Bekvämaste säkerhetsvästen

Sv: Bekvämaste säkerhetsvästen

kl:

Tack för många tips! Bukefolket kan man alltid lita på :bow:

Den såg himla bekväm ut, googlade :p

Gillar att den har kardborreknäppen i sidorna( för det är det väl?), är inte allt förjust i snörningen på saferace västarna..

Jag älskar min Racesafe :love:
Enda gången jag märker att jag har den på mig är under kokheta sommardagar, då blir det grymt varmt med väst.

Man ställer in outlynen med hjälp av kardborre, på flera olika ställen. Man stänger den dock med dragkedja framtill så man ställer in kardborrarna så att de passar en, sen ändrar man inte mer på dom.

Har också en Outlyne som jag är verkligen jättenöjd med. Jag blev med en sådan då den finns i så oerhört många olika storlekar (runt 50) och jag ångrar mig inte en sekund. Den kan kännas lite klumpig avsuttet (kan bero på att hela jag är klumpig iofs ;) ) men uppsuttet märks den inte, it's magic. ;)

Gillade inte racesafe när jag provade den och så gick den inte att få i rätt storlek för mig.

Senast ändrad:

kl

vilken väst är bekvämast om man har en lite större byst? känner att jag vill ha en nu när jag rider in unghästen.

Jag skulle satsa på någon med många inställningsmöjligheter i sidorna. Då kan du ju justera västen så den blir vidare upptill i bysten. Kan tänka mig att någon med kardborre skulle fungera bra om de har fler än ett kardborreband i sidan.. Racesafe har ju snörning i sidan och det dras ju åt lika mycket överallt när man ställer in den.

Skulle även i din sits titta på outlyne. Måtta dig själv och kolla i storlekstabellen för den modellen så ser du om du hittar någon som passar.

Håller med alla som skrivit Airowear Outlyne. Den är underbar:love: och känns inte att man har den på sig uppsuttet! Väldigt mjuk i materialet. Den används flitigt här:D

Enda nackdelen är att den som någon annan skrev kan kännas lite klumpig avsuttet. Men det är ju på hästen man sitter när man har den så den lilla nackdelen kan jag bortse från;).

Senast ändrad:

HAr också en Airowear som jag är supernöjd med. Mjuk från början och blir ännu föjlsammare när man fått på sig den. Det enda jag inte gillar med den är att jag inte kan rida i linne eller kortärmad t-shirt med den eftersom kardborren då skaver på armarna... Nu rider jag alldeles för sällan med väst, har den i stort sett bara när jag hoppar, för hoppar utan väst finns det inte en chans att jag gör. (Om inte hästen kastar sig åt sidan och det står ett hinder där som man hoppar över förstås, typ 70cm med ett halvt galoppsprångs förberedelse och lååånga dressyrläder är inte dåligt! :D)

Har inte ridit med något annat sen jag var liten, förutom en gång i skolan då jag red med en hemsk planka. Fy fan säger jag bara. Speciellt när man är van vid sin jättemjuka...

KL
Har en Outlyne som jag tycker är jättebra (för att vara en säkerhetsväst liksom, och dessutom en helpanel sådan)

Den är underbart mjuk men skyddar maximalt, den går att ställa om riktigt mycket på några sekunder, och om man har lite byst och smal midja så passar den ändå :)

Dock är jag hatar av att ha några säkerhetsvästar (i praktik, i teori tycker jag det är jättebra haha) så jag ska köpa en Tipperary Eventer för att ha "ofta" eftersom jag tror den är skönare när man är skitkräsen som jag.
Den skyddar ju dock inte lika bra så den är tänkt mer till lågrisk ridningen, och outlynen till tex. hoppning.

Mmm...
Får nog säga lite som några andra här att titta lite på hur du rider. När har du tänkt använda den? Bara för enstaka ridpass eller har du den sunda inställningen att du alltid skall ha den på när du är med hästar?

Jag har en Racesafe då den är på lätt och smidig att ha på sig. Använder den alltid när jag är med hästar. Alltså inte bara när jag rider galopphästar utan även när jag träckar dem på ledvolten eller är med unghästar. Västen skyddar ju inte bara när man faller av utan även mot sparkar när man jobbar med hästar...
Jag brukar ha en långärmad t-shirt eller polotröja under. Sen har jag resten av kläderna över. Och Racesafe är så smidig att det inte känns att den är på. Och har jag alltid axelskydden på med numera (orkar inte ta bort dem lat som jag är).
Jag gillade outlynne:n men tyckte inte att den var lika lätt och smidig som Racesafe's väst. Sen så brukar kardborrarna slitas ut med tiden. Och då funkar inte västen längre...
Racesafe'n finns i en mängd varianter och storlekar med. Allt från vanlig juniorridning till galopp. Och snörningen är mer anpassningsbar. När västen är rätt inställd så är det bara att dra upp dragkedjan.

Sen så brukar kardborrarna slitas ut med tiden. Och då funkar inte västen längre...

Man ställer ju in med kardborrarna en gång och använder sedan dragkedjan på Outlynen så utslitna lär ju inte kardborrarna bli om man inte envisas med att ställa om den varje gång man ska rida men så mycket ändrar man sig nog inte mellan ridpassen så att det behövs, om det inte går ett par år mellan varje. ;)

KL

Hur ofta behöver man byta säkerhetsväst? Har haft min underbara i säkert 7 år nu så känns som att de kanske börjar bli dax?
Har samma fråga om hjälm, haft i kanske 7 år också, aldrig ramlat på huvudet eller tappat den men materialet kanske föråldras?

Hjälmar är det iaf med tex. motorcykelhjälmar och liknande max 5 år, om de inte fått någon smäll, för efter några år så börjar materialet att "torka" (i brist på bättre ord) och blir skörare så att det inte skyddar så bra om man skulle få en smäll.

Så jag skulle byta ut den där hjälmen som du haft i 7 år om jag var du.

Man ställer ju in med kardborrarna en gång och använder sedan dragkedjan på Outlynen så utslitna lär ju inte kardborrarna bli om man inte envisas med att ställa om den varje gång man ska rida men så mycket ändrar man sig nog inte mellan ridpassen så att det behövs, om det inte går ett par år mellan varje. ;)

Jag tycker det verkar slita onödigt på dragkedjan om jag inte lossar på kardborren något när jag tar på mig västen (för att sen passa till den igen). Den mjuknar ju först vid kroppsvärmen s a s, men det kanske är onödigt meck :confused:

Idag har jag en tipperary eventer och har varit jättenöjd med den! Den börjar dock efter idogt användande nötas sönder i tyget så en ny behöver inhandlas då den inte klarar många ridtimmar till.

Har provat Racesafe och jämfört med min tipperary är den rena pansarvästen! Gillar den inte!!!

//Alice

Jag har också en tipperary som börjat nötas sönder(efter många år och många timmar i sadeln). Men går dom ens att köpa i Sverige längre? Eller måste man beställa från USA igen?

Pansarvästen Racersafe är ju inte ett alternativ, fy så obekväm!

Jag tycker det verkar slita onödigt på dragkedjan om jag inte lossar på kardborren något när jag tar på mig västen (för att sen passa till den igen). Den mjuknar ju först vid kroppsvärmen s a s, men det kanske är onödigt meck :confused:

Ska man följa tillverkarens rekommendationer så ska man lossa kardborren i sidorna innan man använder dragkedjan. Jag ändrar inte så mycket i kroppen mellan ridturerna, men däremot varierar tjockleken på kläderna något, så för mig är det naturligt att ställa om västen i sidorna varje gång.

Jag har provat Racesafe några gånger, men aldrig förstått mig på snörningen i sidorna. För mig var det ett definitivt plus för Outlyne att den är enkel att justera.

Airowear Outlyne såklart:) Racesafe kommer inte i närheten av den när det gäller bekvämligheten... Ett tips är att beställa västen från England - tror jag gav knappt 1500 kr för min inkl frakten. Måttabeller på västen hittar du på nätet om du söker:)

KL
Snor tråden lite istället för att starta en egen.:laugh:

Köpte en väst för ca ett år sen som jag använt lite då och då men nu tvingar mig själv att använda jämt nu.:D Tycker den är bekväm och allt sånt men har lagt märke till en grej...
Där kardborrebanden sitter på sidorna hamnar panelerna omlott och det blir som en stor knöl ut med hela sidan som ligger i mot revbenen.:crazy: Är egentligen inte så jätte obekvämt, man vänjer sig, det jag funderat på är vad som händer om jag trillar av och slår i sidan?:crazy:

Tog en bild och gjorde en pil så det kanske är lättare att förstå:
SNV36296-1.jpg

Den är ju CE märkt och så står det "Level 3", vad det nu innebär. Då är den väl godkänd för att vara säker? Den är rätt anpassade storleksmässigt annars så jag har inte spänt in den för mycket eller nått sånt. Vad tror ni? Trop Panel heter den.

KL

Hur ofta behöver man byta säkerhetsväst? Har haft min underbara i säkert 7 år nu så känns som att de kanske börjar bli dax?
Har samma fråga om hjälm, haft i kanske 7 år också, aldrig ramlat på huvudet eller tappat den men materialet kanske föråldras?

var 5-6 år rekommenderar airowear, för "skummet" *(foam) för materialet inne i västen blir gammalt och skyddar inte lika bra längre.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
289
Senast: Emuliiaa
·
R
Hundträning Jag har insett att jag behöver skaffa mig något mer ordentligt till hundpromenader och -träning. Jag har i nuläget någon relativt billig...
Svar
10
· Visningar
587
Senast: Rumpnissen
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 904
Senast: Murray
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bilder från iPhone till Mac
  • Handdukar
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur