Benskydd på natten??

så vitt jag vet så använder vi samma sort skor sommar och vinter, bara att det är broddhål annars, men nu har hon inte brodd men stryker sig ändå inte, så man undrar ju varför det blir sår på sommaren :confused:

Hallå??
Ja, är det inte nu hon stryker sig så mycket att hon får sår... Vilket hon inte gör på vintern? Och på vintern förmodar jag att hon har vinterskor med broddar.... och broddarna kanske gör så att hon inte stryker sig så mycket att det blir sår...

nu är det ju inte sommar :D
hon stryker sig dom varmaste månaderna, juni juli aug ungefär, hon har alltså inte börjat stryka sig nu, HALLÅ ;)

Va?
Här är det iallafall sommar... regn...
:p
Går hon med vinterskor nu?

men annars skulle jag ju tippa på att hon blir känsligare i huden under sommaren...

Hallå? hallå? :rofl: :rofl:

hon går nog med samma skor året runt så om det är vinter eller sommarskor vet jag inte, vad e skillnaden :confused:

tror på teorin om känsligare hud då kanske :)

Skillnaden är ju att i vinterskon sitter det brodd, som ändrar hästens steglängd och bredd... Under förutsätning att du anvnder dig av vanliga ridskor såklart :)

jo men det behöver ju inte sitta brodd i "vinterskor" :) tänkte om det var skillnad på tjocklek eller om skillnade endast va att det va hål i vinterskorna :D

OM hästen inte har nån större benägenhet att stryka sig lverhuvudtaget skulle det aldrig falla mig in att sätta på benskydd.

Men låt hästen var häst! Hästar är inte dumma i huvudet. Såklart dom inte stryker sig med flit heller. Märker dom att dom gör nåt knas som gör ont då ändrar dom det! Men hallå... Låt hästen vara häst och fri under sin fria tid i hagen. :eek:

Det är en häst... :idea: Hallå? Sover du med strumpor och skor ifall du skulle snubbla på väg till toa?

Se över varför din häst slår på sig (hovslagare) och sluta sen dalta med den..

Hahahaha.... :rofl: Efter att jag hämtat andan så håller jag med dig.... *PUST*

Skit i skydden. Att ha dem på natten är otänkbart.
Faktiskt så är det större sakaderisk med skydd än utan, det tänker inte många på. Utan skydd sä kan de förvisso få ett litet sår men än har ingen dött av ett sår, men med skydd så får de försämrad blodcirkulation i benen och det blir det andra skador av, förslitningkadorna som alla hästar får av ridning hinner kanske inte läkas så bra som de skulle gjort med normal blodcirkulation i benen.

Många gånger tror jag att skadorna kommer i vilket fall som helst, med eller utan benskydd. Menar då vrickningar, benbrott mm. Sårskador o dyl är ju oftast inte så allvarliga. Visst kan det ju förekomma men då tror jag kanske inte att benskydden alltid hjälper ändå. Beror ju i och för sig på vad det är för benskydd.
Mina hästar har aldrig benskydd på sig i hagarna, och visst kommer de in med små skrapsår i bland men inte värre än att man kan tvätta av det lite och sedan brukar de vara borta inom några dagar. Är din häst väldigt aktiv i hagen? Om du nu tvunget vill ha benskydd på din häst så tycker jag att du ska åka upp på morgonen och sätta på dem. Är inte snällt att låta hästen stå med dem på över natten. Men mitt huvudsakliga råd är ändå: skit i skydden. Låt hästen få känna sig fri i hagen. :D

beror på hur mycket den stryker sej. om det är mycket , så kan du ju alltid ha typ benskydd.. men om de bara är typ inte alls ofta så skulle jag skita i det, ir betala en slant extra för att nån annan gör det. Jag håller med både dej och dom andra.. För jag tycker: Bra att vara extra noga, men inget ONÖDIGT daltande. Inte för att jag menar att du överdriver´..! Gör som DU vill, så läänge hästen inte alls störs av skydden (om du nu vill ha dom på) så är det ju OK! ha de bra.. :smirk:

men sen om hästen inte har belägenhet (ir vad det nu heter ;)) Så SKIT i skydden! :)

hahahaha--.. håller med dej!! hahaha.. snubbla på väg till toa,. den va bra :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 972
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 135
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 152
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka