Benpålagring på föl?

Alexandra_W

Trådstartare
Det är kul nästan jämt här *sucka* Fjärde dagen utan skakningar, men då hittade vi ju raskt på något annat. Såklart.

Keles ena bakkota..eller inte kota utan nedför kotan, är större än den andra. Om man sätter sig på huk vid ett hästben och låter fingrarna löpa på ut- och insidan av kotan och ner till kronranden så går det ju inåt under kotan, sen gradvid utåt och halvvägs ner så är det en liten "utbuktning" (nåt ben jag inte vet vad det heter, men kronan borde det vara). DÄR är Kele större på ena bak än andra.

Jag har kravlat runt i spånet både idag och igår och klämt och känt och kollat och det verkar inte bättre än att det är skelettet som är större där. Inte svullen, inte öm, inte varm. Känns som någon form av pålagringsgrej, men jag ska inte svära på det.

Hon gjorde ju en vacker skentur genom steniga delen av hagen och slog sönder sina söta ben för en månad sen. Sår på alla fyra benen. Hon var inte halt i samband med detta, dock väldigts tel och svullen ett par - tre dagar och sen okej. Inte halt en endaste dag ens när hon var jättesvullen.

Men jag börjar ju undra om det kan finnas ett samband, att hon sopade i det där bakbenet som hon inte borde? Jag vet inte hur smärtkänslig hon är, men jag börjar ana att hon är ganska tålig. STICKkänslig är hon ju, men hon var som sagt helt ohalt trots massor av sår och supersvullna ben efter stenrammelsrusningen..så...

Någon som har någon teori om vad detta är, och som vet hur lång tid en benpålagring tar? Jag säger inte ATT det är det, men det känns så, som om det är BEN där...

Försökte boka tid på MK idag för att kolla benet men jag fick inte det för växeltanten utan att prata med en vet först (växeltanten yrade om att hon nog bara blivit sparkad), och ingen vet var ledig så jag ska ringa imorgon.

Men, någon det ringer någon liten klocka för om vad det kan vara? Det känns inte alls speciellt bra utefter hur det känns och ser ut kan jag ju säga..=/
 
Ta det nu lugnt. Kele kan ju ha vrickat till sig, eller fått ett överben osv. Så länge som hon inte är halt eller har några symptom alls är det väl inte klinik på stört som gäller, eller?

Har hon varit exakt lika på det området förut. Benen varit exakt lika?

Eller så kan det vara så här, svullnaden från sår etc har vandrat nedåt, och sitter nu där den är, och kommer försvinna i sinom tid. Vart var hon svullen först när hon fick såret på det benet?
 
Hon är inte svullen, varm eller öm. Det är ben som är större där. Så vrickning etc tror jag inte på.

Benet varit okej förr, även EFTER stensnubblingsturen. Den svullnaden satt dels uppe mellan hasvecket och knäet, dels över hasen och dels över kota/krona/kronrand. Men den gick bort HELT på ett par dygn och varit borta sen dess.

Kan inte svåra helt på när detta kommit, det har knappast kommit över natten, och jag har varit mer bekymrad över skakningar än ben, men det var INTE så för en vecka sen iaf.
 
Glömde ju. Finns säkert ingen anledning att åka på klinik på stört, men jag ser ingen anledning att vänta heller, bättre få det kollat nu så vet man. Endera är det inget farligt, då vet jag, eller så är det något knas med bentillväxten och då vill jag veta det. Och vi har ju samlat på oss mer än nog för ett klinikbesök känns det som ;)
 
Kan det inte vara att hon växt lite olika bara? :confused: Mitt föl har växlat från att födas helt rak i benen till att bli uttåad bak och nu vara rak igen... Man ska inte titta för noga på dem säger min hovslagare, självklart ska man ju vara med så det inte är något fel!
Men jag tänkte på de olika tillväxtzonerna, kan det inte vara något sådant, att hon vuxit lite ojämnt bara...?
 
Det KAN vara precis vad som helst. Men jag har ingen aning och jag tycker inte om hur det ser ut. Det är liksom därför jag vill ha det veterinärkollat så j ag ska slippa gissa?
 
Inte helt ovanligt på föl och unghästar att lederna blir lite "buliga" och knöliga. Vi har haft ett par föl som helt plötsligt fått bulor kring en enstaka led och vid röntgen har det då endast visat att bentätheten är tätare just där.
Vet inte riktigt vad det beror på men det är ofarligt och beror väl på att de växer.
mvh jesse
 
Hur stora har då "bulorna" varit?

Här talar vi ungefär som om du placerat ett halvt ägg mellan kota och kronrand på insidan och lite mindre på utsidan.
 
Om det endast varit bula på en sida, så kunde det vara en benhinnereaktion av någon skadeorsak.. men på båda sidor :confused:.. och utan att vara felställd!!

Håller med dig om en klinikundersökning!

Mvh :)/Bia
 
På tisdag röntgas hon. De ville ge mige n tid idag men riktigt så snabbt kan jag inte.

Vet lugnade mig inte speciellt tyvärr. Det KAN vara så att det gick mer åt helvete än vad som syndes när hon slog benen för en månad sen. Det går fort med små ben och tillväxtzonerna längst ner sluter sig vid ett års ålder. Och med öppen tillväxtzon kan det gå FORT. Det är ju därför det är så tacksamt att korrigera felställningar på fölben, de växer så fort och benet anpassar sig direkt till nya förutsättningar med att bygga om så det rätar sig. Tyvärr reagerar det ju lika fort med att reagera på vissa typ av skada med att bygga nytt ben.

Men, det där vet man efter röntgen.

Fortsätt håll tummarna.

Jag frågade om öronfisteln och den här vet tyckte "den skiter man i" *sucka* Så det får bli Strömsholm med den senare (de opererar).

Skakningarna tog jag inte upp eftersom de inte visat sig igen och de tryckte in mig på en akuttid för röntgen. Så de tar jag när de kommer igen, och har de gjort det innan tisdag diskuterar jag det med dem då och bokar ny tid. Då har de dessutom sett lillsnuttan.

Nu kan jag ju oroa mig för vad rtg ska visa och hur det ska gå för henne att åka transport alldeles själv första gången..
 
Chris på Strömsholm säger att från skada till påbörjad aktivitet är det enbart någon kort timme.

Men stressa inte för det.
Fölungar gör sina fina resor i hagen och kan bli lite buliga både här och där.

AM
 
Mm, de bildar ju ben så fort de små.

Jag hade MYCKET hellre sett EN bula, om den så vore stor som ett ägg, hellre än det här otäckt jämna på båda sidor. Om man bara fick se ETT ben i taget skulle man nog int reagera om man inte verkligen TITTADE och konstaterade att "Det är för tjockt". Det är så fasansfullt jämnt och fint runtom så att säga, det som bekymrar mig mest.

Men jag har ju svar på tisdag, inget att göra tills dess. Har jag tur har jag med henne hem också..
 
Vi hade en 6månaders fölunge som smet ur hagen och tog sig in till en annan häst som olyckligtvis råkade sparka honom på framknät. Tyvärr tog det precis på tillväxtzonen ovanför leden vilket resulterade i en skelettdefekt. Tillväxtzonerna var väldigt öppna och ur den på insiden reagerade benet med att tillverka ett extra ben ur tillväxtzonen. Ett 2-3cm "extraben" växte ut ur tillväxtzonen och veterinärerna hade aldrig sett liknande och röntgenplåtarna skickades land och rike runt för expertisråd.

De ville inte operera för att tillväxtzonerna ännu var öppna och att gå in där skulle göra mer skada än nytta. De avvaktade och han röntgades varje månad för att se hur benet växte. Pga smärta avlastade han sitt vänstra framben vilket resulterade att han blev lite inåttåad på det benet.

Vet undrade om det var ärftligt och till slut vände jag mig till en finsk veterinär som fick ta del av röntgenplåtarna. Det första han gjorde var att raka knät så att vi kunde konstatera att det berodde på ett yttre trauma och klart och tydligt syntes ett ärr på knät där sparken träffat. Sedan fick han smärtstillande som vi gav honom då vi märkte att han hade ont för att inte benet skulle avlastas mer och vridas.

Så småningom slöts tillväxtzonen och extrabenet ändrade form och blev mer som ett överben som till slut inte längre gjorde ont. Han är 4 år nu och har äntligen varit fräsch och ohalt i knappt ett år och har äntligen kvalat. Det ända negativa som blev är att han blev inåttåad och biljarderar med vänster fram, går inte riktigt fri och slår sig bak då vi kör fort. Om bara svenska veterinärerna hade gett honom smärtstillande så han sluppit avlasta benet hade det nog inte heller blivit snett. Så det tog länge tills han var bra och med åren har benet blivit starkare och starkare. Det är dock många som sagt att han inte har någon chans att komma ut på tävlingsbanan men vi provar i alla fall så får vi se.
mvh jesse
 
nej, man jag borde snart få? Betala för 10 besök, få det elfte gratis? Kvalificerat mig många gånger om har jag gjort med två olycksfåglar i stallet =/

Dagens uppdatering. Har inte skakat en enda gång på över en vecka. TROTS regn.

Benet är oförändrat, det är en tydlig skillnad mellan vänster och höger och det är benvävnad och inget annar över kronan på vänster bak. Jämnt och fint men hela vägen. Inte bara en enstaka knöl eller dylikt. Verkar fullständigt ooöm när jag är där och klämmer, och är inte halt i skritt i alla fall. Tycker inte hon ser halt ut i trav heller men det är så geggigt i hagen nu så det är svårt att se. Avlastar vb aningens mer än jag tycker är riktigt okej, men inget extremt.

Imorgon em har jag förhoppningsvis svaret, och jag hoppas jag kommer hem med en fölunge imorgon kväll. Helst hoppas jag att veterinärerna skrattar hela vägen in till röntgen och undrar om jag är alldeles nojig eller om jag har fel på synen..
 
Klippkort har vi också önskat av veterinärerna men de har avböjt varje gång, undra varför :confused: . Nu sist skulle vi göra en hältutredning och vi skämtade och sa att vi bara ville ha för en hundring :D . Vet skrattade och sa att vi redan hade passerat den hundringen bara med att öppna klinikdörren :crazy: .
mvh jesse
 
Jag försökte med att jag borde få rabatt för jags kickat dem så många erlichioshästar. de bara skrattade åt mig med...de har då inget sinne för realiteter ;)
 
Min pålle borde oxå få klippkort el frikort hos vet. :idea: Bara i år: akut ihopsyning av näsvinge, varböld i mankammen 2 MÅN efter felsprutning med pc (inte jag som sprutade), griffelbensfraktur hb, vi ska tillbakas ev i slutet av november för rtgplåtar :(
Nu har han fått diarré pga att hans känsliga mage inte gillar hösilaget så bra, hade en liten koliksväng i fredags. Min hemmavet kommer i dag efter sitt ordinarie jobb och tittar till honom. Blir väl en dubbel B-vitaminspruta! :(
 
Nu ska man inte tävla i elände eftersom det inte går att jämföras, men jag byter in Lyrik mot K & V anytime ;)

Nåja, någon ska ju se till att veterinärerna får mat på bordet med antar jag. fast det vore ju kul om man kunde äta SJÄLV också... :devil:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 822
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 826
Senast: Masse
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp