Senskydd eller benskydd.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Microbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 765
Sv: Senskydd eller benskydd.

Täcke.
Jag tycker det låter som 135 skulle vara lagom till din häst.
Jag har ett varmblod på 160 cm i mankhöjd som drar 145 i täcken, hon är ganska kraftigt byggd. Jag har ett varmblod som är ca 155 i mankhöjd, han drar 135 cm i täckesstorlek och är nätt i typen.

Benskydd.
Det finns senskydd till fram och bak. Vanligast är att man har bara fram. De skyddar mot slag på senan (av bakhovarna) och även mot strykning/slag på kotorna. Vanligast vid hoppning.

Så finns det strykkappor som mest skyddar mot strykning. Alltså när hästen slår det ena frambenet mot det andra eller ena bakbenet mot det andra bakbenet. Framskydden är höga. I dressyr är det vanligt att man har långa bak och i hoppning är det vanligast med dem korta som bara täcker kotorna.

Chebban98 skrev:
135 :eek: är ju typ för c-d ponny, jag har 145, 155 i endel till min, o han är 157 i mankhöjd..

Om din häst är 1.57 så är ett täcke på 145 för stort...
Å 1.55 är för hästar som är över 170 i regel....
för stora täcken fyller inte sin funtion... Gå ner til 1.35 ;)

kl

Min d-ponny har 135 på sina täcken, och ibland har dom varit försmå...!:crazy: Alltså, han har lååång rygg. Och han är bara 144cm. Så det beror helt på vad din häst har för rygg, lång, kort eller "normal".:D

Min häst är 163 och har 135 140 i sina täcken!!
(en liten ferrari säger mamma)

Mitt halvblod/fullblod är 156 cm och har 135 i täcken. Det borde nog passa till sin också.
Till den maxade ponnyn med mycket fullblodsinslag hade jag 125. C-ponnyn var 138cm och grov, hon hade samma täcken som D-ponnyn.

Dessa täcken sitter/satt perfekt på hästarna.

*knapplån*

Okej, jag tar tillbaka vad jag skrev :p vet inte hur jag tänkte, jag har iaf 145 till min häst o verkligen inte 155 :eek: haha ni får ursäkta min dumhet :p

shit :o
jag haft 135 i täcken på alla hästar jag haft.
(newforest cponny, arab,dponny, halvblod 165 i mkh och nu travare 165 i mkh.)

förutom på en del regntäcken och tjockare täcken inne + utevintertäcken för att jag ska kunna få plats med täcke under.

Liknande trådar

Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 076
Senast: Liten
·
G
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni använder för utrustning när ni rider eller motionerar hästen? :) som när ni hoppar, rider dressyr... 2
Svar
32
· Visningar
7 579
Senast: Domino_s
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 717
Senast: Em3li3
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning... 2
Svar
39
· Visningar
10 276
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka