Benlindor i neopren

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 040
S

Sweet

Är de bra?
Ska man ha pad under?
Var kan man köpa neoprenlindor?

Sv: Benlindor i neopren

hmmm har aldrig sett eller hört om såna...

Jodå, det finns benlindor i neopren. Verkar himla smart, lätt att hålla rena och borde ge ett bra skydd mot slag och ge ett bra stöd + värme.

Det var ju det jag frågade!

Vet att de finns men inte vart man kan köpa dem.

Paddar i neopren har jag, men lindor i neopren har jag aldrig hört, skulle gissa att man måste ha paddar under, neoprenen är ju rätt så "hård" mao, risk för ojämt tryck..

Oavsett, tycker alltid man ska ha paddar..

Hittade neoprenebandage av märket Pfiff i Körvalls internetbutik!

INFO

hehe de verkar ju ganska smart :p men blir det inte lite "klumpigt" tro??

Eskadron har sådana, vet ej om de finns i sverige har köpt mina i Danmark. Har förmig att de var rätt dyra 200 dkr paret.
Helt suveräna, man behöver inte något inunder. men du måste vara mycket duktig på att linda jämt och rätt hårt, annars glider de.

//GW

Åh de måste ju vara suveräna! Ger nog bra stötdämpning! Hade aldrig hört talas om dessa innan! Bara neopren bandageunderlägg... :)

Tycker också att de verkar vara bra!

Jag rider ju mycket i naturen och då kan ju vanliga lindor vara jobbigt då de lätt kan fastna och de suger åt sig vatten och blir smutsiga. Neoprene suger ju inte upp vatten, borde ju inte fastna lika lätt i buskar och sånt, borde vara lättare att hålla rena (bara att skölja i vatten som man gör med neoprenebenskydd) och ge ett bra skydd för slag från hovar och annat yttre våld av tex grenar ute i skogen. Borde ju ge en del värme också och det är väl ingen nackdel.

Rätt dyra verkar de ju vara men de håller säkert längre än vanliga lindor.

Neprenlinorna håller inte för tuffa tag på terrängbana eller i skogen.
Fastnar du så går de av. De är suveräna till markarbete, hoppning och vid användning inom trav och gallopp, på släta underlag

// GW

Sweet skrev:
Tycker också att de verkar vara bra!

Jag rider ju mycket i naturen och då kan ju vanliga lindor vara jobbigt då de lätt kan fastna och de suger åt sig vatten och blir smutsiga. Neoprene suger ju inte upp vatten, borde ju inte fastna lika lätt i buskar och sånt, borde vara lättare att hålla rena (bara att skölja i vatten som man gör med neoprenebenskydd) och ge ett bra skydd för slag från hovar och annat yttre våld av tex grenar ute i skogen. Borde ju ge en del värme också och det är väl ingen nackdel.

Rätt dyra verkar de ju vara men de håller säkert längre än vanliga lindor.

varför inte istället ett par ordentliga benskydd? Lindor är ju som sagt lite halv ruskigt att ha i skogen då de lätt fastnar... för att inte tala om allt besvär med att stå och linda av och på hela tiden.

Bensydd med bra stöd har du från tex Event, kardborre knäppning samt skydd med insida i neoprene som gör att skyddet formar sig efter hästen. Det är skydden som går ner över kotan. Använder dessa sedan åratal tillbaks, de håller för allt, bara man är noga med att skölja eller borsta av dem efter ridtur. De ligger på runt 375-400 kr/paret, men det är det värt, för de håller i regn och rusk en lång tid innan de blir utslitna...'
(H***s har en liknande version men avav lägre kvalitet, men å andra sidan är priset även lägre så kan jämna ut sig.)

KL

Väcker upp denna tråden och undrar om ni vet ifall det finns någon grossist som har neoprenelindor i sitt sortiment idag?

Obs! Länka inte till butik då det inte är tillåtet.

KL

Väcker upp denna tråden och undrar om ni vet ifall det finns någon grossist som har neoprenelindor i sitt sortiment idag?

Obs! Länka inte till butik då det inte är tillåtet.

Jag köpte 2 par svarta på Falsterbo i somras, i en dansk butik med en massa, enligt mig, hemska frger på damasker å boots. KOmmer inte ihåg va det heter men jag vet jag gick rakt förbi affären första gången då jag bara såg de där hemska sakerna sticka i ögonen :angel: Men nästa gång såg jag dem...haha, inte mycket till hjälp... Vet att någon svensk oxå ska ha dem men bara i vitt. Har letat men kan inte hitta dem igen :(

Men det finns. De som jag köpte av hade dem i svart å några glittriga färger som matchade sååååååå fint ( :grin: ) med de glittriga bootsen...om det hjälper...

Sorry att jag inte vet mer. Har kollat igenom förra årets falsterboutställare men det hjälpte inte min hjärna alls.

alltså... jag har inte sett ngra men konceptet verkar vansinnigt.

det viktiga med lindor är ju att det är ett jämnt tryck där man lindar. därav padd behövligheten under, ens med vanliga lindor!
ett par neoprene fodrade lindor borde vara som bäddat för både skarpa, grava skarvar och ojämnt tryck. förstår inte syftet!

Tja... fast det som är skillanden på neopren å vanliga lindor är att man inte behöver dra åt för att de ska sitta uppe. Självklart är det bäst med underlägg men de funkar faktiskt i mitt tycke väldigt bra utan med. De har elasticitet så man kan dra åt, vilket kankse gör att visa gör det men det gör ju tyvärr många med fleece också, men annars är det ju så bra för de klistrar i varandras kanter utan att slita i håret å utan att man behöver använda elasticiteten. De sitter på plats utan att glida oavsett hur blöt hästen blir. De suger heller inte åt sig om man rider i snö eller blött så det håller sig på plats bättre då med. Sen ska de ju vara bättre om hästen stryker sig än vanliga lindor. Jag använder mina med å utan paddar i olika syften.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 466
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 108
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka