Benlindor i neopren

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 040
Sv: Benlindor i neopren

för mig är huruvida de sitter fast och inte åker ner helt orelevant då det är tryckfördelningen jag är rädd om. skulle aldrig äventyra hästbenet genom skarvar och olika tryck på olika punkter, vilket det blir utan paddar och ju tjockare lindor utan paddar man använder sig av. varje skarv blir ju en tryckpunkt.

har i övrigt aldrig ngnsin varit med om att vanliga lindor åker ner, då har man lindat fel helt enkelt.

KL
Vi fick några sådana lindor av förra stallägaren, helt omöjliga att använda, dessutom så är de värdelösa så de används inte alls hos oss. För sladdriga och för smala var våra.

Jag är kass på de tekniska termerna kring lidning, gör bara som jag blivit lärd av mina läromästare :) men vet ingetligen exakt varför- Kan du inte förklara vad du menar? Jag förstår ju att en linda måste ha ett jämt tryck men vaddå i skarvarna? Man lindar ju hela tiden omlott, påverkar det ändå? Även med padd? Vad använder du mest för lindor å paddar?

Klart det påverkar. Prova att linda ena armen med en linda utan padd och ena armen med en linda + padd. Sedan har du det en längre stund och lindar av och kollar skillnaden på tryckmärkena det blir. Sedan tänker du bort det naturliga polstringen vi människor har i form av muskler och fett, så kan du tänka dig hur det inverkar på ett hästben...

Ja det är klart det påverkar! Utan padd har du inget som distribuerar och jämnar ut trycket, varje varv du lindar omlott får ju mer och mer skarvar, och dessa skarvar påverkar trycket mycket mer än om det ligger en padd under.

det är ju därför den gyllene regeln är att ALLTID alltid paddar under lindor. Vad än försäljarna försöker lura i en. Kom ju tex lindor med fleece på insida och elastiskt sista biten för flera år sen, med marknadsföringen att "inga paddar behövs". Bullshit!

som tidigare svarande redan varit inne på så är ju hästbenet otroligt känsligt för ojämt tryck pga att det går vitala senor och ligament som inte skyddas av ngt alls, längsmed hela hästbenet där man lindar. Risken för feltryck, blödningar och senskador är därmed markanta utan ordentlig tryckfördelning och ovanpå det, miniuiös lindning med jämnt tryck och jämn fördelning.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 466
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 108
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka