Benskydd eller ej?!

Sv: Benskydd eller ej?!

Jag har undrat lite över det med, men själv överväger jag att investera i ett par benskydd åt min islänning...

Använder skydd på min häst, vis av erfarenhet...Alla gånger jag har "missat" har hon skadat sig. Vilket har påverkat min planerade tävlings säsong, med konvalecent häst. Hon är en sån som är mer i luften än på marken och har dålig koll på vart hon sätter sina fötter.
Rider man bara i skogen, så är man kanske inte lika påverkad av en viloperiod mitt i allt, men det kan som sagt var spoliera flera veckors upplägg.
Har man sen en häst man rider i skogen, så har dom oftast inte samma temperament som en tävlinghäst har(undantag finns, jag vet...). Det finns mycket som påverkar detta med skydd eller inte, men jag tror inte det har med hållbarhet att göra.

Jag tycker det är lika självklart att använda benskydd på hästen när den jobbas som det är att jag själv använder hjälm, och en hockey spelare använder hockey utrustning inklusive dess skydd, vid spel.

en billig skydds försäkring helt enkelt. ser det som del av hästens standard utrustning vid arbete.

Lina Fina: jag skulle använda benskydd på en ung häst vid löshoppning och tömkörning också. med samma motivering som ovan.

Sunshine skrev:
Tro mig det är inget jag VILL göra men en fraktur och tusen andra skador senare så får man ta till det tunga artilleriet! Och peppar peppar, det funkar.... :angel:

Jamen precis... Vad gör man då om hästen skadar sig hela tiden? Tänker att den lär sig tillslut? Knappast! Här kör vi på benskydd :smirk:

Jag använder alltid benskydd när jag rider oavsett om jag hoppar, rider dressyr eller är på skogstur. Min häst stryker sig inte men jag använder dem i förebyggande syfte. Bättre att benskydden får sig en törn än att hästen gör det. Vill andra strunta i benskydd så är det deras sak och det bryr jag mig inte om.

vet många islandsryttare som har skydd på hästen när dom är ute och rider, framförallt femgångare där dom tänker passa p åden...

Jag använder benskydd beroende på vad jag ska göra.
Skrittrunda - Boots fram
Dressyr (på bana) - Boots fram
Uteritt (standard är på två timmar, och då mycket galopp) - Senskydd och boots fram, någon sorts strykskydd bak - oftast låga strykkappor
Hoppning - Boots fram, och senskydd fram och bak.

I hagen går han helt utan skydd.

Jag tror det är viktigt att hästarna går med så lite skydd som möjligt. Går de med skydd alltid kommer de ju lära sig att när de slår i gör det inte ont, och då kommer de inte vara lika rädda om sina ben - vilket i sin tur innebär att vi måste sätta på mer och mer skydd helatiden. Samtidigt tycker jag det är en självklarhet med senskydd vid hoppning, eftersom man där egentligen inte har nån direkt kontroll på vad som kan hända. En bom på en sena (eller bara ett snedtramp eller vadsomhelst) blir inte trevligt utan skydd..

Lindar gör jag i princip bara när jag tycker att hans ben börjar bli galliga eller när han har gått väldigt hårt.

Jag har på benskydd fram (stötdämpande som går ner under kotan) när jag tränar och senskydd när jag hoppar/löshoppar. När jag rider ut har jag ingenting, om jag inte vet att jag ska rida någonstans där det kan behövas.
Min häst har haft väldigt få skador på benen (peppar peppar ta i trä :crazy: ) dom åren jag har haft honom så jag tycker att det inte behövs.
Jag tycker att många är väldigt bra på att behandla sina hästar som porslin med lindor, täcken och div. MEN det finns såklart hästar som behöver det också! Det är väl upp till var och en att se sin hästs behov.

Jag kanske är hemskt lycklig... Men under dessa 18 år menar jag hästar som stått i vårt stall sedan det byggdes om. Själv har jag bara haft häst i 12 år.
Men ingen häst har någonsin skadats i hagen trots att de kan gå in i skogen där grenar spretar upp här o var och vissa hagar har små "berg".
Mina egna hästar har inte heller haft några benskador, inte under ridning heller. Dock strök sig min förra häst lite, men hon fick ha strykkappor när vi skulle trava/galoppera, och de små "knölar" hon fått på frambenen försvann på någon vecka.

Så jag menar inte att jag helt anti benskydd heller. Vid extrema påfrestningar, hoppning, långritter osv. är det säkert himlans bra. Men i hagen eller boxen kan jag inte förstå varför man har benskydd på en helt frisk häst?
Jag har tydligen varit otroligt skadefri så jag grundar ju mina åsikter på mina egna erfarenheter.

Konvalecenter, hästar med skador eller "lättskadade hästar" - visst.

Det är väl onödigt att bli upprörd över en sådan saker som att folk har benskydd på sina hästar 24/7. Men personligen tycker jag att mycket grundar sig i mycket skicklig marknadsföring av olika företag som övertygat hästägare om både det ena och det andra.

islands_lover skrev:
vet många islandsryttare som har skydd på hästen när dom är ute och rider, framförallt femgångare där dom tänker passa p åden...
Jag har aldrig sett ett benskydd på nån isis , däremot skyddsboots vilket är en annan historia.
Det kan ju finnas stall där det blir en fluga sas, men i vårt (ganska)stora stall har ingen benskydd. Inte ens dom "pjåkigaste". Vi har inga skador heller som skulle motivera användandet.

Kanske för att jag vill behålla hästarna som helt friska?
Jag kan ju berätta hur jag har det med min ena häst, den
som både har skydd i hagen och lindor i boxen, så kanske
du kan förstå varför.

