Benen tjock av leran?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Guggeflickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 089
G

Guggeflickan

Min dam var lite svullen i båda bakbenen i onsdags, så jag lindade på henne stallbandage.

Igår när jag o Stallägaren skulle ta av dem så var benen tjocka som två stockar! :crazy:
Kollade hennes ben sen på eftermiddagen och de var fortfarande likadana...

Jag stängslade om hennes hage igår också, stängslade bort all surlera och stängslade fram en stooor hage med lite gräs i.
Misstänker nämligen att det är leran som gör att hon svullnat upp ( har blivit så förra hösten också) så jag ska dit och kolla till henne idag också.

Hon har ju inte ont eller feber, men det säger ju sig självt att det inte är bra att benen svullnar sådär...

Kan det vara leran som gör att hon blivit så tjock i benen?
Hon har ju även gått och druckit stillastående sur-lervatten, (fastän hon haft färskt i tunnan hela tiden) kan det påverka?

Nån som har ett klokt ord om detta? :bow:

Sv: Benen tjock av leran?

Kanske lindan gjorde att benen svullnade? Vet hästar som varit tvungna att lindas pga skada och som svullnat av detta så man varit tvungen att lätta på lindan då och då.

Har aldrig hört att lera skulle ge svullna ben, men kan iofs tänka mig att om det är så att hon står i knähög lera (eller fått lera innanför lindan) så kanske det kan irritera huden som blir inflammerad och lite svullen. Men då borde inte benet varit svullet ovanför lindan, i sådana fall tror jag mer på att cirkulationen försämrats - pga lindan i sig eller att hon inte rör sig så mycket pga linda eller tjock lera.

Sv: Benen tjock av leran?

Tack för svaren, har dock kommit på vad det beror på :)

Jag hade ju använt arnika liniment 2 dagar innan och om det blir blött (som det blev av all lera) så får det blistereffekt.:crazy:

Det syndes idag när jag skulle titta till damen, svullnaden har gått ner lite, men hon är alldeles skorvig och öm i skinnet.
Så går det när man inte läser på :o

Liknande trådar

Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 225
Senast: Luleå
·
Hästvård Vad tror ni om detta? För ca tre veckor sedan märkte jag att min häst var motvillig till att trava och gallopera. När han travade så... 2 3
Svar
40
· Visningar
8 540
Senast: skuggi
·
Hästvård I slutet på juni fastnade min fullblodsvalack i eltråden och skar upp 2 rejäla sår precis vid "vinkeln" i hasen. Efter snart 8 veckors...
Svar
3
· Visningar
1 780
Senast: MalinM
·
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 382
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka