squarepants
Trådstartare
hur 'bestraffar' du din häst ifrån marken?
ryter du till, hötter åt den eller smäller till?
tex om den på stallgången står och viftar med benen, när du är ute och går drar iväg ovs.
och hur belönar du den när den gjort rätt/är lugn och snäll?
hur 'bestraffar' du den ifrån ryggen?
ryter, bankar till med skänklarna (
) eller andra metoder?
och hur belönar du den när den gjort rätt?
på marken så brukar jag ryta till, det är det jag tycker funkar bäst.
om den står och viftar med frambenen brukar jag stampa i marken och ryta till så den 'hajjar till' typ
och om den drar iväg så brukar ett snabbt ryck i grimmskaftet och ryt bli bäst.
belöningen är oftast ett "braaaaa!" med glad röst och klia lite på halsen eller bakom frambenen (he likes it
)
på ryggen blir och också rösten som används flitigt, på i belöning och bestraffningen.
ett ryt med mörkt bestämt tonfall.
belöning vid tex. en skänkelvikning blir oftast, som de flesta brukar använda har jag hört
, är liksom lätta i handen och uteblivet tryck med skänklarna och prata med glad röst.
och även kli på halsen.
/hanna
ryter du till, hötter åt den eller smäller till?
tex om den på stallgången står och viftar med benen, när du är ute och går drar iväg ovs.
och hur belönar du den när den gjort rätt/är lugn och snäll?
hur 'bestraffar' du den ifrån ryggen?
ryter, bankar till med skänklarna (
och hur belönar du den när den gjort rätt?
på marken så brukar jag ryta till, det är det jag tycker funkar bäst.
om den står och viftar med frambenen brukar jag stampa i marken och ryta till så den 'hajjar till' typ
och om den drar iväg så brukar ett snabbt ryck i grimmskaftet och ryt bli bäst.
belöningen är oftast ett "braaaaa!" med glad röst och klia lite på halsen eller bakom frambenen (he likes it
på ryggen blir och också rösten som används flitigt, på i belöning och bestraffningen.
ett ryt med mörkt bestämt tonfall.
belöning vid tex. en skänkelvikning blir oftast, som de flesta brukar använda har jag hört
och även kli på halsen.
/hanna