Benskydd i hage

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare rare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 708
R

rare

(ursäkta om denna hamnade fel, men jag tyckte inte den passade någon annanstans)

Ni som har benskydd i hagen på era hästar. Vad har ni för skydd? Fram? Bak? Gärna bild?

Sv: Benskydd i hage

Min pålle går från och med idag med ett par jacson på sig i hagen, han har endast skydd fram än så länge då han är oskodd bak. Kan lägg aupp bild imorgon :)

KP

Gärna ett tillägg; Varför har ni benskydd i hagen? slår den i andra benet osv...

Min häst har oxå Jacson damasker med ludd. Billiga och stora nog åt min långbenta kamel.. Har oxå damasker från Horseguard och Eskadron som jag varvar med.

Klart han klarar sig... Men han far runt som en galning i hagen och lyckas dra på sig småsår. Fick hela höstsäsongen förstörd pga av ett sår, det var inte stort men han är känslig och fick typ benhinneinflammation. Tog 6 veckor innan såret läkte...

Sätter då hellre på honom skydd än att han ska gå runt o göra illa sig, det är ju inte så att han lider av dem. Skydden passar bra och ger inget skav.

Min ena gör inte. Är för trång mellan bakbenen och både stryker och kliver på sig. Har gamla sår/ärr snett bak på kotan och nedanför mot ballen på båda bak. Har även sparkat sig själv så illa att han fått två olika senblödningar.

Ska inte dra hela hans historia ;) men ville bara förklara lite att det inte är så enkelt att alla hästar klarar sig utan, även om det självklart är vanligt att många överdriver skyddandet.

Kl Varför har ni ens skydd i hagen? Klarar hästen sig inte utan?? (??)

För min pålle skadar sig konstant och har väldigt känsliga ben.
Så här ser han ut nu pga att han inte haft skydd på sig
28108177.jpg

en liten följdfråga..

vid ridning så slår min pålle i den ena bakre hoven i den andra. Inte vid kotan utan från kronan och ner ända ner till skon som det klingar till i var och varannat steg
skulle boots kunna funka till det?

Det är den största anledningen till att min häst har boots, han slår dock emot fram.
Hade han inte haft bootsen så hade han nog haft både ont och fula hovar.

Just för tillfället så har han även boots i hagen för han drog av ena skon och trasade sönder hoven.
Stackars hovis hade inte så lätt att fästa den så jag vill inte riskera att han råkar trampa av den igen.

Senast ändrad:

Min häst har boots med ullull längst upp på kanten i hagen.
Förut när han gjorde illa som som mäst hade han jackson damasker i hagen. Dom satt jätte bra och gav inget skav, jätte lätt att bara slänga in dom i tvättmaskinen när dom blev skitiga.

Jag använder HorseGuard från hööks, tycker att de är billiga och bra passform.
Har provat jacsons med ludd som många använder, men de glider ner, vet inte om de var för stora kanske.

Min häst går alltid med skydd på i hagen, har olika beroende på årstid.
Just nu är det Pessoas ventilationsskydd på fram och lindor bak. På vintern har jag flertal andra skydd jag varierar med men hon är alltid lindad bak.
IMG_1767.jpg

pict0013_edited_35717792.jpg

IMG_0619.jpg

Tack för alla svar=)
Jag har unghäst, och klantig som satan:/ Hon slår upp sår VARJE dag, ganska lätta att hålla rent så länge det är torrt i hagen. Men när det börjar bli blött och lerigt så slutar det med mugg. Och det verkar strama något fruktansvärt på henne då, kunde bara skritta/promenera henne i perioder under hösten/vintern pga det. Nu är det sommarhage som gäller. Trots höga benskydd runt om hade klanthästen lyckats slå upp 2 mysiga blodiga sår...yay!

Men om man har skydd nu på sommaren då hästen ev. går ute dygnet runt hur gör man då? Kan man låta dem ha på sig domhela tiden eller blir det för varmt och orsakar skav?

Min går ute dygnet runt tar på han skydden på e.m/kvällen när knott och skit kommer sedan plockar jag av dom någon gång mellan förmiddag och lunch. Vågar inte ha på dygnet runt då det känns som att det blir för instängt och varmt.

Jag tror jag ska prova ha det på honom i bak, jag är dock väldigt oerfaren ang. boots, är det "konstigt" att bara ha boots i bak?:p

Jag har globus strykkappor fram och Equi-guard strykkappor från hööks bak.
Han har skydd för att hon bara har gått i liten fålla i 10 år och springer mycket i perioder nu när hon går i hage så jag tycker att det är mycket billigare och en bra försäkring att ha skydd

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
521
Senast: Elo
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
395
Senast: hamilton1
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 665
Senast: morgaine
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
516
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka