Benlindor + paddar.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Love_Maya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 212
L

Love_Maya

Hej!

Den här tråden kanske inte passar här men då får ni väl flytta den ;)
Jag tycker det är svårt att sätta på bandageunderlägg under benlindorna eftersom dem bara glider iväg & sådär. Jag är inte van eftersom jag använt sånna där benlindor med fleece & något annat som inte "skadar" hästen, så man inte behöver använda bandageunderlägg. Men nu ska jag lära mig! :bow: :D hihi! Kan man sätta något gummiband runt bandageunderläggen tills man lärt sig? Eller hela tiden kanske? :) Tips?

Kram.!

Sv: Benlindor + paddar.

Alltså, när du ska linda så dra padden hårt runt benet och med yttersta fliken bakåt, håll spänt med ena handen och lägg lindan på mitten med andra handen. Sedan drar du ett-1 ½ varv med lindan så det sitter fast och sedan kan du korrigera om något glidit, därefter fortsätter du linda ner mot kotan och upp mot knäet för att sedan avsluta på mitten. Hemligheten är att dra åt padden mycket hårt så att den är slät och sitter stabilt. Är den för lös då veckar den sig och alltihopa börjar glida när man drar åt med lindan om den.

Jag hade också problem men det i börgan men jag ´kan ge dig några tips.
* Titta på nån annan som lindar men padd det lär man sig mkt av.
* Dra åt padden hår så att den blir slät innan du börjar linda.
* Köp Eskvadron paddar med "kanaler" dom formar sig superbra ! :love: (men dom e ganska dyra men det är det värt !)

Håller med föregående talare: Eskadronpaddarna är HELT suveräna; går nästan inte att lina fel... Rekommenderas varmt till ovana "lindare"... :D

Avsluta på mitten?! Det blir ju inte snyggt, avsluta längst upp är ju bättre. Blir mer jämnt då också.

Jag har lindat mycket med paddar och tycker att du har fått bra tips av föregående talare. Men jag vill komma med ett litet tips ändå..

Jag har av lathetsskäl slutat med paddar, har istället klippt av ett tjock fleecebandage (typ stallbandage) på mitten. Sen kan man fästa det i änden på den elastiska lindan. Om du då lindar med fleeceänden först och ser till att det blir riktigt slätt så övergår den sen i den elastiska lindan - så slipper du ha paddar!

Måste dock ha minst 2 "lager" med fleecelindan lindat innan du går på med den elastiska för att det ska bli samma tjocklek som en padd.

Vet egentligen inte om det är ett fullgott alternativ till en riktigt bra padd, men det funkar på mina hästar iallafall.

Tack ni alla för tipsen :D Ska försöka linda lite imorgon. Min pålle vilar ju just nu för att hon är underviktig, men då har jag ju mer tid att linda ^^ Kommer väl ta 1 timme att linda alla 4 första gången :rofl: haha! Sånna där esk***-paddar (? Vet ej hur det stavas) låter bra. Kanske kan köpa det när man har lite pengar :bow:

Kram!

Mli skrev:
Jag har av lathetsskäl slutat med paddar, har istället klippt av ett tjock fleecebandage (typ stallbandage) på mitten. Sen kan man fästa det i änden på den elastiska lindan. Om du då lindar med fleeceänden först och ser till att det blir riktigt slätt så övergår den sen i den elastiska lindan - så slipper du ha paddar!

Måste dock ha minst 2 "lager" med fleecelindan lindat innan du går på med den elastiska för att det ska bli samma tjocklek som en padd.

Vet egentligen inte om det är ett fullgott alternativ till en riktigt bra padd, men det funkar på mina hästar iallafall.

Nix det är inte ett fullgott alternativ.
syftet med padd under är ju att skapa ett JÄMNT tryck dvs avlasta lindan när den sen kommer på. för varje varv du rullar med fleecen, så blir det skarvar och aldrig ett jämnt tryck. därför är de nya trendiga combo lindorna med först fleece och sen elastisk bara ögongodis och försäljnings knep de också. Padd SKA det vara under en linda om den över huvud taget ska göra ngt gott.

Hej igen! Jag har provat att linda nu men paddarna är för långa för Mayas ben :'( Om jag ska ha dem måste dem sitta jättelångt ner eller jättelångt upp & det ser jättefult ut! Jag kan ju inte lämna tillbax dem heller, kan man sy in dem eller nåt? :) Puss

Du har fått bra tips men jag vill lägga till ett till! Padden ska sitta slätt och därmed ganska hårt, sen ska du ha yttre skarven på padden på utsidan av benet. Då kan du lägga startänden på lindan under paddänden och på så sätt låsa både padden och lindan lite extra!! (Hoppas du fattar hur jag menar...:crazy: )

Den som söker hon finner!! Gjorde en sökning på Google och hittar en sida som förklarar vad jag menar..
http://www.aloephenomena.se/linda.htm
Bild på hur jag menar med att låsa padden och lindan:
lindahastensben.jpg

Okej, jag fattar :D Men dem är för långa & jag har provat dem så dem är håriga & kan inte lämna tillbax dem.. Hur ska jag göra? Kan man klippa av dem & bara sy lite? För det behöver ju inte vara snyggt eftersom man ändå inte ser dem. Om jag gör det väldigt noggrant så att dem blir helt raka då. :)

Beroende på hur paddarna ser ut så borde det väl gå bra att klippa av dem!? Ev. får du sy lite längs kanten så att de inte repar upp sig mer, det beror ju på vad det är för sorts padd du har. Jag har aldrig behövt göra det, så jag vet inte, men det borde väl funka!? Och som du skriver så syns ju ändå inte paddarna sen!

Okej :D Jag ska försöka. Hur långa ska paddarna vara till dressyr? Hur långt ska man linda asså? Någon bild kanske :P hihi

Det kan nog någon annan svara bättre på.. Bilderna jag lagt in visar ett arbetsbandage, det borde väl inte skilja sig så mycket beroende på vad det ska arbetas med?? Ibland lindar jag lite längre ner också, eftersom min häst gärna trampar på sig både här och där, (om jag lindar och inte använder andra benskydd alltså..). Men det är svårare att få det att sitta bra om du lindar ner runt kotan, och bevhös nog inte heller om du bara ska linda för att ge stöd eller för att det är snyggt.;) Träning ger färdighet!!! Lycka till!!

Okej, ska klippa av dem & sy dem sen lindar jag som på bilden ungefär. :D

Köp lindor som är fleece första biten sen resten elastiska, alltså inbyggda paddar. Då behöver man inte hålla reda på fler saker samtidigt :smirk: vet inte om det är lika bra som pad men jag tycker det är okej.

jag lindar aldrig ben nuförtiden men av vad jag har lärt mig så ska man alltid ha padd, oavsett om det är elastiska lindor eller i fleece. sen skulle man linda ungefär halva kotan upp till precis under carpus, framknä eller vad man nu kallar det, och att lindan ska avslutas på mitten på yttersidan och peka bakåt. men man lindar väl efter tycke och smak antar jag.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 837
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 028
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II