Benskydd, lindor?

Grålly

Trådstartare
Rider i skogen där det är väldigt ojämn mark. Det finns dock en två meter bred slinga där vi hoppar över stockar som vi byggt upp. När vi INTE rider på "hoppslingan" rider vi över stenar, stockar, gropar och allt möjligt.

Jag vill då ha något skydd, både som skyddar benen när man hoppar och som stöd för senorna, men också när man rider på så ojämn mark då det är lätt hänt att hästarna snubblar. Vi hoppar inte högt, det är nästan bara stockar som är nedlagda på marken, men ändå.. Ska man ha benlindor, senskydd och bakstrykkappor, eller?

Jag suger på sånt där, snälla hjälp mig.. Men skratta inte för att jag är dålig :smirk:

Senast ändrad:
Sv: Benskydd, lindor?

senskydd bör man ha vid hoppning och även vid sånna ritturer du skrev om..för det ger senorna jätte bra skydd..

sen bak strykkappor bör man endast ha ifall hästen "slår" sig själv...men du kan ju alltid linda bakbenen om du vill..
men sen om det är så stenig,gropig mark ni rider på kan det ju hända att hästen trampar lite fel/snett så kanske du bör ha Boots å..så att hästen inte trampar sig själv på hovarna å skadar de..

men då skulle jag rekomendera syntetsboots istället för gummiboots..;)

och ang senskydden skulle ja ta sånna i syntetsmaterial med istället för läder,då läder inte tål vatten,lera mm lika bra som syntetsmaterial gör och dessutom lättare att rengöra:idea:

hm jag skulle nog först ha tjocka paddar med lindor över sen senskydd på alla ben över det och boots på varje hov och sen höga transportskydd över då ska du se att han nog inte gör illa sej... frågan är bara om hästen äns kommer kunna gå..

Nikkis skrev:
senskydd bör man ha vid hoppning och även vid sånna ritturer du skrev om..för det ger senorna jätte bra skydd..

sen bak strykkappor bör man endast ha ifall hästen "slår" sig själv...men du kan ju alltid linda bakbenen om du vill..
men sen om det är så stenig,gropig mark ni rider på kan det ju hända att hästen trampar lite fel/snett så kanske du bör ha Boots å..så att hästen inte trampar sig själv på hovarna å skadar de..

och ang senskydden skulle ja ta sånna i syntetsmaterial med istället för läder,då läder inte tål vatten,lera mm lika bra som syntetsmaterial gör och dessutom lättare att rengöra:idea:

Tacktack så jättemycket :smirk: Men du, tänkte på ett par senskydd från Hööks. Det är Equi-Guard, neoprenefodrade senskydd. De är inte så dyra, men inte de billigaste heller. Har inte mycket till inkomster, men jag ska försöka övertala mina underbara föräldrar ;) Vet dock inte om de säljs parvis eller inte. Syntetboots? Ok.. Hittar inga, men är det typ med konstläder? Det är väl inte samma sak, men skit samma :D en fråga till.. Varför har man damasker?

Senast ändrad:

karatefisken skrev:
hm jag skulle nog först ha tjocka paddar med lindor över sen senskydd på alla ben över det och boots på varje hov och sen höga transportskydd över då ska du se att han nog inte gör illa sej... frågan är bara om hästen äns kommer kunna gå..

Du behöver inte vara otrevlig, och har du inget bättre att skriva så låt bli.

Ska man ha benlindor, senskydd och bakstrykkappor, eller?

Inte benlindor bara!:angel: aldrig bra när man skuttar och sådant man kan fastna om de går upp och sånt läskigt.:(

Campella skrev:
Ska man ha benlindor, senskydd och bakstrykkappor, eller?

Inte benlindor bara!:angel: aldrig bra när man skuttar och sådant man kan fastna om de går upp och sånt läskigt.:(

Har tänkt på det, frågade nämligen för att många sätter det.

ja alla skydd säljs parvis..
du kan pröva m de från hööks.. och ang bootsen så menade jag de i konstläder=syntet material:idea:

och nu citerar jag en vän till mig som förklarat om vad man har damasker till: "beror på vilka damasker det är, för vissa kan vara sånna som går ner under kotan och skyddar så och så kallas vissa strykkappor för damasker..."

