Benskydd och senskydd??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _paniiik_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 631
P

_paniiik_

Hej!
Sökte lite halvhjärtat efter ett svar, men det gick lite segt så jag skapar en ny(?) tråd:angel:
Vad är det för skillnad på benskydd och senskydd?

Är det så att benskydden skyddar hästen från att slå/sparka/trampa sig själv
och senskydden stöder när hästen trampar fel?
eller är jag helt fel ute?
Vilka är strykkappor? och är de benskydd eller senskydd?

Har man bara senskydd fram? Om man kollar på h**ks hemsida så är där senskydd,
men det ser inte ut att vara en modell för bakben. Eller?

Någon vänlig själ som kan guida mig i skydds djungeln?:confused: :love:

Sv: Benskydd och senskydd??

benskydd är ett samlingsnamn för alla varianter (bla senskydd, strykkappor, damasker osv)

senskydd har man vanligen på frambenen, de är ofta öppna framtill och skyddar hästen från att tex slå sig med bakhoven på senan

okej,
Så senskydden är bara till för att skydda hästen från att göra illa sig själv? = behöver inte senskydd bak?

Synd att du inte var helt korrekt där, jag rättar lite...;)

Senskydd är heltäckande baktill och öppna framtill och används mest vid hoppning.
Finns både för fram- och bakben och ser lika ut oavsett. Är dock vanligast på frambenen.

Strykkappor kan även de användas både fram och bak. På bakbenen brukar korta/låga strykkappor vara vanligare. Kan även kallas kotskydd.

Damasker är ett ord som kan användas både för "vanliga" strykkappor, men är nog vanligast för en lite mjukare variant av strykkappa, typ denna.

Synd att du inte var helt korrekt där, jag rättar lite...;)

Senskydd är heltäckande baktill och öppna framtill och används mest vid hoppning.
Finns både för fram- och bakben och ser lika ut oavsett. Är dock vanligast på frambenen.

.[/URL][/U]

Där måste jag tyvärr flika in och rätt lite, det finns visst kortare senskydd avsedda för bakben, de skyddar senor vid islag med bakbenen i hoppning. Det är bättre för hästen att ha korta senskydd bak just för att bakbenen kan böjas mer naturligt i hoppningen. Jag har hört att en del tränare i hoppning ber sina elever att plocka av höga senskydd bak.

Javisst ja!:idea: Hoppas at allt blir rätt i slutändan av tråden åtminstone...:D

Får jag skylla det felet på att jag inte är någon hoppryttare själv?:angel:

Javisst ja!:idea: Hoppas at allt blir rätt i slutändan av tråden åtminstone...:D

Får jag skylla det felet på att jag inte är någon hoppryttare själv?:angel:

Helt ok, hoppar inte själv heller, men har en del bekanta som är hoppfantaster:D

hmm, okej.
Jag trooor att ni kanske rätade ut några frågetecken där.
Lite förrvirrad är jag men det går mot ljusare tider;)

Tack för alla svar!!!

Liknande trådar

M
Utrustning Hejsan! Jag skall snart få hem mitt varmblod, 9år och stor hoppkapacitet (SE BILD). Jag vill köra med säkerhet före det osäkra och med... 2
Svar
29
· Visningar
3 765
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 856
Senast: IngelaH
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 796
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka