Benskydd eller ej?!

milly

Trådstartare
:smirk:Efter att ha läst inlägget om "nosgrimma eller ej" så funderar jag på det här med BENSKYDD...

Varför är det så att de flesta (av min erfarenhet) som har "skogsridningshästar" (t ex fjordingar, nordisar, islänningar o sådär, ibland även varmblod/halvblod) knappt ens äger benskydd?! (som jag)
Är det för att det inte behövs under skogsturer? För att dessa hästar håller bättre? Eller för att dessa ryttare är okunniga eller mindre rädda om sina hästar?! :confused:
de som ANVÄNDER benskydd på sin häst har dom ALLTID på ju... även under skogsturerna...

Förstår ju dom som har hästar som skaver benen mot varandra (strykskydd/kappor eller vad heter dom?) eller om man ska hoppträna/tävla (eller rida hårdare dressyrpass=linda?) men är det bara av VANA man har på dom utöver det??

Ibland verka det vara, som med nosgrimmorna, "för att det är snyggt" :angel:

Har nästan aldrig sett en nordsvensk eller fjording med benskydd eller med "boots" :rofl: till exempel
Men "ALLA" med halvblod (eller andra "ridhästtyper") har alltid något på benen.

Bara lite funderingar...
Vad säger ni?

Tror inte att benskydd behövs vid vanlig skogsridning om hästen inte stryker sig förståss.

Jag har benskydd bak för att min häst har en tendens att stryka sig. Jag är skogsmulle-ryttare på travare! :D

Jag använder skydd eller lindor vid behov. Har t.ex alltid skydd runt om vid hoppning och lindar vid kondisträning eller dressyr. Har alltid skydd i skogen fram, för min häst är lite snubblig. Rider även med boots ibland för att han inte ska trampa sig själv.
Kan erkänna att jag använder skydd/lindor för att det är snyggt vid träningar och tävlingar :angel:
Men försöker att inte använda skydd i onödan och rider gärna "naket" så ofta som möjligt...

Men eftersom att min häst är liiite fumlig så får han ha skydd tills han lärt sig lyfta på benen ;)

Jag skulle aldirg rida utan benskydd ej heller tömköra/longera utan, för mig är det lika självklart som att använda träns.
Jag anser benskydd vara en bra "försäkring" ifall någonting skulle hända. Skulle aldrig kunna förlåta mig om nån av mina hästar skulle skada sig och jag visste att det kunde förhindrats om jag hade haft skydd på. När man väl ändå använder det så kan man ju lika gärna ha snygga skydd också ;)

jag tycker att så länge hästen är skodd ska bör den ha skydd vid hårdare/tuffare ridning.

många har nog benskydd bara för att "man ska ha".

Jag tycker att man kan ha skydd som en försäkring. Jag har senskydd bak för att min har tendens till strykningar, men han har inget fram. Det är för att han inte stryker sig. Men på min förra häst red jag helt "naket", men det fick jag ångra, för på en tävling misstänker jag (hopp) så slog hon i och fick ett överben på fram. Fick inte ridas på 3 veckor. DÅ skulle det vart bra!

"Tror inte att benskydd behövs vid vanlig skogsridning om hästen inte stryker sig förståss."

En häst kan ju bli skrämd och hoppa till även på skogsturen och råka sparka till sig själv. Ett par strykkappor är enkla att sätta på, så slipper man överben tex.

Jag har alltid strykkappor bak eftersom hon tenderar att stryka sig lite. Fram har jag skydd eller lindor vid hoppning, dressyr eller tuffare konditionspass.

Kan även tillägga att hon är en nordis... :D

Jag använder ALLTID senskydd fram, tycker att det är onödigt att utsätta senorna för slag/kvistar mm.

Mycket varför jag gör det är pga att jag hade en häst som sadelgjords stropparna gick av efter en distans på 16 mil och den smätte då ner och slog av ena böjsenan på ena frambenet...efter den händelsen så har jag allttid senskydd fram oavsett häst.

Ja, av svaren HÄR att döma (och som det verkar vara generellt) så drar jag slutsatsen att de som INTE använder benskydd är lite mer OFÖRSIKTIGA... Jag är en av dom... :crazy: :angel:
Förmodligen pga okunskap eller av lathet/vana... :confused:

Eller vad tror ni?

Men t ex till distansritter rekommenderas väl att försöka rida UTAN?! Om jag inte minns rätt... För att slippa skav av skydden, eftersom ofta grus/sand hamnar mellan o skaver... DEt har jag hört/läst någonstans!
(har ridit några ritter med min nordis)

Jag användar alltid benskydd. Och ja, jag anser att det är dumt, oförsiktigt, slarvigt och tyder på okunskap att inte använda skydd.

Jag har alltid skydd, iaf fram, även om jag bara tänkt skritta, för man vet aldrig vad som händer, plötsligt kan hästen snubbla, bli skrämd och hoppa till etc.. Så står man där med en häst med en trasig sena - en skada som man kunde ha undvikit om man bara hade haft skydd på. :smirk:

Jag använder alltid benskydd då det minskar risken för slag och skada! Ser inget konstigt i det!

Jag har min häst (vbl travare) mest till skogsridning men jag varierar mig. Min häst stryker sig inte något märkbart men jag kan ena dagen ha utan benskydd, andra med och tredje (mer sällan) lindade ben. Beror helt på vad jag har lust med :smirk:

Sv: Benskydd eller ej?!

