Benskydd på natten??

Lollan

Trådstartare
Hallå!
Hur skulle ni gjort i följande situation??
Pållen har inte särskilt stor benägenhet
att stryka sej men det skulle ändå kännas tryggt
med benskydd på i hagen då det är en ganska stor hage.
stallet pållen står i erbjuder ej att sätta på benskydd på
morgonen, tycker ni då att jag ska:

1: Skita i benskydd
2: Sätta på benskydden på kvällen så pållen sover med dem.
3: Åka upp på morgonen (varje)

:confused:

varför "underbeskydda" då??
En dag står man där med en skada
och är nog ganska frustrerad över att
man inte "överbeskyddade"
Pållen måste gå i stor hage annars
blir den vild.
Ursäkta mej men det var en otroligt
korkad kommentar :mad:

Om du vill ha benskydd för att undvika eventuella skador så ha det. Det är en billig "försäkring".. nåja, skyddar iaf lite mot slag och strykningar. Det bästa är ju att sätta på dem på morgonen, inte speciellt skönt att sova med skydd, och således får du göra det själv. vad gör man inte för sin häst? ( eller för att stilla sin oro.. :smirk: )

beror helt hur hästen stryker sig och vart den stryker sig? eller har den sånt övertramp att det kan bli tramp på frambenens senor,så ja då skulle jag nog åka upp varje morgon och sätta på skydden,bara en fråga,kan du inte komma överrens med nån där i personlen,alltså den får en peng extra mot att den sätter på hästen skydden varje morgon?eller iaf vardagar?
Stryker sig hästen inte så mycket och att risken är liten att den skulle tramap sig själv så skulle jag nog inte ha skydd.sedan beror det ju på hur värd hästen är.är det en häst på 200.000 borde man kanske tänka lite på sånt.
Men att ha skydden under natten -inte bra i en box kan hästen skada sig rejält med sånna och hur bekvämt är det att ha skydden på sig dynget runt?och hur normlat är det för en häst?
Vi har jätte fina hästar här hemma,men de stryker sig nästan aldrig ute i hagen,och jag har hört att en häst som jobbas stryker sig lättare än om den bara går/busar i hagen.
Hur skulle du själv vilja ha det som häst?ha skydd på dig dygnet runt,eller åtminstonde få slippa dem på natten? dessutom, att ha på sig skydden sådär mycket som din häst skulle ha, kan skapa mer skav än att den inte har dem på sig.
Skippa iaf tanken att den ska ha det på sig under natten.om du vil att den ska ha skydden på sig i hagen så får du fixa nån som gör det åt dig eller fixar det själv.
Lycka till! Hästen har iaf en matte som bryr sig om den! :)

Det är en häst... :idea: Hallå? Sover du med strumpor och skor ifall du skulle snubbla på väg till toa?

Se över varför din häst slår på sig (hovslagare) och sluta sen dalta med den..

Skit i benskydden.
Du får säga vad du vill, men MIN åsikt är att en häst är en häst ingen daltig sak. Ibland tycker jag folk är överdrivna med att skydda sina hästar, med täcken och benskydd osv.
Dessutom om en häst har benskydd tror jag den märker att det inte gör ont att slå i litegranna o därför blir den snubbligare och fummligare och inte lika försiktig=lättare för hästen att vrickad sig o få skador.

Håller helt med!
Det bästa sättet att skydda sin häst är att lära den ta hand om sig själv. Det är mycket sällan pållarna gör sig illa i hagen, det mesta händer ju när de har oss ryttare att tänka på också.

Klart du ska ha skydd på i hagen, täcke med för den delen!!! Jag tycker nog det verkade vettigt att göra upp om att någon sätter på skydden åt dig, du kan karnske göra nåt åt den senare, men anars får du nog snällt åka dit varje morgon, eller chansa på att inget händer... Det finns ganska luftiga skydd att köpa, du ska tänka på att även om den inte har skydden på natten så e det många timmar med skydd och det blir varmt, fuktigt och det e just det som orsakar skav och svamp. Vill bara att du tänker på det.
Jag tror inte att en häst lär sig att "hållareda på benen" om den går utan skydd.

Om hästen brukar komma in med småsår/tramp varje dag så visst, ha skydd på den. Men som vissa säger, bra är det ju inte, inte roligt med svamp över hela benen, det är inte skönt för hästen. Jag skulle definitivt inte ha på hela natten. Risken finns ju alltid att man inte sätter skydden optimalt för så lång tid (skillnad under ett träningspass på en timme eller två), alltså kan man lägga onödigt tryck på senor och blodgenomströmning. Är hästen egentligen ingen som slår sig lätt så skulle jag definitivt ha den utan. De mesta "slagen" kommer under arbete och inte under rusningar och bus i hagen.

Rent generellt tycker jag att om våra hästar inte klarar sig utan skydd i hagen (ta inte upp täcke, det handlar om nåt annat) så är det något allvarligt fel på vår avel. Man strävar väl efter en sund avel där hästarna kan gå så rent som möjligt?

det var inte för att vara elak ,,,,,risken är om du har benskydd på jämt är att den lätt kan få sår ,för att det kan hamna grus/smuts under benskydden.Är det varmt kan vissa benskydd orsaka "blistring" eller att du får böjsena på grund av att du har benskydden på för länge.
Men om hästen inte kommer in med sår (att den verkligen )har slagit sig ,,så förstår jag inte varför du ska öcverbeskydda den. :confused: :bow:

Om du använder benskydd jämt så lär ju hästen sig att slå/stryka sig, eftersom det inte gör ont med skydd på.

Jag skulle ha struntat i skydden och på så sätt lär sig hästen att det gör ont om han stryker sig.

Men det är bara min lilla teori :)

Definitivt alt 1.
Varför ens fundera på skydd på natten om hästen INTE har benägenhet att stryka sig. :confused:
Låt hästen vara häst! :)

finns ju kotringar att köpa.

Har en fråga som kanske nån kan besvara, mitt sto stryker sig, men det syns bara på sommaren då det blir sår, för det kan ju inte vara så att hon bara stryker sig på sommaren :smirk: Varför syns det bara på sommaren?

menar du att det är skillnad på sommar och vinterskor, eller att det är brodden som gör det?

Det beror ju lite på... Du vet ju själv om det är skillnad mellan dina vinter och sommar skor? Jag vet ju inte vad du använder för skor :p :D

Men visst kan det vara brodden, de ändrar ju steglängd mm så... Du kan ju prata med din hovslagare om saken.. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 972
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 135
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 152
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka