Benet bara gick av

Sv: Benet bara gick av

Vad tråkigt, från mitt bolag kan man ta från livförsäkringsbeloppet om man vill obducera.

Djur är helt otroliga när det gäller smärta, skulle vi människor tåla lika mycket som djur gör skulle det inte behövas läkemedel som panodil!

Vad tråkigt, från mitt bolag kan man ta från livförsäkringsbeloppet om man vill obducera.

Djur är helt otroliga när det gäller smärta, skulle vi människor tåla lika mycket som djur gör skulle det inte behövas läkemedel som panodil!

instämmer!:bow:

*kl*
Är stallägaren och var också med både igår när hon fick somna in (även om jag gick iväg just de minuterna då hon fick sprutorna, all heder åt Tigerfisken som hade nerver nog att stå kvar och hålla i henne) och idag på morgonen då de hämtade henne. Har haft en fruktansvärd natt när jag vetat att hon legat ute i vår paddock.

Jag hoppas att hästens ägare snart mår bättre. Och som det skrivits tidigare i tråden så var hästen mycket tapper ända in i det sista. hon försökte även gå på sitt brutna ben.

Otroligt sorgligt och kämpigt för alla inblandade.

och idag på morgonen då de hämtade henne. Har haft en fruktansvärd natt när jag vetat att hon legat ute i vår paddock.

.

tänkte, är det när vet avlivar som dom oftast inte blir hämtade på en gång?

min pålle både avlivade dom o tog med på en gång i söndags.. vilket jag tyckte var otroligt skönt!
förstår att det måste vara hemskt o veta att dom ligger där ute....

De hade ingen möjlighet att hämta henne förrän idag på morgonen. Men de kom redan klockan 6. Fast det kändes inte som att det var hon längre när de hämtade henne idag. Det var bara en kropp, allt som gjorde henne till den hon var fanns inte kvar utan var någon annanstans.

De hade ingen möjlighet att hämta henne förrän idag på morgonen. Men de kom redan klockan 6. Fast det kändes inte som att det var hon längre när de hämtade henne idag. Det var bara en kropp, allt som gjorde henne till den hon var fanns inte kvar utan var någon annanstans.

jag tror stenhårt på att själen lämnar kroppen i samma stund ngn dör.. det hjälpte allafall mej när Plutten avlivades...

usch, jag känner verkligen för hästens ägare.. stackars stackars tjej,, :(

jag tror stenhårt på att själen lämnar kroppen i samma stund ngn dör.. det hjälpte allafall mej när Plutten avlivades...

det är jag också helt övertygad om att den gör... den lämnade iaf min medryttarhäst innan hon ens hade nuddatmarken...
håller med om att det känndes lättare... det var lixom inte ens älskling som dog, hon var redan låååångt bort på gröna ängarna!

Samma hände med min gammla tränares häst under en uppvisning. Svängde lite snävt och så small det bara. Benet gick rakt av.

Det är för jäkligt att sånt ska få hända. :(

Usch vad hemskt!
Tröstkramar till er!

Jag har faktiskt en kompis som varit med om samma sak, hon var ute och gick med sin häst och helt plötsligt gick benet av! :eek: Det är så ofattbart och hemskt!

Men gud va hemsk och mkt märkligt !:cry:

Det är inte märkligt alls.
När en häst blir "nödslaktad" av t ex Svensk Lantbrukstjänst som är de vanligaste att man anlitar för att ta hand om döda djur. Så är det klart att de tar med sig hästen på en gång. Men efter som de utför just "nödslakt" så är levande djur som ska avlivas prioriterade före redan döda djur som bara ska hämtas.
Så att en redan död häst ligger över natten är nästa istället ganska snabbt hämtat. Har varit med om att djur legat i par dagar innan hämtning. men visst om de ligger synligt t ex vid en väg så klart att man får en del påpekande. Eller som med kamelen i Blekinge i somras som fick polisen att rycka ut i väntan på hämtning.

*kl*
Är stallägaren och var också med både igår när hon fick somna in (även om jag gick iväg just de minuterna då hon fick sprutorna, all heder åt Tigerfisken som hade nerver nog att stå kvar och hålla i henne) och idag på morgonen då de hämtade henne. Har haft en fruktansvärd natt när jag vetat att hon legat ute i vår paddock.

Det var ju ändå tur att du var där oxå även om du gick iväg en liten stund, kändes framförallt skönt i morse när bilen kom för så där på morgonen efter att inte sovit många timmar och efter att chocken släppt var det inte långt till tårarna. Känns ju alltid lättare när man är två.
Tänker mycket på hästens ägare och hoppas hon mår bättre snart.

tänkte, är det när vet avlivar som dom oftast inte blir hämtade på en gång?

min pålle både avlivade dom o tog med på en gång i söndags.. vilket jag tyckte var otroligt skönt!
förstår att det måste vara hemskt o veta att dom ligger där ute....

Det var ju värst för LitenIsa som bor där ute och dessutom var det ju fullmåne så hon syntes ju väldigt tydligt från fönstret om man tittde ut.
Men som det sägs i tråden, hennes själ var redan någon annanstans, jag såg in i hennes ögon ända tills hon dog och det syntes så tydligt när själen lämnade kroppen.
Alla saknar vi henne, hon var en så klok och smart liten häst och har lämnat ett stort hål fastän hon bara fick vara hos oss en så kort tid.

jag höll faktikst själv i min häst då dom "bultade" honom.... jag är väldigt glad för det... fast alla är vi ju olika...

Jag gjorde också det när vi tog bort vår gamla, 30 år, blev hon. Jag tyckte att det var jag skyldig henne, men vi är alla olika.

Min man fixade inte detta, han köpte henne som föl, och vi har många avkommer efter henne. Och vilka historier vi har med hennes bravader, oj oj oj.:rofl: :(

Det är snart dags för hennes förstfödda som nu är 27 år, hon var såååå mammig. Lydde henne blint. Saknade henne en bra stund efter.

Hon vägrade lämna henne när vi fick ta bort hennes mamma. Hon fick stå vid ett träd. Men hon var lugn.

Jag gjorde också det när vi tog bort vår gamla, 30 år, blev hon. Jag tyckte att det var jag skyldig henne, men vi är alla olika.

Jag tycker att det viktigaste är att hästen har någon hos sig som den känner sig trygg med. Att lämna över till en helt främmande människa denna sista stund skulle kännas som ett stort svek. Men att ha en matte som för tillfället är svårt chockad till att hålla i känns inte heller som det bästa om det finns andra alternativ. Om man ska hålla själv och känner sig väldigt ledsen och upprörd så blir ju hästen bara orolig men om man är lugn och har accepterat att slutet har kommit så vill man ju gärna vara med sin vän hela vägen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Fågelobservationer
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka