bensnören... visste inte ens att man kunde bli upprörd...

Sv: bensnören... visste inte ens att man kunde bli upprörd...

Jag gör alternativ 2. Fäster i samma sida, men låter snörena korsa varandra. Ligger stadigast så, och snörena skaver inte mot insidan på hästens ben.

Hej!

Jag sätter på samma sida, men kryssar snörena med varandra.

Min får galna skavsår om man inte sätter snörena så. Bara snöre bakom rumpan har vi testat med det mindre bra resultatet att hon en blåsig och snöig dag fick täcket över sej och sen gick utan täcket i snöstormen i timmar och sen dess har hon blivit lite osäker på täcken.. (Läs: fick börja om med att täcka försiktigt och hon är fortfarande lite rädd för det).

/Lavinia, som kan tycka att vill man ha det bara på sitt sätt får man väl specificera det på nåt vis??

knapplån
Ska erkänna att jag gör nummer tre.. alltid gjort och alltid fungerat, inte haft några skavsår eller problem med täckena.
Nummer 2 ska jag definitivt pröva. aldrig tänkt på det att man kan göra så.

Ang svansrem så har jag varit med om att den "lossnat" på något vis och täcket legat uppblåst över ryggen. Ingen skada skedd men den fyller ju inte sin funktion där :)

inga dyra täcken utan håller mig på ca 500-800kroners nivån.

Hej!

Min förra kunde inte bara klä av sej täcket med samma alternativ som du, hon kunde även vika ihop dom i hagens värsta lerpöl!!

Sen stog och och skrattade när matte i höstmörkret fick leta täcke i letrpölarna.. Tack för den liksom..

/Lavinia

Enl alt. nr.2 sätter jag på.

Jätte-kl
Förövrigt hade jag en pålle som lyckades ta av sig täcket med; dubbla bogspännen, kryssgjordar under magen och bensnören enl alt 2. Täcket låg i hagen i en hög utan åverkan och hästen var glad. Hände flera gånger.:confused:

kl

Jag använder alltid alternativ 2 och jag har faktiskt bett om att få bensnörena knäppta så av andra eftersom snörena blir för långa om de är justerade för att sitta bra enligt alternativ 2 men knäpps enligt alternativ 1. Men jag skulle inte bry mig om de knäpptes enligt alt. 3 istället för 2 :)

Får jag själv välja knäpper jag enligt alt två.
Men ber en hästägare mig att göra på annat sätt gör jag det.

Min gamla ponny har jag faktiskt helst inte bensnören på. Hans täcken ligger ändå. Skulle han mot förmodan få ett över huvudet så är han tränad att undvika tryck/sänka huvudet vid tryck. Han är dessutom så gammal att han inte sprattlar allt för mycket eller panikar över sånt vid sina 28 år.
Som ung hittade jag flertalet ggr hans innetäcke eller både inne och yttertäcke avklätt med spännena stängda, trots bakbensremmar. Jag vet än idag inte om han ålat sig ur dem eller om någon skojat till det och klätt av honom. Iom att han då var folkilsk så känns det otroligt att någon vågat sig fram till honom iom full attack eller en ponny som bara drog. Men det känns ju också otroligt att inga spännen var uppknäppta och remmarna satt tight.

Unghästen har däremot benremmar på sina. Han har klätt av sig någon gång trots det. Han fipplade upp bogspännet på dåvarande täcke.

Enl alt. nr.2 sätter jag på.

Jätte-kl
Förövrigt hade jag en pålle som lyckades ta av sig täcket med; dubbla bogspännen, kryssgjordar under magen och bensnören enl alt 2. Täcket låg i hagen i en hög utan åverkan och hästen var glad. Hände flera gånger.:confused:

Min häst roar sig också med stripteaseföreställningar i hagen:o men bara med täcken som bara har svansrem.. Inte en skråma på vare sig häst eller täcke och utan att ett enda spänne är uppknäppt:confused:

On topic
jag knäpper enligt nr2:) Men rätt säker att dom lärde ut på ridskolan att man skulle korsa, så det har jag gjort tills för bara nåt år sen när jag blev tipsad om variant 2 och insåg vilken skillnad det gjorde i hur täcket låg:)

Min häst roar sig också med stripteaseföreställningar i hagen:o men bara med täcken som bara har svansrem..
Då har inte täcket en svansrem utan troligen ett snöre/band som går tvärsöver en bit längre ner. En riktig svansrem knäpps runt svansroten (som en svanskappa) Det gör att täcket inte kan flytta på sig alls.

Jag gör alternativ 3.
Alltid gjort så, det är så jag lärt mig

En riktig svansrem knäpps runt svansroten (som en svanskappa) Det gör att täcket inte kan flytta på sig alls.

Såna har jag aldrig sett på ett utetäcke, endast på enstaka innetäcken/svettäcken.

Måste erkänna att jag aldrig sett någon sån svansrem, men det låter obekvämt? Drar det inte i hästens svans när den t.ex. rullar sig då?

*kl*

Jag gör alltid, alltid alternativ två (tror jag det var?), dvs knäpper på samma sida, men trär det sista bensnöret igenom det andra innan jag fäster det.

En av hästarna i stallet har HW-täcke med bara en svansrem (rem en bit nedanför svansen) och han har lyckats få det på sniskan - trots att HW nu ska vara så fantastiska. :p

ang säkerhetstänket ser jag det tvärtom.
Risken med att stå bakom en häst och försöka pilla upp nåt spänne som
är fäst nära rumpan och bakbenen är en sparkrisk för människan.
Dels så är risken att nån drar av täcket utan att veta om att bensnörena
är fästa och då kan hästen bli riktigt upprörd.

Säkerhetstänk ja. Man står inte bakom hästen, man står jämte. Sedan börjar man alltid bakifrån när man tar av täcken!

Jag korsar alltid. De flesta bensnören i dag är ju breda kraftiga band så om man snurrar dem så känns skavrisken stor! Blir en stor klump mellan benen.

Har dock bara bensnören på vissa täcken, de flesta plockar jag bort dem på och använder svansrem istället. :)

Bakifrån betyder för mig att man tar de spännen som sitter längst bak först. Alltså om man missar att det finns bensnören börjar man med maggjordarna. Jag börjar inte bakifrån för att komma ihåg allt, utan för att inte täcket ska kunna glida bakåt och fastna runt benen om hästen skulle bli skrämd innan man är klar.

Jag gör olika, men har lärt mig när jag var liten att göra enligt alternativ 3 så det är det vanligaste bara på ren rutin.. allt beror på om snörena går att justera till rätt längd. Jag har bara billiga täcken från Börjes och liknande, så de torde gå sönder om nåt skulle hända. Ingen av mina hästar har lyckats få av täcken eller fått skav av dem. Jag har provat att bara använda ett bensnöre som svansrem men tycker den hamnar på tok för långt ner i de flesta fall.

På hingsten fäster jag i samma sida utan att korsa, han är obekväm med snörena annars. Jag har dock satt skydd på remmarna i form av tubsytt sammet så att det inte kan skava.

Ang att täcka av bakifrån så börjar man givetvis längst bak - dvs kollar om bensnören eller svansrem finns, därefter bukgjordar och sist bogspännen... svårare än så är det la inte? ;)

Jag hade faktiskt blivit riktigt irriterad om någon satte bensnörerna fel! :o:o
Jag vill inte att min häst ska få skav eller fastna pga att någon är lat! :cool:

Jag knäpper först fast det ena bensnöret i på sin sida.
Sen tar jag det lösa och "lägger över" det som redan sitter fast och sen drar jag tillbaka det och knäpper det på sin sida så att dom blir korsade.

Då slipper man skav på låren! :laugh:

+ att svansrem är hemskt, kommer alltid kiss på den och då ligger den blöt emot bakbenen! :crazy:

+ att svansrem är hemskt, kommer alltid kiss på den och då ligger den blöt emot bakbenen! :crazy:

Jag har bara korta elastiska med plastöverdrag. Inga som helst problem med kiss eller bajs på dem ;)

7054.jpg

Har såna här på alla mina täcken och äger inte ett enda bensnöre!! Har aldrig någonsin haft ett täcke som glidit på sniskan eller blåst upp/av pga vind. Och då bor jag i fjälltrakter med ruskiga nordanvindar.

Så åter igen, rätt täcke på rätt häst så funkar det utan att måsta snöra fast täckena runt benen. :crazy: Men folk köper täcket deras ögon vill ha och inte vad som faktiskt passar sin häst utan att binda fast det i benen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka