Bensydd...

C

chilipop

Vad är skilnaden på senskydd och "vanliga" benskydd igentligen???
De skyddar ju samma områden...

"Bara en tanke" :smirk:
 
Jag använder inga benskydd och är således inte hemma på områtde men,
benskydd är väl ändå samlingsnamnet på alla slags skydd för ben, däribland senskydd.
 
Med "vanliga" benskydd menar jag såna som hindrar hästen att skrapa ihop benen i varandra(framben med framben och bakben med bakben), hittar inte namnet just nu...
 
Senskydden har bara till uppgift att skydda och stärka senan, anv därav framför allt vid hoppning. Benskyddens främsta uppgift är att skydda benen som helhet. Dessa finns ju så klart i en hel uppsjö varianter, men den största skillnaden gentemot senskydd är att de går runt hela benen. De skyddar benet hela vägen runt. :)
 
Senskydden har man till hoppning också så att hästen ska känna när den river med frambenen , därför den är öppen fram , Strykappor som ni pratar om har man när hästen slår sig själv , vill säga det skyddar in sidan mest av benet,
Medan senskyddet som ni hör på namnet skyddar senan som kan skadas mest vi hoppning ..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
529
Utrustning Ärtan tycker inte det är så festligt när det blåser och regnar i hennes paraboler till öron. Nu tuffar hon på snällt ändå men jag tror...
Svar
15
· Visningar
991
Senast: Bison
·
Utrustning PS har ju tyvärr inga benskydd i x-full, så vågar man chansa och köpa full istället? Är det någon Bukefalist med en x-fullhäst som har...
Svar
14
· Visningar
818
Senast: WBanna
·
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
952
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp