dammsugare, verktyg och grejer jag hanterar nu för tiden när jag funnit mig i att vara lite knäpp 😂
 
Prova att säga något fint högt till dig själv. Det känns urlöjligt, ffa i början, men det kan bli ganska trevligt när man lärt sig hantera den löjliga känslan man ofta upplever i början. Ett "vad fint det blev i rabatten", "snygg outfit!", "vad bra att du tog tag i det här" eller något annat som passar in i sammanhanget. Eventuella flugor på väggen kan säkert tycka att jag är jättekonstig men jag pratar även med dammsugare, verktyg och grejer jag hanterar nu för tiden när jag funnit mig i att vara lite knäpp 😂
Så kan jag också göra :D ! Älskar att diskutera högt med mig själv, och berömmer gärna mig själv också... :)
 
Prova att säga något fint högt till dig själv. Det känns urlöjligt, ffa i början, men det kan bli ganska trevligt när man lärt sig hantera den löjliga känslan man ofta upplever i början. Ett "vad fint det blev i rabatten", "snygg outfit!", "vad bra att du tog tag i det här" eller något annat som passar in i sammanhanget. Eventuella flugor på väggen kan säkert tycka att jag är jättekonstig men jag pratar även med dammsugare, verktyg och grejer jag hanterar nu för tiden när jag funnit mig i att vara lite knäpp 😂
Mina katter får massor av bekräftelse med ett väldigt löjligt tonfall. Tänk om de skulle göra samma med mig? Så galet. Men jag är rätt glad över att de gärna vill ha mitt sällskap och också sover hos mig rätt ofta. Det är nog deras sätt att tycka att jag som människa är rätt okej.

Men tja jag får väl försöka ge mig själv lite pepp och uppskattning.
 
Mina katter får massor av bekräftelse med ett väldigt löjligt tonfall. Tänk om de skulle göra samma med mig? Så galet. Men jag är rätt glad över att de gärna vill ha mitt sällskap och också sover hos mig rätt ofta. Det är nog deras sätt att tycka att jag som människa är rätt okej.

Men tja jag får väl försöka ge mig själv lite pepp och uppskattning.
Du får sätta ord på det du tror att katterna tänker när de ger dig uppskattning 😉😍
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 644
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 760
Senast: ako
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 991
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp