Benlindor?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare _SunFloWer_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 155
S

_SunFloWer_

När jag rider dressyr på min arab använder jag inte benlindor. Men eftersom förförra ägarna (förra red henne inte så mkt) använde benlindor varje gång hon red så undrar jag om det kanske är bra om jag använder det nu också? Jag har inte märkt något negativt med att inte använda benlindor men eftersom jag aldrig har prövat att ha det så vet jag inte om det blir bättre? :confused:

Sv: Benlindor?

pröva du om du vill, men jag tror inte att det gör ngn skillnad. om hästen går bra nu, varför ha lindor? om du är rädd att den ska slå/stryka sig tycker jag att du ska satsa på benskydd istället.

lindor är opraktiskt och används mest av fåfänga dressyrsnobbar :devil:

finns ju faktiskt fler anledningar... men det är ju ventilerat så många gånger här att et är onödigt att ta upp igen....

jag använder benlindor när jag rider på hårt underlag och i snö för att den inte ska fastna i killens hovskägg..även vid uppvisning (snyggt enligt mig)

även vid dressyr när jag tränar galopp fannningar å annat=)

Angående PrinceFairs resonemang så kan ju det stämma ganska bra... men anledningen är ju den att hoppryttare åå andra utridningsryttare inte tänker lika mycket på hästens kroppar, hur mycket vikt på frambenen mm.. En arab som i detta fall va exempel har oftast problem med framkotorna.. de trampar ofta igenom djupt och är oftast svåra att få i kort samlad galoppp om man verkligen inte är kunnig.. dessutom bygger dom oftast felmuskler också.
Där är en anledning till att linda.... på väg mot målet kan det vara bra att linda... innan man har nått fram dit så kan det behövas stöd.. självklart finns det andra raser och hästar som har såna problem.... luddigt skrivet de här...:)

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 597
Senast: Mirtai
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
148
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur