Benskydd vid ridning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare JGA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 155
  • Visningar Visningar 10 967
Tja hon kan trampa ner i en håla, trampa snett på en sten. Det går aldrig att säga att "min häst gör aldrig det".
Hästar gör mycket man inte tror.

Det är ju nästan samma sak att säga, jag behöver ingen hjälm för jag ramlar aldrig av, min häst skulle aldrig kasta av mig, min häst blir aldrig rädd för något osv osv

Att hästen kan trampa snett tycker jag är att gå till överdrift när det gäller benskyddsfrågan. Du kan ju också trampa snett men inte går väl du omkring och skyddar dig för det?!

precis! om man täcker så så borde man ju faktiskt gå runt med "hockeyutrustning" på hela hästen.

tror faktiskt att det är en mkt större risk för skavsår än vad det är för benskador. :smirk:

och vad är ni människor som här verkar vara i majoritet som alltid rider med benskydd? ser er inte IRL, ok m. lindtokarna kring H*gsta kanske men inte annars på "vanliga" stall.

För att summera det hela. :D

En del tycker inte att man behöver benskydd, en del tycker att det är bra.

Hästen mår inte dåligt av att ha benskydd så om man vill så kan man sätta på det och om man inte tycker att det är nödvändigt så låter man bli.

Fast om hästen trampar snett och snubblar och slår sig på senan och får en senskada som tar ett halvår att läka eller river upp värsta såret så anser jag det mer allvarligt än om jag trampar snett och stukar foten iallafall ;)

Då antar jag att du pratar om senskydd. För strykkappor är inte till någon annan hjälp än att de skyddar hästen när den stryker sig själv.

Jag tycker ändå att det är onödigt att vara sådär försiktig. Eller inte onödigt, men lite överbeskyddande. Beror som sagt på ridningens art och hästens byggnad och allt vad vi har pratat om, men man kan inte gardera sig mot allt. Och om hästen, trots allt får en skada som tar ett halvår att läka, ja då fick den det, men då slapp den iaf grejer på benen de andra 15-25 åren. Hästar är födda utan utrustning och jag tycker inte man måste knäppa på dem saker om det inte behövs. Men du får gärna ha senskydd för jag förstår hur du tänker.

Självklart senskydd, rider jag i skogen går jag tillockmed så långt att jag använder mina terrängskydd med en stålskena som förstärker skyddet av slag mot senan.

öhh har jag sagt att min häst aldrig skulle göra det eller?
:crazy: nej det har jag inte. vad fick du det ifrån?

jag rider alltid på vägar där det finns stora hål vet du :rofl:
nej men allvarligt, händer det så händer det, då tar jag det då.

Skulle vilja veta mer omd et där med att benskydd ksulle öka risken för skador i många fall... Varför??? För att benen blir varma? hur kan det öka risken? Någon som vet? Mvh Jenny.

Hästar är födda utan utrustning och jag tycker inte man måste knäppa på dem saker om det inte behövs.

Hästar är födda utan sadel och träns och ryttare oxå :angel:

Jag kan inte förstå att du kan resonera att det är värt en skada för hästen slapp benskydden dom andra 20 åren.

Hästen slipper ju benskydd 23 timmar om dygnet och om mina hästar får välja så tror jag dom väljer senskydd 1 timme om dagen istället för en senskada.

Nej man behöver inte vara överbeskyddande men att ha senskydd 1 timme om dagen för att skona hästen från att skada sig under ryttare är inte överbeskyddande tycker jag iallafall :)

Överbeskyddande är att ha benskydd i hagen ,ta in hästen om den springer för då kan den skada sig osv osv

varför skulle min häst helt plötsligt börja kliva på sig en dag när jag rider? hon behöver inte skydd punkt slut.

Därför att du skrev så här, då tolkade jag det som om du anser att det aldrig kommer hända

Jag rider/arbetar hästen alltid med skydd på. Dessutom går den ena med boots på dygnet om. Antingen trampar hon av sig skorna eller trampar på sig själv om hon inte har bootsen på.

Ni som tycker att man för hästens skull inte ska "klä på" hästen en massa onödig utrustning för att hästen troligen inte vill det, borde nog tänka över varför de har sina hästar. Är det för att just deras ridning är helt naturlig för hästen? Rubbar inte den ridningen och skötseln hästen så att den kräver mer än om hästen hade varit vild?

Ang. försäkringsfrågan som varit uppe måste jag säga att jag kan förstå de som har många hästar och tycker att det är för dyrt. Men varför tar man inte då bara en veterinärvårdsfösräkring? Jag har två hästar och jag skulle inte ha råd att försäkra de till sitt fulla värde. De står jättelågt i liv men mer än tre gånger så högt i vet.vård. Det håller premien nere och jag har verkligen haft nytta av den försäkringen i år!

Testa att rida med skydd och är det märken på dem efter ridturen så innebär det att hästen behöver ha skydden.

Ha! Jag visste att du skulle säga att hästar är födda utan sadel och ryttare!! Ja, och eftersom de går med dessa kan man ju försöka skippa sånt som inte är ett måste. Hästar som stryker sig och är allmänt klantiga med benen och det inte går att förbättra med bra ridning, de kan ha ex. strykkappor, hästar som går terräng och hoppning kan ha extra skydd om de vill men en häst som rids i skogen och lite dressyr och inte gör illa sig tycker jag det är onödigt att ha skydd på, punkt slut!

Jag förstår att du tänker att man ska förebygga allt som förebyggas kan men jag håller inte med fullt ut om detta. Jag själv tex har inte säkerhetsväst när jag sticker ut och skrittar eller rider lite dressyr, men jag är medveten om att jag kan fara av de gånger också, men jag anser ändå risken som för liten för att jag ska sätta på den då, med den häst jag rider i nuläget.

Och ja, att ha benskydd på hästen i hagen och typ jämt, det är hönsmammeri. -de borde i så fall ha hjälm när de kör bil också!! :devil:

Undersökningen om att senskydd är stötdämpande finns i ridsport nr 7 i veterinärkontrollen, vetenskapliga mätningar har utförts i trav och visar att vissa senskydd ger stötdämpande effekter och stadga åt benen, det stod en hel del mer men jag kommer inte ihåg mer.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka