Benskydd i hagen!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dressyrfantasten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 4 741
Sv: Benskydd i hagen!

Själv så har jag ibland skydd på i hagen, även när det inte är vinter just för att det faktiskt händer att hon kommer in med små sår. Kan man då eliminera risken att hon får skador så varför inte?!

Dressyrfantasten skrev:
Kan man vara så fräck att man har benskydd på hästen (runtom) i hagen nu på vintern för att motverka sparkar med brodd och t ex. halkskador? ;)

Mår hästen psykiskt sämre med benskydd i hagen?

Mår hästen fysiskt sämre med benskydd i hagen?

Vad tycker ni?

Någon som har benskydd på?

*Bänkar mig framför datorn och väntar på intressanta svar :angel: :D*

Psykiskt sämre.. nja, tror inte att dom bryr sej så mkt faktiskt.. fast de skulle säkert va skönt o få gå fri en liten stund om dagen...

Fysiskt sämre.. många av dom hästar som utrustas med benskydd i hagen går i världens minsta hagar o rör sej antagligen inte så mkt att benskydden egentligen behövs. är det dessutom inte halt i hagen o hästen går själv så varför har man broddar på?

skydden i sej stör blodcirkulationen i benen har jag fått lära mej så jag använder bara skydd när ja hoppar (fast ja har å andra sidan inga skor heller på hästen som hon kan skada sej på). de kommer ju gärna in grus o annan skit desutom som ligger o skaver o har man boots ökar risken för mugg om hästen har känsliga karleder.

går hästen i en stor hage som den kan röra sej i o har broddar på sej är de kanske ok att ha skydden, förutsatta att dom faktiskt behövs. har man en broddad häst som springer mkt skulle ja nog inte vilja ha den me fler hästar.. skaderisk från broddar o sparkar i kombination o där skyddar ju inte benskydden så mkt..

går hästen o slår benen mot varandra o har benskydd på sej under tiden kommer inte slagen kännas o risken att hästen fortsätter gå så är större, själv tycker jag hästen ska lära sej att gå på ett sånt sätt att den inte skadar sej själv.

tror faktiskt inte att benskydden fyller särskilt stor funktion i många fall..

men självklart, är de så att dom förhindrar skador på hästen (de finns alltid undantag..) så visst. o alla har ju olika förutsätnittningar..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig, på 25 år, haft en häst som behövt benskydd i hagen (inte ens med brodd nej) men om jag hade haft det hade jag inte tvekat över att sätta på ett par. Däremot är blir jag skeptisk när nån säger "nästan alla jag känner har benskydd året runt" eller när man ser ställen där a l l a hästar går med benskydd, gärna då fast dom står i en hage på 10x10m. utan sällskap och med tredubbla täcken. Vad hände med kunskap om hästens fysiolgi och att se individens behov och inte bara göra som alla andra?

Puh..långt inlägg ;)

1. Hagen är STOOOOR (helt självklart tycker jag! :) )
2. Har koll på benen dv.s slår inte ihop
3. Ranglåg och kommer h*n för nära då smäller det :crazy:
4. Broddar runt om
5. Ang. smuts så har jag en bra lösning (se lite längre upp på sida 1)

:cool:

Elektron skrev:
Jag har aldrig, på 25 år, haft en häst som behövt benskydd i hagen (inte ens med brodd nej) men om jag hade haft det hade jag inte tvekat över att sätta på ett par. Däremot är blir jag skeptisk när nån säger "nästan alla jag känner har benskydd året runt" eller när man ser ställen där a l l a hästar går med benskydd, gärna då fast dom står i en hage på 10x10m. utan sällskap och med tredubbla täcken. Vad hände med kunskap om hästens fysiolgi och att se individens behov och inte bara göra som alla andra?

Stor hage (dvs. du ser inte vart den tar slut, ungefär)

Jag gör inte så för att "alla andra har det" tvärtom ingen här i närheten har det ;)...

Jag anser att detta är individens behov då denne kommer in med långa revor längs benen. Förr eller senare så kommer denne in med en skadad sena. :crazy: Och i den mån jag kan motverka detta kommer jag försöka göra detta.

Vill höra åsikter om detta :)

jag har benskydd i hagen när hon går med brodd..då har jag även boots i hagen

Lycanthrope skrev:
Jag vill INTE att andra hästar har brodd (bak) i hagen med mina hästar..
Har ni det? :eek:

Ja alla hästar i våran hage (3st) har broddar runt om, annars skulle de nog halka ihjäl sig vinertid, om inte annat när det går till och från hagen :crazy: Sedan är jag för lat för att rengöra brodd hålen varje dag och skruva i alla 8 broddar, för att fara ut och rida, speciellt de dagar jag rider alla tre. Vi har ALDRIG haft sparkskador på någon av våra hästar.

Till trådskaparen: Jag tror inte en häst mår sämre av att ha benskydd i hagen på något sätt, det som är problemet är ju att det kan komma inte grus och att skydden kan skava. Inte så roligt när skydden blir blöta heller. Min häst fick små sår och svullnader i vartannat hos sin förra ägare, när hon kom till mig fick hon en större hage och sedan dess har det bara varit en liten svullnad och något obetydligt sår... så det kan hjälpa med större hage :idea:

Hagen är ju redan så himla stor det är ju det :(

problemet med senskydden är att får han inte upp dom drar han ner dom, förstår du? så han trampar sönder dom...
och neopreneskydden äter han bara upp spännena på.
damaskerna ska vi inte prata om. lindor + paddar lever inte efter förra vintern.
haha alltså jag har provat så sjukt mycket men har gett upp nu, det är inte hållbart att lägga ut flera tkr/år på bara benskydd.
han har dessutom lärt sig att knäppa upp sitt täcke i fram, gissa vem som är ett regntäcke fattigare? :smirk:

är så nyfiken på dem där överdragen du hade över skydden...? var finner man dem? kostar dem? :D

Självklart mår hästen inte dåligt vare sig psykisk eller fysisk av att ha på sig benskydd, skulle vara om dom sitter väldigt dåligt och skaver då isf...

Min häst har strykkappor (ganska tunna och smidiga från shires, dom bästa jag provat hittils) och globus neopren boots runt om hela brodd-perioden.

Han tycker nog det är bra mkt roligare att ha på sig skydd och busa i hagen än att stå på boxvila och äta penicillin pga otäck sårskada... :smirk:

hmm, har du provat skydd med riktiga spännen? Läderskydd alltså?

Men prova dom från shires som jag har, Arrow biter ju också i kardborren, men den här sitter såpass hårt och ligger tät intill så den är svår att få tag på med tänderna. Dom kostar bara 170kr paret så det är ju värt att prova iaf. Han har haft sönder vanliga eskadron strykkappor och senskydd men inte dom här, Inte än iaf.... :angel:

Dressyrfantasten skrev:
Stor hage (dvs. du ser inte vart den tar slut, ungefär)

Jag gör inte så för att "alla andra har det" tvärtom ingen här i närheten har det ;)...

Jag anser att detta är individens behov då denne kommer in med långa revor längs benen. Förr eller senare så kommer denne in med en skadad sena. :crazy: Och i den mån jag kan motverka detta kommer jag försöka göra detta.

Vill höra åsikter om detta :)

Ja jag förstår precis vad du ville ha åsikter om och jag gav min vilket inte betyder att jag pekar ut dig som en av dom som inte kan tänka själva.

Men tror du folk sätter skydd på hästar som inte alls behöver det? Det tar ju så himla mkt extra tid, inte bara att ta på och av, dom ska tvättas och torkas också... Jag tycker det är ett slit.... Men har ju sett vad resultatet blir om han går utan så känns inte som jag har så stort val... :crazy:

Min andra häst har knapt haft en skråma på benen i dom tio+ år jag haft honom, trots att han gått med broddar och utan skydd varje vinter. Och jag är väldigt glad för att han inte behöver ha åtta stk skydd på sig också.... (Har dock lindor med magnetpaddar fram den kalla årstiden, men det är inte för att han slår sig, men för att han är 24 år och stel)

Breccia_ skrev:
problemet med senskydden är att får han inte upp dom drar han ner dom, förstår du? så han trampar sönder dom...
och neopreneskydden äter han bara upp spännena på.
damaskerna ska vi inte prata om. lindor + paddar lever inte efter förra vintern.
haha alltså jag har provat så sjukt mycket men har gett upp nu, det är inte hållbart att lägga ut flera tkr/år på bara benskydd.
han har dessutom lärt sig att knäppa upp sitt täcke i fram, gissa vem som är ett regntäcke fattigare? :smirk:

Munkorg då?! :p

Breccia_ skrev:
jag hoppas för allt vad jag är värd att hästen ska överleva utan benskydd i vinter, han har ätit upp alla benskydd jag äger :crazy:
han plockade av sig dom senaste senskydden han hade fram i hagen och jag har inte hittat dom ännu.
lindor funkar bak men inte fram för han klär av sig allt som sitter i fram. någon som har tips på inbrottssäkra skydd? :smirk:

Nej. men du kan ju pröva med en sån där haklapp, så han inte kommer åt... men det är ju inte så kul förstås :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 198
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 099
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Svullet ben