Benskydd i hagen!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dressyrfantasten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 4 741
Sv: Benskydd i hagen!

Elektron skrev:
Jag har aldrig, på 25 år, haft en häst som behövt benskydd i hagen (inte ens med brodd nej) men om jag hade haft det hade jag inte tvekat över att sätta på ett par. Däremot är blir jag skeptisk när nån säger "nästan alla jag känner har benskydd året runt" eller när man ser ställen där a l l a hästar går med benskydd, gärna då fast dom står i en hage på 10x10m. utan sällskap och med tredubbla täcken. Vad hände med kunskap om hästens fysiolgi och att se individens behov och inte bara göra som alla andra?

Elektron, - du säger det så väl! (som vanligt) :bow: :bow:

Har själv boots på pållen fram under brodd perioden då han har fyrbrodd fram, och valackflocken stojar och far som idioter dagarna i ända. (han e fullblods stålle :D )

håller dock med dig av hela mitt hjärta.

min häst har damasker runt om i hagen trotts att hennes enda kompis i hagen är en liten shettis som aldrig har lyft ett ben åt en häst, men så snart brodden åker på i hagen får hon även boots runtom.

Har inte broddar på i hagen p.g.a dels KAN dom sparka varandra, eller så kanske hon olyckligtvis skulle kunna riva sig på magen eller nått om hon ska resa sig upp när hon rullat sig el. vilat.... Visst, dom halkar omkring i hagen som Bambi.. Men dom brukar ju ändå inte galopptävla med varandra när det är snorhalt & buckligt i hagen.. Snarare trippar dom omkring...

Elektron skrev:
Däremot är blir jag skeptisk när nån säger "nästan alla jag känner har benskydd året runt" eller när man ser ställen där a l l a hästar går med benskydd, gärna då fast dom står i en hage på 10x10m. utan sällskap och med tredubbla täcken. Vad hände med kunskap om hästens fysiolgi och att se individens behov och inte bara göra som alla andra?

Jag kan ju säga att det var jag som skrev det och hästarna är tävlingshästar, ja, men de står med max 2 täcken vad jag sett när det är som kallast för de är helrakade och de står i stora hagar, med benskydd.
Tycker det är mycket bättre att hästarna går ute med benskydd än att de får stå inne 23 timmar om dygnet i sin box som tyvärr många tävlingshästar och andra hästar gör idag.

Dom här har jag på en av mina hästar dyra men bra. Finns även billigare variant som är sämre passform på men istället är tjockare. Skall MAX sitta på 12 tim

show_product.asp

Senast ändrad av en moderator:

ÅÅ dom vill jag ha :love: :love:

Verkade passa mina krav perfect :banana:

Centaur skrev:
Men tror du folk sätter skydd på hästar som inte alls behöver det? Det tar ju så himla mkt extra tid, inte bara att ta på och av, dom ska tvättas och torkas också... Jag tycker det är ett slit.... Men har ju sett vad resultatet blir om han går utan så känns inte som jag har så stort val... :crazy:

Ehh.....ja det är jag fullkomligt övertygad om. Eller så samlas alla snubbliga hästar i samma stall precis som alla frusna hästar gör det....

Glamoroza ox skrev:
Har inte broddar på i hagen p.g.a dels KAN dom sparka varandra, eller så kanske hon olyckligtvis skulle kunna riva sig på magen eller nått om hon ska resa sig upp när hon rullat sig el. vilat.... Visst, dom halkar omkring i hagen som Bambi.. Men dom brukar ju ändå inte galopptävla med varandra när det är snorhalt & buckligt i hagen.. Snarare trippar dom omkring...

:eek: :eek: Menar du allvar - inte ens brodd fram???
Vet du hur lätt hästen fäker sig utan fäste med bara skor i is hage? För att inte tala om alla spänningar i rygg och muskulatur av att gå och "trippa" av rädsla att halka!
en fläknings skada är endera avlivning eller år av konvalecens - en brodd skada betydligt mindre i 99% av fallen........

Glamoroza ox skrev:

hoppas du inser vilken risk du utstätter dina hästar för :crazy: :crazy:

näe jag tycker det verkar jättetråkigt för honom o gå runt med en sån stor grej hela tiden :crazy:
så länge det är gräs i hagen låter han ju skydden vara men snö verkar inte vara hans grej att äta :cool:

Håller med, men säkert den anledningen att han tar av sig skydden också - dvs att han inte har gräs att äta och har tråkigt. han går väl själv dessutom? Våra valacker går 4 i en hage men de har också skit tråkigt om vintern i vinter hagarna som är trista, som svar på utråkningen så busar, bråkar och stojar de istället med varann -gör INTE detta under resten av året då de går i större hagar med gräs osv. Jag klarar mig ok, för min häst är ranghög och blir f-bannad om de andra bråkar för mycket, så mina täcken är hela... värre är det för de andra, en tjej har trasiga täcken varenda dag för hennes häst stojar värst och "inbjuder" de andra till tjafs.

Dressyrfantasten skrev:
ÅÅ dom vill jag ha :love: :love:

Verkade passa mina krav perfect :banana:

Om det var dom jag har som du vill ha så ett litet tips, beställ inte för stora mät noga omkretsen på din hästs ben. Jag har M smal stl 3 till min HBL hingst

precis, han har bara pinnar och vattenhink att leka med :angel:
han åt upp hela min gammelhästs ytterhölje på regntäcket :crazy: och då var ändå den "gamle" ranghög, W fattar nog inte så mycket om sånt där än har jag en känsla av, senare i livet kanske...
men men, nu är han broddad och vi får väl se om han överlever tills jag kommer till stallet imorn bitti ;)

När det är riktigt halt ute eller när min häst nyligen fått på skor efter att ha gått barfota en tid så brukar jag ha på honom boots.
När det är halt pga att han rejsar på isgata och slirar omrking och i övrigt när han får på sig skor för att han trampar sig lätt, vä,ldigt djupt och blev för ett år sedan väldigt halt.

Har ALDRIG stött på en häst som behövt skydd i vårt stall. Då har det passerat fullblod, araber, travare, ponnyer, körhästar, unghästar, gamla hästar... Vi har STOR hage, den är kuperad med en del sten i skogen, alla hästar (fyra) har broddar runt om, fyra i varje för det mesta, hela vintern, aldrig ett minsta sår.

Tror det beror mycket på hur hästbesättningen i hagen är, hur utfodringarna sker, hur många hästar det är, och hur hagen är. Risken är väl stor för skav och mugg/rasp om man sätter på skydd dygnet runt.

Har aldrig haft problem med varken mugg eller skav pga skydd, bara man håller skydden rena så är det inget problem alls.....

Kanske såna lyx-människor som betalar andra för att klä på hästarna skyddsutrustningen då....

tja.. behövs broddarna än? ja broddar alltid ur efter att ja ridit (när ja hade skor på pållen) eftersom de e lätt hänt att dom gör sej illa på broddarna.. o så blir de ju större belastning på yttan där broddarna sitter.. istället för att jämna ut belastningen jämt på hela hoven. risken att hästarna skaddar varandra finns ju oxå om dom är broddade på bak.. men men, de avgör du nog bäst själv om du vill ha skydd på hästen..

långt inlägg (tidigare), tycker så mkt o vill ju få me allt ;)

ang skador från sparkar me broddar.. någon borde uppfinna en heltäckande, "skottsäker" dräkt till hästar..:angel:

Zuzzi skrev:
hoppas du inser vilken risk du utstätter dina hästar för :crazy: :crazy:

Jodå.. Men jag har inte hästen i en hage med halkiga berg när det är isigt ute.. Har dom på ett platt gärde där det är så knaggligt att de inte glider iväg.. Om dom skulle skada sig där så är det snarare att dom vrickar sig .. Och det gör då isåfall både med & utan broddar..
Och hästarna som går barfota då?? Dom kan jag ju inte brodda!
Ska dom stå inne???:mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 198
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 099
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Svullet ben