Benskydd på betessläpp??

Sv: Benskydd på betessläpp??

Låt hästen vara häst! det är väl ingen ide att hålla på och hatta omkring med en massa skydd i hagen?! betesläppet kan jag tycka är att ge hästen lite "frihet" då behöver den inte ha en massa krimskrams på sig, så min personliga åsikt, ha en naken häst! :)

KL*

Min har skydd + boots runt om på vid tillfällen då det finns risk för att han kan springa extra, ex. med nya kompisar, ny hage osv. Bara för att det är lätt hänt att de snubblar och råkar trampa på sig själva när de kutar runt... Plus att han är smått klantig. Hellre söndriga skydd än en söndrig häst tycker jag :D

Kl
jag har alltid boots och skydd på vid betessläpp, då det blir tjo och tjim och en massa ståhej. Lätt hänt med både onödiga tramp-tappskor, samt ngt griffelben som sparkas till på. ser inte problemet och varför man inte skulle använda det? benskydden på, det tjoas ngn halvtimma av och till max, sen är det lugnt, och man tar av skydden, end of story. Varför skulle det räknas som ngn sorts överdrift - det kostar ju noll och spar så himla mycket onödiga problem?

Hej!

Jag har också skydd på vid ihopsläpp med nya hästar. Boots när hon går ut i ny hage och risken för bus är stor.

Fröken är ganska klumpig och har sparkat sej själv flera gånger när hon försökt fly från andra hästar (extremt ranglåg häst). Dessutom har hon totalt tappskoförbud, så boots är ett måste när hon far runt som en furie i hagen.

Skulle min tjej gå utan bootsen kan jag med ganska stor säkerhet säja att hon skulle vara halt minst 1 månad efter att skon trillat av. Det har vi testat ett par gånger så det är ren erfarenhet som talar.

Min förra häst gick alltid ut utan kläder på benen- men hon var inte lika ranglåg och hade klart bättre koll på både hovar och skor. Dessutom blev hon inte blockhalt av att tappa skorna.

/Lavinia

KL

Jag skulle aldrig få för mig att sätta varken boots eller benskydd på någon av mina hästar. Ingen av dem har någonsin skadat sig, trampat sig eller dylikt på betesläpp. Det är större risk för skav och annat elände med skydd. Jag tycker det är absurt med benskydd i hage (egentligen öht utom i terrängen på flt hästen) om den inte har extremt dålig benställning, en normal rättställd häst slår sig inte.

Om hästen har så dåliga hovar är / så känslig att den är halt i veckor efter en tappsko skulle jag sannerligen se över hovarna mer en noga och se vad felet är hellre än sätta på boots

Låt hästen vara häst! det är väl ingen ide att hålla på och hatta omkring med en massa skydd i hagen?! betesläppet kan jag tycka är att ge hästen lite "frihet" då behöver den inte ha en massa krimskrams på sig, så min personliga åsikt, ha en naken häst! :)

Men hur lider hästen av att ha skydd på sig någon timma? Man har dem ju inte på resten av betessäsongen liksom... ;)

lider väl inte mycket, jag vet folk som har dom på dygnet runt satt, men som sagt min åsikt är att hästen kan vara naken sen får väl andra tycka som dom vill ;) men hästmänniskor är ju hästmänniskor mer tror jag inte jag behöver säga, men man blir väl ratad för att ha sagt det där med ;)

Men hur lider hästen av att ha skydd på sig någon timma? Man har dem ju inte på resten av betessäsongen liksom... ;)

Vad händer om hästen vägrar att bli fångad den första veckan? Ska den då gå med skydden dygnet runt i en vecka? Många blir lite vilda och vill inte fångas precis efter ett betesläpp.

ditt svar är inte direkt grundat på ngn fakta. Det är rätt vanligt att de slår på sig om det går vilt till vid utsläpp och jag lovar att det inte har att göra med ngn benställning utan snarare att de kommer ut i en okänd hage och är i gasen. Varför skulle benskydd på en halvtimma eller timma vara ett problem?

ang. tappskor så har du tydligen aldrig haft en häst som är ömfotad vid tappsko och som sliter ner hoven utan sko så att det sen inte går att fästa skon. så kan man undvika tappsko just vid själva släppet är det himla smidigt för annars får man oftas avbryta släppet och ta med sig pålle hem igen tills tappskon är åtgärdad.

Vad händer om hästen vägrar att bli fångad den första veckan? Ska den då gå med skydden dygnet runt i en vecka? Många blir lite vilda och vill inte fångas precis efter ett betesläpp.

Men då får man ju självklart ta med det i beräkningen! Man känner väl sin häst... :)

Som jag skrev så har jag bara haft skydd på nuvarande häst vid betes- och ihopsläpp, inte på någon tidigare. Och det beror på att denna individ är lite slarvig av sig, OCH måste behandlas noga vid varje sårskada.

Hon är heller inte svår att fånga, alltså kan jag dra på skydden och sedan ta av dem igen. Alternativet är att avbryta betesgången helt för att hon måste bandageras, eftersom beteshagen har en å som de vadar igenom. Inte speciellt bra med bandage på då...

Alltså: Behöver hästen skydd, använd dem, annars inte. ;)

KL
Om hästen har så dåliga hovar är / så känslig att den är halt i veckor efter en tappsko skulle jag sannerligen se över hovarna mer en noga och se vad felet är hellre än sätta på boots

Hej!

Hästen är översedd på klinik i 2 års tid och är ua så länge skorna sitter där de ska! Så fort skorna är av är häst mycket halt och det sitter i länge, även när skorna kommit på igen. Hon är röntgad, kollad från topp till tå och det finns INGEN förklaring, varken vet. eller hovis (klinik eller hemma) har hittat nånting- hästen är helt enkelt känslig. Hon har gått med specialskor, i vintras gick hon med dubbla sulor, nu har hon enkla, eftersom de dubbla har en tendens att släppa tidigare med tappskor som följd.

Och för att hon ska slippa lida när hon råkar trampa av sej skorna (vilket många hästar gör i hage med nya kompisar) så har hon boots. Om det gör mej till en sämre hästägare vette 17, jag tror jag tar det hellre än en häst som har ont i veckor efter en tappsko!

/Lavinia, som fått acceptera att alla hästar, trots mycket bra hovkvalitet, inte klarar att tappa skor.

Ja, sår är jag inte sådär superrädd (då han har grym läkehud) för, dock är jag orolig att han ska vricka sig eller liknandet! Vet dock inte riktigt hur han är med sommarhage & spring då jag bara haft honom i ca 4 ½ månad, hmmm!

Vrickningar kan du inte förhindra med benskydd, då får du gipsa benen.

japp exakt, och då lär hästen få en fraktur istället om den skulle vilja vricka sig med gipset, för benet skulle fraktureras ovanför gipskanten istället.

benskydd kan inte hindra ngra vrickningar, de skyddar mot slag och tramp, inget annat.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 804
Senast: lilstar
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 775
Senast: manda
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 090
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka