Zaida

Trådstartare
jag har några frågor när det gäller benlindor:

är det bra att linda hästens ben om den är behov av stöd?
kan man linda för hårt (nu fattar juh jag oxå att man inte ska dra åt allt vad man har....)?
är det inte bra att ha hästen lindad när man hoppar?
måste man ha paddar under lindorna om dom är av fleece??

nu har ni minsann fått lite att bita i :)

kram sofie

Sv: benlindor

Jag är också lite undrande...
Meen fleece-benlindor vet jag man kan ha utan padd.
Och man määrker ju när amn linder lagom hårt.
Med fleece lindor är det nog inte en så stor fara ,
Det är väl dom elastiska man ska vara försiktig med.

Det jag undrar angående det här, Är vilka olika paddar det finns ?
Hur dom används ?
Vilka är bäst att ha när man rider ?:angel:

Och används fleece & elastiska till olika saker ?

Hmm... ?? Undrande !

jag har fleece lindor utan paddar på min hästs bakben eftersom att han behöver stöd bak..har hört att man ska ha plats med ca 2 fingrar för att blodcirkulationen ska funka bäst..lindor vid hoppning vet ja inte men jag har haft det å ingen tränare har sagt till mej..

Något stöd att tala om bilr det inte av fleecelindor, och absolut inte utan padd. Har man fleecelindor utan padd är det endast för syns skull enligt mig.
De elastiska ger ett visst stöd, dock skall dessa _alltid_ användas med paddar under.
Visst kan man hoppträna med lindor men de ger inte alls samma skydd som ett par senskydd, och är det skyddandet man är ute efter så är väl vanliga benskydd att rekommendera framför lindor - oavsett sort.
Klart att du kan linda för hårt. Däremot elimineras risken med användning av paddar under, då dessa till viss del fördelar trycket som blir.

~Cos~ skrev:
har hört att man ska ha plats med ca 2 fingrar för att blodcirkulationen ska funka bäst..

Åker inte dina lindor väldigt, väldigt långt ner om du har två fingrars mellanrum? :crazy:

jag lindar gärna alla fyra ben även fast att det kanske inte behövs, men det är väl lugnt??? jag menar hästan kan väl inte ta skada av det?

tack för svaren, men alla mina frågor har inte blivit besvarade.....:smirk:

kram sofie

okej, för det jag är ute efter är stöd så då menar du att jag ska ha paddar under för att få stöd????

paddarnas öppning ska man ha bakåt....correct?

mvh sofie

Ynthe skrev:
Åker inte dina lindor väldigt, väldigt långt ner om du har två fingrars mellanrum? :crazy:

jo lite grann..därför sätter ja dom hårdare men som ja sa så är dt vad ja har hört..

Zaida skrev:
jag har några frågor när det gäller benlindor:

1) är det bra att linda hästens ben om den är behov av stöd?
2) kan man linda för hårt (nu fattar juh jag oxå att man inte ska dra åt allt vad man har....)?
3) är det inte bra att ha hästen lindad när man hoppar?
4) måste man ha paddar under lindorna om dom är av fleece??

nu har ni minsann fått lite att bita i :)

kram sofie

1) ja, iallfall vad jag har fått lära mig!
2) Ja, det kan man.
3) Det är väl att föredra att man har skydd när man hoppar(MIN åsikt!) Lindorna kan ju även lossna(gäller även när man rider dressyr!!!)Och lossnar dom te.x i landningen i hästen/ponnyn fasnar så kan jag tänka mig att dom utan större problem kan bryta benen!!
4) Nej, men om jag har fattat rätt så ger elastiska lindor mer stöd än fleece(om det var att få så mkt stöd som möjligt som du ville!!)
Jag föredrar sk Fleece/Elastiska lindor då man inte behöver padd(jag hatar att linda med padd, och är mkt dålig på det) men ändå får typ samma stöd som man får av elastiska lindor!

Detta är mina åsikter som jag inte kräver att andra ska dela med mig!!

Både linda och padd ska gå bakåt.

Det förhållandevis lilla stöd som lindor generellt sett ger, nyttjar du bäst med paddar under, ja.

tack för svaren!

jag undrar bara, när du skrev att du föredra fleece/elastiska lindor är det då precis som det låter ?:)

fleece lindor som är elastiska är det då speciella fleece lindor?

jag har sett att på hööks har dom benskydd equi-guard. "benskydd i kevlar som ger bra skydd stöd åt senor, ben och kota"

är det kanske bättre att köpa sånna?

jävligt dyra är dom dock 569 kr för två

Då syftas det nog på sådana, d v s med hälften fleece och hälften elastik.
1834.jpg

(det marinblåa är fleece och det vita är elastiskt)

Har ingen erfarenhet personligen av Kevlarskydden.
För mig duger det med vanliga billiga strykkappor med bra passform.

Paddarna skyddar ju främst mot skav, när man använder elastiska lindor eller bomullslindor av grövre kvalitet. Tryckutjämningen är marginell skulle jag vilja påstå. (Jämför med lindor på människa - hur många stödlindar en vrickad handled med pad?) Paddar kan också användas för att ge en högre värme vid stallbandage, eller ge stötdämpning (t.ex. vid transportbandage).

Att fleecelindorna ger mindre stöd har jag hört förr, men är inte helt övertygad för det. Principen är ju densamma och man drar lindorna så de ger samma effekt som de elastiska. Min favorit när det gäller stödlinding för ridning är de gamla hederliga bommullslindorna, men det är enbart för att jag känner mig trygg med dem.

Min häst har alltid lindor fram när hon hoppar för att ge stöd åt senorna (hon har haft en del skador). Detta efter diskussion med min veterinär som ansåg att OM benskydd över huvud taget skulle behövas vore det väl i så fall lindor. Senskydd ger inget stöd alls (dock skyddar det mot slag). Detsamma gäller strykkappor. Lindorna ger ju även de ett visst skydd mot slag (bättre skydd med padd). Argument mot lindor vid hoppning är väl som någon skrev att de kan gå upp, eller att de även kan ha effekten att hästen inte känner lika tydligt när de slår i en bom.

tror du då att min häst får stöd av att jag lindar med fleece....lite stöd ger det väl :D

Jag hoppar nästan aldrig utan rider mest ut och dressyr, om jag hoppar så använder jag neopren skydd som går ner över kotan..

Använder lindor ibland under dressyrpass eller om jag rider ut på vägar/stigar där jag vet det inte är så mycket som lindorna kan fastna i etc. Vet att det är meningen att de säkert tål en och en annan gren ovh buske, men onödigt att chansa. :p
Tycker att lindor ger bra stöd!

Använder helst lindor som är 50/50, alltså t ex fleece/acryl eller liknande- men ALLTID med pad under ändå. Inbillar mig att de lindorna ligger bäst mot padden och mindre risk att de glider..
Tycker dessutom det är mindre risk att linda för hårt om ena halvan är elastisk och andra inte!:idea:

__MercI__ skrev:
Jag är också lite undrande...
Meen fleece-benlindor vet jag man kan ha utan padd.
Och man määrker ju när amn linder lagom hårt.
Med fleece lindor är det nog inte en så stor fara ,
Det är väl dom elastiska man ska vara försiktig med.

Det jag undrar angående det här, Är vilka olika paddar det finns ?
Hur dom används ?
Vilka är bäst att ha när man rider ?:angel:

Och används fleece & elastiska till olika saker ?

Hmm... ?? Undrande !
Någon som vet något om paddar ??!!

/Tack för svar på förhand:p

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
731
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 762
Senast: 13579vas
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 984
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka