bensnören... visste inte ens att man kunde bli upprörd...

Sv: bensnören... visste inte ens att man kunde bli upprörd...

Alltså du drar ju inte åt svansremmen så den sitter hårt runt svansen! Den får ju absolut INTE sitta som en svanskappa gör! Utan den ska sitta lite lätt runt svansen och då störs eller dras det inte i den om täcket rör sig.

Eftersom någon jämförde svansremmen med svanskappa så tog jag för givet att de liknade varandra och spändes likadant. Bra med förtydligande. :) Är det ett sånt svanssnöre som sitter på t.ex. ländtäcken som ni menar, som även finns/fanns på utetäcken?

Ber om ursäkt för att jag fortsätter komma med mina dumma frågor, men varför har man svanssnöret då? Om det ändå sitter så lätt åt så täcket kan röra sig utan att störa svansen? Det känns som att täcket förr eller senare kommer att dra i svansen, om täcket rör sig tillräckligt mycket. Fördelen med bensnören är att de (rätt korsade och med rätt längd) håller täcket på plats utan att det drar i hästen.

ni pratar om två olika saker. svansrem som går bakom rumpan på hästen vilket väldigt många utetäcken har numera, och den gamla lösningen på 70-80 talet, dvs en svanskappe rem som man knäppte runt svansen i en liten ögla.

ni pratar om två olika saker. svansrem som går bakom rumpan på hästen vilket väldigt många utetäcken har numera, och den gamla lösningen på 70-80 talet, dvs en svanskappe rem som man knäppte runt svansen i en liten ögla.

Jag pratar om den gamla lilla remmen när jag skrev till Ingela. Den skall inte dras åt!! Har haft sådan rem på mina gamla tävlingshästar för ca 10 år sedan och det var aldrig några problem. Finn Tack hade så på alla sina utetäcken och innetäcken då. ingen häst hade något problem med svans eller rygg för att den remmen fanns. Men man får som sagt inte dra åt den!!

Nä, men remmen har försvunnit likväl från marknaden i fråga om utetäcken, och den logiska förklaringen är att det är stor skaderisk om ett täcke skulle hamna på sniskan och hästen fastna i en gjord eller trampa på täcket och den sitter fast i svansleden! Därav diskussionen ang. just denna lösning. Jag har aldrig pratat om att dra åt den, det är inte problemet, problemet är om en olycka skulle vara framme och remmen sitter på och det blir ryck eller trauma på svansleden! På ett transport täcke i trailern eller kortvarigt bruk inne osv - fine, men ALDRIG på ett utetäcke ute i hagen 8-10 timmar om dagen. Jag hade aldrig chansat.

På denna bild syns det liiiite av den svansremmen. Finns alltså på täcken idag.

Man ser spännet precis ovan svansen och en liten rem som går under svansen. Letar efter bättre bild. Denna var den enda jag hitta nu :p

24400_l.jpg

Nä, men remmen har försvunnit likväl från marknaden i fråga om utetäcken, och den logiska förklaringen är att det är stor skaderisk om ett täcke skulle hamna på sniskan och hästen fastna i en gjord eller trampa på täcket och den sitter fast i svansleden! Därav diskussionen ang. just denna lösning. Jag har aldrig pratat om att dra åt den, det är inte problemet, problemet är om en olycka skulle vara framme och remmen sitter på och det blir ryck eller trauma på svansleden! På ett transport täcke i trailern eller kortvarigt bruk inne osv - fine, men ALDRIG på ett utetäcke ute i hagen 8-10 timmar om dagen. Jag hade aldrig chansat.

De remmar jag haft har varit tillräckligt långa så svansarna med lätthet glider ur om täcket åker av av någon anledning. Har haft nån häst som tagit av sig täcket med remmen på men inget problem. Remmen knäppt på täcket som låg i snön i hagen och svansen hel.

De remmar jag haft har varit tillräckligt långa så svansarna med lätthet glider ur om täcket åker av av någon anledning. Har haft nån häst som tagit av sig täcket med remmen på men inget problem. Remmen knäppt på täcket som låg i snön i hagen och svansen hel.

fast jag pratar inte om att åka av. Om hästen trampar på täcket eller fastnar i det i en vinkel som inte drar täcket bakåt, så tar det tvärstopp och svansleden kan skadas. det finns en anledning till att det bedöms livsfarligt att tex fläta hästens svans i hagen, av samma anledning. Långt ifrån alla är ju medvetna om och införstådda i resultatet, det är det jag menar ang. att flagga för att svansleden är väldigt känslig för skador om det blir ett ryck eller ngt sitter fast som inte ger efter! Jag är helt övertygad om att det är en av anledningarna till varför denna rem inte existerar på nutidens utetäcken - det är för stor skaderisk! De riktigt urgamla modellerna på täcken hade en läderrem som svansrem dessutom. men nylon lär vara jäkligt stadigt det med, innan det brister.

fast jag pratar inte om att åka av. Om hästen trampar på täcket eller fastnar i det i en vinkel som inte drar täcket bakåt, så tar det tvärstopp och svansleden kan skadas. det finns en anledning till att det bedöms livsfarligt att tex fläta hästens svans i hagen, av samma anledning. Långt ifrån alla är ju medvetna om och införstådda i resultatet, det är det jag menar ang. att flagga för att svansleden är väldigt känslig för skador om det blir ett ryck eller ngt sitter fast som inte ger efter! Jag är helt övertygad om att det är en av anledningarna till varför denna rem inte existerar på nutidens utetäcken - det är för stor skaderisk! De riktigt urgamla modellerna på täcken hade en läderrem som svansrem dessutom. men nylon lär vara jäkligt stadigt det med, innan det brister.

Fast det är inte en liten öggla man drar runt svansen. Det är en rem som är fastsatt ca 1 dm ner från täckets mitt på vardera sida som sedan fästes under svansen. Så det är mer liknande en modern svansrem fast den sitter mycket högre upp. Syns väl på det röda täcket som jag la in bild på. Svansen sitter inte fast i täcket what so ever! Du får in minst två knytna nävar bredvid svansen. Det finns inte en chans att svansen ens involveras om hästen kliver på täcket. Det går inte.

fast den tar ju ändå i svansen om täcket trampas på där fram eller faller åt sidan och sitter fast snett framåt? Jag förstår mkt väl att den inte sitter fast runt svansen, men den sitter nära svansen just för att svansen ska vara stoppet.

vad är syftet med ett tightare svansband om inte att svansen ska vara stopp punkt liksom?

fast de band jag pratar om var sydda precis som en svanskappa, fanns på 70 och 80 talet, men på den tiden hade man inte utetäcke femtielva timmar om dagen i hagen 300 dagar om året, så det var funktionellt och bra som det var då. jag håller med om att de var himla smidiga och funktionella och jag hade aldrig tvekat idag att använda dem till tex transport täcke eller några timmar vid avtork här och där. men aldrig i hagen dagligen dax långa timmar som sagt.

Du står fortfarande med händerna vid en okänd häst rumpa.
kan aldrig vara säkraste sättet.

Inte behöver jag ställa mig i skottlinjen och reta hästen heller : P och klarar den inte att man tar i täcket så kommer jag förmodligen inte att byta täcket heller : P

Jag pratar också om den gamla remmen, som jag aldrig sett själv utan bara läst om här. Du sade precis exakt det jag funderade på från början (fast mycket bättre formulerat)! :bow:

Jag undrar också vad syftet med svansremmen (gamla modellen) är om det inte är tänkt att svansen ska vara ett stopp. Då har ju remmen ingen som helst funktion och kan lika gärna skippas?

Klart att svansen stoppar upp täcket men jag har aldrig upplevt att remmen drar i svansen. Har ingen sådan rem på nåt täcke idag men upplevde aldrig något problem på hästarna förr. Hade sådana täcken på sig ute 8h om dagen. Inget problem.

Jag har heller aldrig haft ngn skada med såna täcken. Precis som jag aldrig haft skada av att ha haft en sk numera ökänd, stålvajer i grinden, eller känner några som haft svansarna flätade i hagen höst och vintertid som råkat illa ut, trots alla olyckor som finns rapporterade. Det betyder inte att jag för den skull anser det särskilt safe och därför skulle jag aldrig köpa ett sånt utetäcke.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Chat GPT
  • Köpa stolpar
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka