Sv: benlindor

" If it needs support from some flimsy fabric on the outside, the horse is desperately lame and needs operation. "

klipper in från en av Sveriges bästa sidor om hästar. Hoppas ni kan engelska för det är så bra skrivet att man får rysningar.

" But, to be honest, most dressage riders don't use polo wraps to protect the leg from the other legs. They usually use them to support the leg that is heavily loaded. Now, what is it that is being protected, here? Well some say it is the tendons at the back of the leg. The wraps are supposed to keep them in place and support their position. The thought might be nice, but it does not work that way. The tendons are kept in place by strong sheaths of ligament and other tissue. This is doing all the work. If it needs support from some flimsy fabric on the outside, the horse is desperately lame and needs operation. Think about it - horses land from 5 feet obstacles, usually on one leading leg. Imagine the impact of the entire warmblood horse plus the rider's weight. The tendons take this, and the sheaths keep them im place. As the horse lands and loads the legs like this several times a week, the tendons and sheaths are reinforced becoming stronger and stronger. If a horse can withstand this, what extra can relatively loosely wrapped fabric do to aid it? The answer is - Nothing.

bifogar bild från hemsidan http://www.sustainabledressage.net/tack/other_equipment/stress_on_fetlock.jpg

och hemsidan såklart : http://www.sustainabledressage.net/tack/other_equipment.php

Jag håller med om allt som står där för övrigt.
Jag använder själv lindor som skydd eller för att det ska vara snyggt.

Min häst har haft belastningshälta båda kotor fram pga en knäskada HB. Min veterinär har rekommenderat mig att alltid linda frambenen. Har den veterinären helt fel då? Syftet har varit stöd, inte värme!

Nu använder jag Dressyrskydd VEREDUS piaff.

http://www.hastbiten.se/shop/webshop.asp

Smidiga dressyrskydd i "aero"neoprene som andas. Fästs med breda förstärkta kardborrband vilka fästs dubbelt under kotan. Skydden ger maximalt stöd för ligament och senor. Kan användas med eller utan bandage.

Min häst är i princip alltid lindad bak när vi hoppar. Fleecelindor utan paddar, och som är säkrade med tejp. Har aldrig glidit eller gått upp.

Jag kan inte svara på om din vet har fel, min vet rekommenderade mig att linda min senskadade häst med. Enligt mig är det dumheter. Jag tror att min vet sa det bara rakt ut, utan att tänka på hur en tygremsa ska hindra min häst från att få ont igen. Rent logiskt är det omöjligt att stellinda en sena på en häst, eftersom du då lindar sönder benet.

Vi människor har muskler på våra ben o armar, hästar har inga muskler, de har senor. Enda stället på vår kropp som är jämförbart är väl på smala människr, längst ner innan foten börjar, där hälsenan är synlig. Testa att linda där så hårt att du inte kan stå på en tröskel utan att sänka hälen. Betänk då att ett hästben har en kraft neråt på upp mot 3000 kilo i ett nedsprång, Lindan kanske inte går sönder, men senan gör nog av trycket du använt för att linda så hårt att senan inte sträcks ut.

Neoprenskydd, hela, de kan nog ha en lite större effekt på genomtramp. Jag har neoprenskydd numera bak på min häst, för broddskydd, men tycker de verkar ge mycket stöd, om än elastiskt.

Har för mig att senor och leder byggs upp under hästens första levnadsår, har man inte hoppat, och travat på hård och mjuk mark då, då har hästen mindre chans att klara påfrestningar när den blir medelålders och ska hoppa mycket eller gå mycket hög dressyr.

Så för att undvika senskador, värm upp mycket, kanske ha en linda på vär värme och skydd mot slag, använd hästen på de underlag den är van vid. jag undrar om veterinären håller med mig?

Zaida skrev:
är det inte bra att ha hästen lindad när man hoppar?

nä för det ska vara öppet där framme så att hästen känner att dom slår i med benen ( om dom gör det );)

Än en gång...
När vi nu pratar om benlindor, borde väl någon kunna förklara vad för olika paddar man kan ha under?
Vad det används till??... o s v...

* Snälla * Är i behov AV hjälp !!!:confused:

Det finns kanalsydda, gummiunderlägg, ull underlägg (favvisar) skumgummi, bomullsunderlägg, back on track osv. Man får känna sig fram o prova. Jag har skumgummi och ullpaddar, de tycker jag är bra.

Gillar inte de kanalsydda, tycker de är för tunna oftast, vill ha mycket padd :)

Ja just det...
Back on Track ?!....
Det är väl något speciellt..
För när jag skulle använda det på Ridskolan var det någon som sa-
Att hästen måste vara tränad för det !!....:smirk:
(någonting sånt!)¨

Som att det skulle vara farligt..:confused:

Hmm?!
Det kanske DU vet !? :idea:

Öh.. Tränad? Neeeh... Back on track har väl ett värmereflekterande material i sig. Behöver man väl inte vara specialtränad för. Möjligen söndertränad, så att den verkligen behövs??? ;)

Jag lindar min häst när vi tränar dressyr, då lindar jag endast för att skydda benen mot slag och strykningar. Lindar oftast med tunna fleecelindor med padd under.

Lindar även min häst på natten, för att ge stöd och värme (hon blir lätt tjock och lite gallig i benen när hon står still)
Använder då tjocka fleecelindor och paddar med värmande effekt.

När vi hoppar använder jag alltid senskydd, dem som är hårda på baksidan och skyddar senan. Anser inte att lindor ger ett tillräckligt skydd om hästen tex. fastnar i en bom.

Okeej. Alltså inte farligt ?!
Meen...
Används det till något speciellt ?
Funkar det bra till vanlig ridning ? :D :o :p

haha, va? Du sa ju att de skulle vara öppna fram för att hästen skulle kunna känna. Den känner ett islag även med hela skydd. Vem har pratat om bestämmelser?

min e lindad när jag rider fleece lindor med flecce/teddypadd under..
Lindorna har jag för att öka värmen-ökad blodgenomströmning samt skydda mot ev strykningar...

Hur lindor skulle kunna ge stöd har jag fortafrande inte lyckats luska ut...

Lindor som är elastiska på längden/snedden måste du ha padd under och hålla ett jämte "tryck" i när du lindar.

Flecelindor och lindor som är elastiska på bredden kan man ha utan paddar under.

Vad som gäller samma för alla är att linda jämnhårt över hela benet och sen när du är klar kollar du om du får in 2 fingrar både uppe och nere. Då sitter det som det ska vid ridning. Om inte linda av och börja om. Med träning så får du snart in det hur hårt/löst du behöver linda.

Jag ställer min fråga en gång till !
Back on Track !?....

1. Kán man använda det på alla hästar ?

2.Vad används det till ? (ridning) ?

3.Med vilka lindor ?

Tigertofflan skrev:
haha, va? Du sa ju att de skulle vara öppna fram för att hästen skulle kunna känna. Den känner ett islag även med hela skydd. Vem har pratat om bestämmelser?

tyvärr gjorde jag det..

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
731
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 762
Senast: 13579vas
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 984
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd
  • Slår med huvud i ena varvet
Tillbaka