Jag rider aldrig utan benskydd. ALDRIG. Mina hästar har dessutom skydd i hagen, då vågar jag släppa ut dem i stora och kuperade hagar, annars hade de lätt fått stå i små gruspaddockar ensamma.
Den ena är dessutom lindad inne i boxen, iaf på frambenen.

Jag håller med en tidigare skribent, att inte använda skydd tycker jag är slarvigt, brist på kunskap och ansvar...

Det tar faktiskt bara någon minut att sätta på sin häst skydd på alla fyra ben, men vem har sett en senskada läka på den tiden? :angel:
Nej usch, skyll er själva om ni skiter i skydden å bara får borsta på hästen i ett halvår för att senan ska läka ihop igen...!

Jag använder benskydd av rena säkerhetsskäl - för att jag vill slippa onödiga skador som kan orsakas under ridturer.
Har en häst som har liten tendens att stryka sig bak, dock inte många gånger det hänt men det KAN ju hända igen.
Dessutom är pojken min snubblig av sig och jag tycker att skydden är självklarhet då.

Sedan tycker inte jag att det är slarv att inte ha skydd på sin häst, det är upp till var och en att avgöra men om någon skulle rida min häst en dag när inte jag var där och inte använda skydden skulle jag nog bli lite sur.

Så benskydd på mina hästar: Ja
Benskydd på andras hästar: Upp till ägarna!

Visst är det bra att använda skydd. Men man vet hur sin häst är på fötterna, snubblig eller inte.
På min kallblods travare kan vi linda benen som stöd när vi rider.
På halvblodet har jag lindor bak alltid för han måste ha det stödet pga en gammal skada. I fram är det olika beroende på vad jag ska göra, lindor vid dressyr, strykappor vid ute ritt eller boots.
Men ska man använda skyd mot skador så är det bäst att ha dem i hagen för där uppstår de flesta skadorna......

jag har oftast skydd på min ponny, antingen lindor, eller senskydd och kotskydd bak eller senskydd fram och lindor bak. han stryker sig lite fram och lite bak, och jag ser senskydden som en bra säkerhet för skador.
tävlar gör han i senskydd fram och lindor bak, då han är unghäst och lite oförsiktig om benen/lyfter inte ordentligt ibland, och det händer att han slår i bommarna med bakbenen och då tycker jag lindorna skyddar bra.

om jag vet at tvi ska rida ut på stigarna i skogen och det har regnat mkt =lerigt då struntar jag i skydden, alt har jag senskydd fram bara.

Jag använde förre gamascher (benskydd bak) när jag travtränade min kille, detta för att han var lite dålig på att bredda som han skulle så han brukade ibland skrapa sig med broddarna.

Nu när jag rider så använder jag aldrig skydd, jag har inte ens funderat på det om jag ska vara ärlig :o

En liten tilläggsfråga till er som alltid har skydd:
Har ni på dom i hagen också?? Någon skrev att dom använder eftersom hästen t ex blir rädd och hoppar i sidled, men det kan dom ju göra även i hagen??!!

Jag menar inte att dömma, jag bara funderar :crazy:

Jag har sällan haft skydd på min nordis. Han rids alltid i skogen och ett tag ville jag ha heltäckande skydd mot kvistar osv. men det behövs inte. Jag har haft en enda skada i terrängen på 5 år med nordisar och det var när han inte stannade utan brötade rakt fram i ett litet stenröse. Då fick han ett liiiitet skärsår på bakbenet, för högt för att ha skyddats av något benskydd.
Nu rider jag oftare med senskydd speciellt då jag vet att vi ska galoppera mycket, för han har ett stort steg. Även när jag löslongerar honom kan han få ha skydd för att han brallar runt endel och galopperar på ordentligt, men jag har väl skydd 1 av 5 ggr ungefär.

Travaren däremot har oftast senskydd fram eller lindor fram eller runt om för han är mer snubblig. Fast han är oskodd så egentligen blir inte skadan så stor, men jag litar inte riktigt på hans försiktighet i naturen.
Varför ha skydd jämt, även i hagen? Förstår mig inte alls på det.

Jag använder skydd vid hoppning först och främst.
Lindor vid dressyrträning, främst som stöd..
Sen har jag skydd på vid uteridning när jag rider lite "hårdare" eller på längre turer än normalt eller om hästen är lite mer på tårna än vanligt.
Bara som säkerhet.
Har en häst som inte stryker sej eller brukar trampa på sej själv.
Jag är väl en sån som inte använder grejer i onödan;)liksom

--------------------------------------------------------
Tycker absolut inte att såna som inte använder skydd är mer oförsiktiga än de som har det. Behöver inte hästen benskydd så behöver den ju inte.
Det är ju faktiskt hästar vi håller på med och enligt min uppfattning har de allra flesta hästar mkt stor koll på var de sätter fötterna även om de blir rädda och studsar runt..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 362
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag har räknat ut grovfodergivan på mina2 hästar. Undrar om någon som har lust att göra ett utlåtande. Det är ju inte alltid man kan...
Svar
10
· Visningar
1 650
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Leverera valp vid 12 veckor?
  • Uppdateringstråd 31