För det första är hon otroligt känslig, får lätt småsår och
svullnader, och så är hon rätt hetsig (vill först in från hagen,
vill ha mat först, vill ut i hagen först) av naturen - ibland
tänker hon mer på maten än att hon faktiskt trampar sig själv.
Dessutom har hon tagit för vana, eller hur man ska uttrycka det,
att sparka efter flugor. Hon sparkar då med bakbenen framåt,
under magen och är precis i närheten av frambenen.

Dessutom sparkar hon ibland mot en mycket provokativ boxgranne.

Jag vet inte vad du anser som "lättskadad", men enligt mej ligger
hon i farozonen. Du - även andra - kanske skulle ta detta för en oharmonisk och olycklig häst, men så är inte fallet. Hon är glad och pigg men glömmer ibland bort att ha koll på alla fyra benen. Jag vet hur det känns att stå där med en häst inne på kliniken och veterinären ordinerar boxvila, lindor och lugnande - och att tänka tanken "om jag hade haft benskydd...".

Dessutom kan jag ju säga det att jag övervägde att avliva henne i vintras eftersom att hon tynade bort - för att hon inte fick arbeta. Hon stod där i sin box, och hon stod i sin lilla 3,5x3,5 m stora hage - i fem månader. Vi gjorde allt för att hon skulle vara glad men hon var nästan på gränsen till apatisk, hemskt att se på denna levnadsglada och nyfikna häst. Dessutom magrade hon kraftigt, så att till och med veterinären påpekade det. Då hade hon ändå fri tillgång på grovfoder och till slut stod hon med 1 ulltäcke, 1 fleecetäcke, 1 thermotäcke och 2 tjocka vintertäcken.

Det var bland den värsta tiden i mitt liv och jag tänker göra allt för att slippa uppleva den igen. Nu blev väl svaret lite väl långt och väldigt seriöst, men jag vill att du ska förstå att jag inte sätter på dem benskydd och lindor för att det är kul och för att elitryttare gör så utan för att jag faktiskt har vad jag tycker, en vettig anledning.

Senast ändrad av en moderator:

Pja, jag har alltid senskydd fram på min islänning, oavsett om vi rider dressyr eller ute i skogen. Han är rädd om sina framben och vill inte riktigt ta ut steget om han inte har nåt på benen samt spänner sig när underlaget är halt, vilket han aldrig har problem med om han har skydd.
Vintertid har jag ofta vanliga skyddsboots fram också, för att undvika broddtramp.

Däremot har han inga skydd i hagen, jag finner ingen anledning till att ha det heller. Han vet mkt väl var han har sina ben och det är ingen ryttare som ber honom flytta dem.

Jag antog att eftersom du skrev att hon har lätt för att trampa sig, och sedan skrev jag att visst, med lättskadade hästar är det nog lika bra.

Jag tycker det är en helt vettig åsikt att ha benskydd utifrån hur hästen är och vad man tidigare varit med om, istället för att se på alla andra eller köpa saker för att det är tufft och snyggt.

Knapplån

Jag är väl en av dom som inte brukar använda mina skydd så ofta.
Vid hoppning och längre uteritter (mer än bara en skrittrunda) har jag senskydd fram och strykkappor bak.
Vid hårdare dressyrpass lindar jag, men bara för att det är snyggt :angel: .
Annars som löslongering, tömkörning, vanliga dressyrpass och skrittrundor har jag inga skydd. Tycker heller inte att hästen behöver det, har ALDRIG skadat sej på det sättet. Dessutom är han väldigt uppmärksam om vart han sätter benen.

Lazio skrev:
Man har väl bara benskydd om det behövs?
Anser iaf jag.

Ja, men när behövs dom?

När hästen stryker sig?
Eller när du halkat ner i diket med hästen, eller den hoppat till och hamnat i ett stenröse eller ett vindfälle med vassa kvistar?

:D

Ni som har skydd ute i hagen vad har ni för slags skydd?
På vintern blir dom väl blöta, fuktiga när dom går i snön. Har ni skydd då oxå? Hästar har väl lätt för att få blist skador då?

För jag har tänkt att jag ska börja tänka benen på hästarna ute oxå, för jag tävlar så pass mycket och jag vill inte åka till vetrinären varje månad. För ena pållen springer väldigt mycket i hagen. Och då är jag rädd att han gör illa sej.

Jag använder nästan alltid benskydd runt om, nån gång utan fram bara. Bak behövs de för strykning.
Jag har dem i skogen för att inte hästen ska få sår och slag på benen av ris och stockar etc. Eller sparka på sig om den kliver fel.
På banan när jag rider dressyr som stöd/skydd.
Vid hoppning har jag alltid skydd eftersom jag inte vill att hästen ska slåsig om hon slår i en bom. Eller att hon ska skada sig om hon råkar landa fel och trampa sig.
Boots har jag bara vid terränghoppning/vanlig hoppning med broddar på, alternativt när jag rider ute i terräng på vintern med brodd. Har inte alltid boots om jag har brodd då min häst inte kliver på sig.
I hagen har hon inte skydd, för då rör hon sig inte lika mycket som när jag rider, och hon har bara sin egen vikt att släpa på.

Liknande trådar

Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 362
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag har räknat ut grovfodergivan på mina2 hästar. Undrar om någon som har lust att göra ett utlåtande. Det är ju inte alltid man kan...
Svar
10
· Visningar
1 650
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Leverera valp vid 12 veckor?
  • Uppdateringstråd 31