Nikkis skrev:
ja alla skydd säljs parvis..
du kan pröva m de från hööks.. och ang bootsen så menade jag de i konstläder=syntet material:idea:

och nu citerar jag en vän till mig som förklarat om vad man har damasker till: "beror på vilka damasker det är, för vissa kan vara sånna som går ner under kotan och skyddar så och så kallas vissa strykkappor för damasker..."

Are you sure? :D För på vissa står det ju; Säljes parvis. Och på vissa inte.. Skumt! Ok, har ingen koll, en hästutrustningdjungel är vad det är, och jag vill inte gå in dit, går vilse direkt om du fattar vad jag menar! :D

Nikkis skrev:

Men blir det inte lite väääl klumpigt med boots och senskydd? Jag tror jag börjar med senskydd, då jag inte har mycket pengar :smirk:

haha jo jag förstår..
men skydd brukar säljas parvis..dom kan ju inte sälja ett skydd för bara ett ben heller..

näe det blir inte klumpigt med både senskydd och boots..
men kör på senskydd först och sedan om du vill/har råd för boots så kan du köra på det med.

menade inte att vara otrevlig. tänkte högt.. menmen

Nikkis skrev:
haha jo jag förstår..
men skydd brukar säljas parvis..dom kan ju inte sälja ett skydd för bara ett ben heller..

näe det blir inte klumpigt med både senskydd och boots..
men kör på senskydd först och sedan om du vill/har råd för boots så kan du köra på det med.

Ok :D Men jag vill ha nånting bak också, men vad? Jag vill inte linda, då jag rider i skogen där det är blött, och det fastnar säkert en massa mossa och kvistar i dom och river upp :D Vad ska jag sätta då? Inget? Åhhh, jag hatar detta ;)

Det finns ju benskydd som går runt hela benet ungefär som lindor och som ger både stöd och skydd, tror de finns på Hööks bl.a. Knäpps med kardborre så det går ju mycket snabbare att ta på än lindor och förmodligen är det lätt att skölja av dem efteråt, jag funderar själv på att köpa såna i stället för att rida med lindor.

Lycka till i benskyddsdjungeln/carran

carran skrev:
Det finns ju benskydd som går runt hela benet ungefär som lindor och som ger både stöd och skydd, tror de finns på Hööks bl.a. Knäpps med kardborre så det går ju mycket snabbare att ta på än lindor och förmodligen är det lätt att skölja av dem efteråt, jag funderar själv på att köpa såna i stället för att rida med lindor.

Lycka till i benskyddsdjungeln/carran

Ok.. det är som tyg va? Ganska mjuka? Har tittat på dem, men de är lite för dyra för att jag ska ha råd med dem just nu.. får väl ta det lite senare. Tack :D

Jag skulle välja senskydd fram, för att skydda senan som är det allra viktigaste. Plus låga bakbensskydd. Tror att Hööks eller om det är Börjes har ett set med skydd fram + bak som ser rätt så vettigt ut.
Jag tycker att låga bakbensskydd stör minst, men ändå skyddar de kotan som väl är mest olycksdrabbad på ett bakben.

nässla skrev:
Jag skulle välja senskydd fram, för att skydda senan som är det allra viktigaste. Plus låga bakbensskydd. Tror att Hööks eller om det är Börjes har ett set med skydd fram + bak som ser rätt så vettigt ut.
Jag tycker att låga bakbensskydd stör minst, men ändå skyddar de kotan som väl är mest olycksdrabbad på ett bakben.

Har tittat, inte hittat varken på hööks eller börjes. Alltså ett set.

Det var jag som var ute och cyklade lite, jag tänkte på Hööks skydd som finns i latte och grått. De ligger nog i samma korg i varuhuset, det var därför jag trodde det var ett set...

Å, jag har precis samma problem som du! :) jättebra, jag får också checka runt i den här tråden nu... :P
Vad har alla här och erbjuda för förslag? JAG VILL HA! :P:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 310
Senast: lillamy73
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 076
Senast: Liten
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 364
Senast: WildHorse
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka