Benskydd me läder och Fårull?

Sv: Benskydd me läder och Fårull?

Fårskinn kan tvättas i 30 grader. Lädret = lädertvål och läderfett

vad gör man om man har läder benskydd å har varit ute i skogen då de är geggit kan man spola av skydden å sen smörja eller förstörs lädret då?? om man bara snabbt spolar under kranen å sen direkt kanske torkar med en trasa å sen smörja???

men om fårullen sitter fast i skydden då? eller det man kanske kan ta loss det på alla skydd?

Man får nog handtvätta de på något vänster. Typ tvätta fårullen och sedan smörja allt läder direkt efter, hänga på tork och smörja lädret igen.

Aha, de sitter fast, ja då blir det svårare att göra så... Som cactuspower beskriver är nog bästa sättet!

Om lädret och fårullen går att separera så tvättar jag lädret med sadeltvål och ullen på 30 grader ulltvätt i maskin.

Om de sitter fast i varandra så går det faktiskt att tvätta i 30 grader i maskin (milt program) med specialtvättmedel för ridbyxor med skinnskoning t.ex Kavalclean. Jag gjorde det med ett par benskydd och ett par boots i läder och fårskinn och de blev riktigt fina! Se bara till att smörja lädret efteråt.

Som den förra skrev. Tvätta på fint program i maskinen i 30 grader... När dom har torkat kan du kamma ut fårskinnet med en fintandad kam så ser dom nya ut igen. Smörj in skydden med ett fett när dom har torkat....
När skydden börjar sli slitna ut, eller om du vill ha dom extra fina, kan man ta lite selfshine (skovårdsprodukt) eller om du vill hårspray. Det blir jätteglansigt men torkar ut lädret om du använder det för ofta!

Är det bara lite smutsigt kan man tvätta av dom i vasken med lite diskmedel. Smörj med fett när lädret har torkat!

General_beseiged skrev:
vad gör man om man har läder benskydd å har varit ute i skogen då de är geggit kan man spola av skydden å sen smörja eller förstörs lädret då?? om man bara snabbt spolar under kranen å sen direkt kanske torkar med en trasa å sen smörja???

Ja det kan du göra!
Men varför använda fina läderskydd när man rider ut när det är jätte geggigt?
Skulle nog personligen ta ett par racing track eller link. då.

man kan köpa läderglans om man vill ha SUPER HI-SHINE GLANSIGT läder! *ÄLSKA* jag lyckades ramla över det i en tidning en dag, efter att ha LETAT i år.

Liknande trådar

Utrustning Vet ni om det finns några vinterridstövlar som är fodrade med äkta fårskinn? Jag hittar bara med fuskpäls vilket jag upplever att det...
Svar
2
· Visningar
268
Senast: Bison
·
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
525
Senast: Elo
·
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
887
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Att lämna i smyg
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur