Benlindor..?

Sv: Benlindor..?

jag börjar under framknät och lindar ner och sen upp och går en liten bit upp på knät.
bak börjar jag högt upp och lindar ner och sen upp.

tvättar i maskinen.

har inte padd när jag har flecce lindor.
 
Sv: Benlindor..?

Kan vara på sin plats att vara tråkig tant och påpeka att det är jätteviktigt att lära sig linda korrekt, det är annars överhängande risk att lindandet gör mer skada än nytta. Det är en svår konst som man måste behärska för att lindan inte ska halka om den t ex blir blöt.

Ojämnheter i padden kan skada benet, ojämt tryck vid lindningen, ojämn dragning - allt kan verka till att ge skador både på hud (bränner) eller senor (vilket är betydligt allvarligare).

Det finns jättebra benskydd som är supersnygga, de är faktiskt säkrare att använda om man inte lärt sig linda. På riktigt, med levande lärare bredvid (inte via nätet utan att någon kollar att man gör rätt medan man lindar).
 
Sv: Benlindor..?

Som alla andra har jag paddar under elastiska lindor för att de ska sitta bra, men ändå inte sitta för hårt.
På fleecelindor som ju inte är elastiska behövs inte paddar.
LIndar i vanliga fall uppifrån-ned-upp för att det dels är snyggast att sluta uppe och för att jag fått lära mig att om man inte har paddar är det farligt att börja linda mitt på senan.
Men eftersom de nya fleecelindorna jag köpt är så korta för min hästs långa ben, kanske jag efter vad ni sagt ska börja våga linda på mitten så att de räcker bra ända upp.
 
Sv: Benlindor..?

Det finns jättebra benskydd som är supersnygga, de är faktiskt säkrare att använda om man inte lärt sig linda. På riktigt, med levande lärare bredvid (inte via nätet utan att någon kollar att man gör rätt medan man lindar).- Om det va riktat t mig så vet jag hur man gör:cool: Undrade bara hur alla andra gör :)
 
Sv: Benlindor..?

Det var mer ett allmänt inlägg i tråden.

Många här gör på olika sätt, och vissa kan vara riktigt idiotiska. Och alla tycker ju att deras sätt är rätt...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså. Seriöst. Jag har inte gjort annat än velat sluta med dansen, helt. Senaste...månaden? Eller ok, innerst inne vet jag att det...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: Magiana
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 582
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp