F

Foxx

Hej! Jag kan inte så mycket om olika benskydd och vill gärna lära mig mer.

Skriv gärna olika bensydd och varför man har dom!
 
Sv: Benskydd!

Man kan både linda sin häst eller ha benskydd på. Man har detta för att hästen inte ska skada sina ben, vissa har en tendens att stryka sig med ena benet mot det andra och då kan det slås upp sår.
Lindor är mer ett stöd men skyddar även medan senskydd och strykkappor skyddar mer ordentligt mot slag.
Olika benskydd som finns är BLA
Strykkappor: Som är till för att hindra gästen från att sparka sig själv.Oftast är det kotan som skadas. Man kan köpa strykkappoer för både fram och bak benen och de skyddar både utsidan och insidan av benet.

Senskydd: Används flitigt på hästensben utav hoppryttarna men självklart även av andra ryttare. De skyddar senorna mot slag och sparkar. De är öppna på framsidan av hästensben.

Hoppas svaret inte blev allt för virrigt och att du fick ut ngt av det!
 

Liknande trådar

Utrustning PS har ju tyvärr inga benskydd i x-full, så vågar man chansa och köpa full istället? Är det någon Bukefalist med en x-fullhäst som har...
Svar
14
· Visningar
826
Senast: WBanna
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan hej! jag har en skoluppgift där man ska skriva om ett föremål och dens historia. jag vill gärna ha lite tips på hästsaker attskriva om...
Svar
6
· Visningar
501
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
282
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp